Iris is verlengstuk van lokale bank Dubb< 12 Achtergrond RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1 994 Theo van der Meijden (39) werkt sinds 1 juli dit jaar als hoofd van de afdeling Beleggingsadvisering binnen Assetmanagement van Iris. Studeerde Talen aan de Rijksuniversiteit Groningen en startte eind jaren zeventig zijn loopbaan bij de Amrobank. Volgde daar de kader opleiding Particulieren en raakte geïnteresseerd in effecten, opties, obligaties en andere beursactiviteiten. Volgde verschillende NIBE- opleidingen in die richting. Werd in 1985 hoofd Effecten bij de NMB in Den Haag en werkte de laatste vier jaar als hoofd Private Banking bij Banque Paribas. Daar lag het accent op de commissionairsdienstverlening. De afdeling Beleggingsadvisering bij Iris bestaat uit vijf adviseurs en twee administra tieve medewerkers. Het team werkt puur on dersteunend voor de plaatselijke banken. Ar beidsintensieve klanten die op het gebied van beleggen veel tijd en aandacht vragen, kunnen door plaatselijke banken naar Iris worden doorverwezen. Dit zijn klanten die heel actief op de beurs willen opereren. De 400 relaties die Iris bedient, blijven volledig klant van de plaatselijke bank. De medewerkers van Iris treden dan ook op als Rabobankadviseur. Be leggingsadvisering Iris werkt samen met 220 banken, waarbij het vooral gaat om actieve beleggingsadvisering. Hoe gaat de beleggingsadvisering in de praktijk? 'Elke ochtend hebben we samen met de me dewerkers van Iris Research een half uur over leg over de bewegingen op de beleggingsmarkt en de beurzen in het Verre Oosten. Met die kennis in het achterhoofd gaan we onze klan ten benaderen. Wanneer er bijvoorbeeld wat met Hoogovens aan de hand is, maken we een uitdraai via Syntel van de klanten die posities in Hoogovens bezitten en bellen die vervol gens op. We werken niet met beheersmachti- gingen. Dat betekent dat we voor elke hande ling vooraf toestemming van de klant moeten hebben. Daarnaast bellen klanten zelf. De te lefoon staat bij ons dan ook niet stil. Op maat bedienen, houdt ook in dat je naar een klant toegaat om even bij te praten en bepaalde voorstellen te doen. Dat kan overdag, maar gebeurt ook vaak 's avonds.' Wat is volgens u een sterk punt van de Rabobank? 'De binding die de Rabobank heeft met haar klanten. De grote mate van vertrouwen over en weer en de persoonlijke band tussen de klant en zijn directe financieel adviseur vind ik een heel sterk punt. Daar hebben we bij Iris ook profijt van. Samen met de bank kunnen we de klant actief en heel persoonlijk advise ren. Daarom bezoeken we onze klanten dan ook heel regelmatig.' En wat is volgens u een zwak punt? 'Een 'aardige' relatie tussen klant en financieel adviseur is in de beleggingswereld niet goed genoeg. Het gebeurt wel eens dat een klant, ondanks een uitstekend contact, de beleg gingsadvisering door de lokale bank niet be vredigend vindt. Zoiets komt vaak te laat aan het licht. Pro-actief de klanten benaderen om hun wensen en eisen scherp op het netvlies te krijgen, is noodzakelijk. Ais een klant dreigt weg te gaan, is het moeilijk dat weer recht te praten. Ik denk dat in die zin de mogelijkhe den die de samenwerking tussen de Rabobank en de Robeco Groep biedt, beter kunnen wor den benut. We doen er alles aan om de ver mogende klanten die heel actief zijn op beleg- gingsgebied voor de plaatselijke banken te be houden. Dat zijn namelijk ook op andere ter reinen heel rendabele klanten. Het is jammer dat er soms een relatie verloren gaat, omdat we te laat zijn ingeschakeld.' Hoe staat het met de concurrentie? 'Door mond tot mond reclame krijgen we ook geïnteresseerde beleggingsklanten die bij een concurrent bankieren. Zij bellen ons soms spontaan op en worden dan door ons onder gebracht bij een plaatselijke Rabobank. We merken dat ABN Amro en Van Lanschot een stevige vinger in de pap hebben. Maar we zien ook dat de grote banken interne problemen hebben. Daar moeten we als Rabobank van blijven profiteren.' Waar haalt u uw informatie en ondersteuning van daan? 'Iris Research, Beursnet, Reuters en de inter ne systemen van de Robeco Groep. We be schikken over alle systemen die de Robeco Groep gebruikt. We ontvangen de notulen van alle vergaderingen bij de Robeco Groep over beleggingen. Bovendien lezen we de ver schillende beleggingsbladen, vooral om te kunnen anticiperen op vragen van de klan ten. Alle informatie verzamelen we, herschik ken we en per portefeuille bekijken we welke acties gewenst zijn.' Welke mogelijkheden zijn er om de omzet te vergroten? 'Onze klanten krijgen we vooral via de plaat selijke banken. Voor de huidige relaties zie ik 'Omdat we met meer mensen bij elkaar zitten, kunnen we de hoeveelheid leeswerk opsplitsen. De Rabobank staat in het algeme Op dit moment heeft de ba beleggersmarkt in handen. Bij de de intensiteit van de dienstverh behalen meer dan f 350.000 pro slepen tussen de f 75.000 en f 35< 273 banken blijven met de provij de Rabobanken is f 13 miljard f 12, 5 miljard in depot aa 100 medewerkers zich bezig r ondersteuning. Vijf zogenoemde ondergebracht. Zij verrichten om plaatse geen mogelijkheden om per klant meer om te zetten. Vorig jaar bedroeg de provisie-op brengst voor de banken door onze activiteiten circa f 4,5 miljoen. We zijn er in de afgelopen jaren in geslaagd ons klantenbestand steeds zo'n 10 procent uit te breiden. Het is voor plaatselijke banken aantrekkelijk om actieve beleggingsrelaties bij ons onder te brengen. Die vragen namelijk relatief veel tijd. Van al le provisie die wij in de wacht slepen, houdt de plaatselijke bank 70 procent.' Wat betekenen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig in uw werk? 'Zo goed mogelijk op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van de financiële situatie van de klant en zijn eisen en wensen, noem ik Per soonlijk. Open en eerlijk opereren. Ook als het tegenzit het contact goed houden. Sa menwerken: daar draait het volgens mij om in de beleggingswereld. Per adviseur hebben we 80 klanten. Daarmee kun je een goede relatie opbouwen. Bij samenwerken denk ik ook aan de samenwerking met de plaatselijke banken om de klanten naar tevredenheid te bedienen. Wij zijn een verlengstuk van de plaatselijke bank. Niets meer, niets minder. Deskundig zijn betekent dat je alle expertise inschakelt die nodig is om de klant het maximale te bie den.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16