PSD: Invulling verschilt Bel ook 11 Achtergrond PSD (030) 902807 HH RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1994 Of het nu wel of niet goed Nederlands is, het zijn de drie sleutelbegrippen voor de toekomst: Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig. De één spreekt het in meer of mindere mate aan, anderen vinden dat PSD ook in de onderlinge contacten tussen collega's meer aandacht verdient. Een greep uit de eerste reacties op de drie begrippen. strijdig met Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig', weerlegt Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Communicatie van Rabobank Nederland. 'Wel moeten we de voorwaarden en de werking toetsen en steeds opnieuw be kijken of die voldoende betrekking hebben op Persoonlijk of Samenwerken of Deskundig.' Ook in het personeelsbeleid kan volgens Van Mierlo de ene term meer accent krijgen dan de andere. 'Vanuit het begrip Deskundig gerede neerd, kunnen bepaalde maatregelen nood zakelijk zijn. Maar bij de uitvoering moeten Persoonlijk en Samenwerken uiteraard mee tellen. Ik vind dat collega's elkaar en hun chef daarop mogen aanspreken. Cultuur en huis stijl zijn zaken die van en voor iedereen zijn. Als je PSD alleen maar naar klanten uitstraalt, ben je onecht bezig.' Niet overvoeren Directeur Rini Mathijssen van de Rabobank Dinteloord is van mening dat er de laatste tijd binnen de Rabobankorganisatie te veel aan dacht wordt besteed aan 'het gevoel tussen de oren' en het feit 'dat zaken anders moeten'. 'Als je wilt bereiken dat de positionering van de Rabobank overkomt, moet je de mensen niet overvoeren. Begrippen als Persoonlijk en Samenwerken hebben bij uitstek te maken met gevoel en beleving. Zoiets moet rijpen. Medewerkers moeten ook zelf komen met ideeën voor de invulling. Bij hen wordt de in druk wordt gewekt dat we - de plaatselijke banken - het in het verleden verkeerd hebben gedaan. Dat is volgens mij, en ik ben niet de enige, niet zo.' Naar binaen en naar buiten 'Invoering van de termen Persoonlijk, Sa menwerken en Deskundig betekent beslist niet dat we het verkeerd deden. Het geeft juist aan waar onze kracht ligt', stelt Van Mierlo. 'De drie begrippen komen voort uit een on derzoek naar de wensen van onze klanten. We benadrukken deze aspecten nu meer naar el kaar toe. Naar buiten toe willen we op PSD herkend worden, zonder dat we de termen voortdurend noemen. Ze vormen als het wa re onze opdracht. Het gaat om afspraken over hoe we met klanten en met elkaar omgaan. Die moeten steeds opnieuw worden bevestigd en verklaard, omdat het alles te maken heeft met gedrag. Dat laat zich minder makkelijk uitleggen dan een rentetarief. Daarom moeten we er wat vaker over praten met elkaar. Het verschilt van geval tot geval en van plaats tot plaats hoe en in welke mate je de P, de S of de D gaat vormgeven.' Laat weten wat u van de begrippen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig vindt. De PSD-telefoon registreert 24 uur per dag uw reactie. Het nummer is 030-902807. Schriftelijk reageren kan ook: PSD, Redactie Raboband, UCR 519. >- 'We moeten hard werken aan het behoud van de klant. Daarbij speelt PSD een grote rol', zegt Dick de Jong, rela tiebeheerder Bedrijven bij de Rabobank Rotterdam. 'De sa menwerking met de klant is op dit moment meestal één richtingsverkeer. De klant vraagt, wij draaien. Door ac tiever de markt in te gaan en initiatieven te nemen kunnen we dat verbeteren. Je kunt klanten bijvoorbeeld attende ren op nieuwe ontwikkelin gen en produkten. Persoon lijk is volgens mij dat een klant een vaste contactper soon bij zijn bank heeft, die weet wat er binnen zijn bedrijf speelt. En niet iedere zes maanden een ander. Deskun dig betekent dat je op de hoogte blijft van de ontwik kelingen, met name die op fis caal gebied, maar ook dat je nieuwe produkten aan de juiste persoon aanbiedt. In Rotterdam hebben wij al eer der onderkend dat een aantal zaken beter kan. Daar werken we ook aan.' Cliëntgericht te werk gaan Volgens Brenda de Boer, cliëntadviseur Particulieren bij de Rabobank Winschoten, houdt PSD in dat je cliëntge richt te werk gaat in plaats van produktgericht. 'Ik denk dat de invulling van Persoonlijk, Samenwerken, Deskundig per bank kan verschillen. Zo dra gen wij in Winschoten sinds kort bedrijfskleding. Daar door komen we professioneel over en zijn we herkenbaar. Onderling hanteren we al een tijdje de slogan 'samenwer king om te winnen'. Een voorbeeld van samenwerken met de klant is intensief rela tiebeheer. Daar zijn we op dit moment druk mee bezig. Deskundig spreekt voor zich: je kennis uitbreiden door het vol gen van opleidingen en cursussen.' Samenwerken met collega's ook belangrijk 'De klant centraal stellen en oplossingen zoe ken voor financiële vragen, dat spreekt mij aan', aldus Eric de Jong, financieel adviseur bij de Rabobank Zwolle. 'Het sluit ook aan bij de draai die wij op de bank hebben gemaakt. Wij werken nu met zes financiële adviseurs voor de particulie ren- en de bedrijvenmarkt, die ieder een eigen klantenkring hebben. Bij het benaderen van klanten gaan we uit van hun behoeften. Naast samenwer ken met de klant, is samen werken met collega's minstens zo belangrijk. Een cliëntge richte aanpak valt of staat met de ondersteuning. In ons geval dienen de collega's van de af deling Commerciële Onder steuning op de hoogte te zijn van wat wij doen, maar omge keerd moet dat ook zo zijn. Een andere werkwijze heeft consequenties voor alle afde lingen op de bank. Als die niet meeveranderen, krijg je ver schillende visies en onbegrip.' PSD in personeelsbeleid Rien Brekelmans van het seg ment Basisvoorzieningen van Rabobank Nederland: 'Ik ben het niet eens met de stelling dat de geldautomaat en de Rabofoon voorbeelden zou den zijn van Persoonlijk, Sa menwerken en Deskundig. Na acht uur 's avonds moet je immers voor de gea betalen en de Rabofoon kost je f 0,40 per minuut. Dat is niet klant vriendelijk. Bovendien is er bij de Rabofoon geen sprake van een warme menselijke stem. Verder vind ik dat het perso neelsbeleid bij de Rabobank vaak niet spoort met die drie begrippen.' Een anonieme beller deelt de visie van Bre kelmans over de interne in vulling. 'Als je ziet dat er plot seling collega's worden ont slagen die al heel lang bij de bank werken, dan staat dat haaks op het begrip Persoon lijk en op een passage uit de brochure 'De Signatuur van de Rabobank'. Eén van de uit gangspunten in die brochure gaat over het instandhouden van een langdu rige relatie. Dan moet dat niet alleen voor klanten gelden, maar ook voor medewerkers. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn nog lang geen gemeengoed op een plaatselij ke bank in de contacten tussen directie en me dewerkers.' Toetsen aan PSD 'Als de geldautomaat en de Rabofoon reke ning houden met wat de klant wil, zijn ze niet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15