Marktaandeel beleggen groeit in Noord-Veluwe r Drtret 13 Achtergrond Wat is volgens u een sterk punt van de Rabobank? 'De hele beleggingsadvisering staat of valt met de persoonlijke binding die je als adviseur met je klanten opbouwt. Daar zijn we als Rabo bank heel sterk in. Je moet zien dat je het ver trouwen van de klant wint. Enerzijds door goe de resultaten, anderzijds door belangstelling te tonen voor de persoon. Wanneer ik met een klant uit de muziekwereld een afspraak heb, gaat het vanzelf ook over de nieuwe cd die on langs is uitgekomen. Dat hoort er gewoon bij. Bovendien gaan wij heel regelmatig bij klanten op bezoek.' RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1994 'Samen met de banken maximaal rendement realiseren voor zowel klant als bank. st bekend als een beleggersbank. geveer tien procent van de tselijke banken is veel variatie in op beleggingsgebied. 89 Banken inkomsten per jaar. 274 Banken aan provisie in de wacht. Precies tomsten beneden de f 75.000. Via Robecogroep belegd en wordt ouden. Bij Iris houden ruim leggingsadvisering, research en jltants zijn bij de regiokantoren unende werkzaamheden voor de tanken. Het team beleggingen en creditgelden bij de Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten be staat uit vijf personen. Sinds mei vorig jaar zijn de vier adviseurs en een administratief mede werker in één kantoor bijeengebracht. Eén van de beleggingsadviseurs houdt zich 80 procent van de werktijd bezig met creditgelden en werknemersspaarregelingen. Het marktaan deel in de particulierenmarkt is in Ermelo 66 procent, Harderwijk 41 procent en in Put ten 80 procent. Zo'n 2.500 relaties beleggen hun kapitaal in effecten via de Rabobank in het Noordwesten van de Veluwe. Daarvan hebben 1.600 klanten een Rogirorekening. Van de 900 commissionairsklanten zijn er 200 erg actief. Het totale belegde vermogen bedraagt thans f 150 miljoen. Hoe gaat de beleggingsadvisering in de praktijk? 'We beginnen elke ochtend met het lezen van beursberichten en achtergrondinformatie over beleggen. Omdat we met meer mensen bij el kaar zitten, kunnen we de hoeveelheid lees werk opsplitsen. Ik lees de informatie over che mie, metaal, transport, onroerend goed en bui tenlandse markten. Over de bureaus heen wordt nieuws uitgewisseld dat voor ons alle maal van belang is. Die bundeling van krach ten werkt uitstekend. De administratieve ver werking en controle kan door één medewerker Siem van der Kolk (47) is beleggingsspecialist bij de Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten. Begon, na de middelbare school in 1968 als kantoorbeheerder bij de Rabobank Hengelo. Van 1971 tot 1986 was hij achtereenvolgens hoofd Particulieren van de Rabobank Haaksbergen en de Rabobank Putten. In 1986 werd hij full-time beleggingsadviseur in Putten. Tussen 1988 en 1990 maakte hij deel uit van het Regionaal Beleggingsadviesteam in Zwolle. Daarna keerde hij terug bij een plaatselijke bank: de Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten. worden gedaan. Omdat je ook het handelen voor je commissionairsklanten telefonisch re gelt, kent centralisering weinig nadelen. Als de beurs om half vijf sluit, ben je als beleggings adviseur nog niet klaar, 's Avonds zijn veel klanten ook bereikbaar, zodat je ze dan kunt bellen, of een afspraak kunt maken om bij hen thuis te komen praten.' En wat is volgens u een zwak punt? 'Er zijn twee zwakke punten. Op de eerste plaats is de automatisering op het gebied van effecten niet helemaal up to date. Dat vind ik een groot nadeel. Daar zou best wat aan ver beterd kunnen worden. Het tweede betreft de kleine banken. De beleggingsadvisering is veel professioneler geworden. Dat kun je niet zo maar naast andere werkzaamheden doen. Daar heb je specialisten voor nodig.' Hoe staat bet met de concurrentie? 'De grote beleggingsbanken zoals ING en ABN Amro zijn in ons werkgebied vertegenwoor digd. Daar halen we meer klanten vandaan, dan we eraan verliezen. We zijn duidelijk aan de winnende hand. We hebben de afgelopen jaren seminars en workshops georganiseerd die succesvol waren. Als je iets organiseert moet je een goede spreker, een prima entou- rage en een onderwerp hebben dat mensen aanspreekt. Dat bepaalt je gezicht naar de klan ten. Voor een bezoek aan de Amsterdamse Ef fecten- en Optiebeurs bijvoorbeeld schreven zich 200 klanten in. Dat waren vier bussen vol.' Waar baalt u uw informatie en ondersteuning vandaan? 'Financieel Dagblad, Financiële Telegraaf, ver schillende beleggersbladen, vermengd met de beleggerslijn, Beursnet, Technische analyse - een programma van Jaad - en weekberichten en analyses van onder meer Merrill Lynch, PBI-securities en Nomura. Dat gebruiken we naast de research van Iris. Iris-research is on ze leidraad. De analyses zijn goed, maar we zoeken een extra bevestiging van die analyses. We lezen ook zoveel mogelijk informatie van verschillende marktpartijen, zodat we niet te gen de stroom in zwemmen. Op die manier zijn we aardig gedocumenteerd om onze ken nis richting klanten te spuien.' Welke mogelijkheden zijn er om de omzet te vergroten? 'We groeien op dit moment flink. Vorig jaar hadden we ruim f 1,2 miljoen aan provisie inkomsten. Ondanks dat de markt de laatste tijd wat slapjes is, zullen we dat bedrag dit jaar zeker evenaren. Binnen de bank zijn afspraken gemaakt met de relatiebeheerders Particulie ren en Bedrijven. Zij hebben de opdracht de klanten integraal te adviseren. Dat betekent dat ze niet alleen praten over hypotheken, ver zekeringen of kredieten, maar ook de credit- kant in de gaten houden. Daarnaast hebben we een goede relatie opgebouwd met accoun tantskantoren en pensioenadviesbureaus. Dat opent perspectieven voor het binnenhalen van nieuwe relaties.' Wat betekenen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig in uw werk? 'Persoonlijk betekent dat je belangstelling toont voor de klant. In de beleggingsadvisering wisselen goede en slechte tijden elkaar af. Het opbouwen van een vertrouwensrelatie doe je door de klant ook in minder goede tijden te in formeren over de markt. Samenwerken betrek ik op de relatie met mijn collega's op de afde ling, maar ook met de medewerkers van an dere afdelingen bij de bank. Wij zijn afhanke lijk van andere signalen binnen de bank. Des kundig betekent dat je alle informatie samen bundelt en op maat snijdt voor de klant. Dat houdt automatisch in dat je kunt inspelen op de behoeften van de klant.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17