CBB: meer oog en oor voor klanten én collega's 9 Ontwikkelingen W&TTTTm Vernieuwen RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1994 Mensen stonden letterlijk en figuurlijk cen traal op de 'kick-off'-bijeenkomsten van het Centrale Bankbedrijf. Dat gold in de eerste plaats voor de eigen bedrijfsrelaties van het CBB. Meningen van een aantal klanten over banken werden vertoond op video. Ook voor de medewerkers van het CBB was een actieve rol weggelegd. TV-presentatrice Astrid Joos- ten, die de bijeenkomst in Utrecht presenteer de, vroeg tussen de videofragmenten door aan mensen in de zaal onder meer hoe zij ver wachten dat klanten over het Centrale Bank bedrijf denken en wat zij zelf van klanten vin den. 'Meer aan uitstraling doen' en 'actiever optreden', zo luidden de meeste reacties van klanten met betrekking tot de Rabobank. Me dewerkers van het CBB hadden het idee dat er nog wel wat te verbeteren viel aan de snelheid en de kwaliteit van de dienstverlening. Kwaliteit en efficiency als speerpunten Dat veranderingen binnen het Centrale Bank bedrijf noodzakelijk zijn, is geen nieuws. Eind vorig jaar werd grootschalig onderzocht hoe het met de tevredenheid van de klanten van het CBB is gesteld. Daaruit bleek dat het schort aan de kwaliteit van de dienstverlening. Klan ten zijn onder meer van mening dat het nemen van initiatief en de samenwerking tussen de verschillende afdelingen van het Centrale Bankbedrijf voor verbetering vatbaar zijn. Kwaliteit- en efficiencyverbetering vormen sindsdien de speerpunten van het project 'Zo goed als de beste', dat eerder in 1993 bij het Centrale Bankbedrijf van start ging. Zwart op wit moeten de twee speerpunten leiden tot een 'Hoe denkt u over klanten', vroeg Astrid Joosten in Utrecht aan medewerkers van het CBB. forse verbetering van het brutoresultaat en de baten/lasten-verhouding van het CBB. Met de nieuwe huisstijl en de aangescherpte positio nering - de opstelling in de markt - van de Rabobank kan het CBB, net als plaatselijke ban ken, aan de buitenwereld laten zien dat er wordt gewerkt aan vernieuwingen. Vier groepen klanten Voorafgaand aan de presentatie van de nieuwe huisstijl lichtten hoofd directoraat Communi catie Willem Lageweg en hoofd Marketing Ser vices CBB Kim Egger de nieuwe positionering van de bank toe. Uit onderzoek is gebleken dat klanten verschillend denken over de rol van de bank. Die varieert van coach en uitvoerder van opdrachten tot partner en sparringpartner. De Rabobank is het sterkst vertegenwoordigd in de groep klanten die de bank als partner ziet. De bank wil zich ook in de toekomst richten op de ze groep. In de wholesale markt, de markt van grote bedrijven en institutionele beleggers, waar het CBB mee te maken heeft, zal ze zich nadrukkelijker opstellen als sparringpartner. Bedrijven en instellingen in dit segment zien de bank voornamelijk als een professionele tegen speler. Inspelen op de eisen van de klant bete kent, aldus Egger, dat de drie sleutelbegrippen Klantgerichte projecten Binnen het Centrale Bankbedrijf lopen sinds kort 31 projecten die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van de dienstverlening wordt ver hoogd. Twee kwaliteitsmanagers, Henk Gentis en Wouter Kolff, hoofd directoraat Corporate Finance, bewaken de voortgang. Zo zullen er klantteams worden geformeerd van generalis ten en specialisten binnen het CBB, om de klant beter te bedienen. Verder zal het CBB een klan tenpanel in het leven roepen. Een ander project, voor leidinggevenden van het Centrale Bank bedrijf, draagt de naam 'Spend a day in the life of your customer'. Voor alle medewerkers komt er een opleiding klantgerichtheid. Naast de tevredenheid van klanten, zal ook die van de medewerkers iedere twee jaar worden gemeten. Dat medewerkers de belangrijkste schakel vor men in de vernieuwingsprocessen van het CBB, maakte de bijeenkomst in Utrecht duidelijk. Op spectaculaire wijze werd een bord met fo to's van alle CBB-medewerkers in Nederland gepresenteerd. 'Succes door partnership kan alleen slagen met elkaar, voor elkaar en door el kaar', waren de afsluitende woorden van Van Slingelandt. Directeur De Lange van Recticel, één van de klanten van het CBB: 'Banken moeten begrijpen waar wij mee bezig zijn. voor de nieuwe opstelling van de Rabobank in de markt - persoonlijk, samenwerken en des kundig - voor het Centrale Bankbedrijf vooral neerkomen op professionaliteit en partnership. Een opstelling die aansluit bij het project 'Zo goed als de beste'. 'Succes door partnership' is de nieuwe slogan binnen het Centrale Bank bedrijf van Rabobank Nederland. Samenwerken met klanten en met col lega's kwam ook aan de orde op een mega-meeting over de toekomst van het CBB. Die werd eind september in Utrecht gehouden voor de 800 medewerkers van het CBB in Nederland. Tegelijkertijd vonden op andere plaatsen in de wereld bijeenkomsten plaats voor de 1.200 CBB-medewer kers op de buitenlandse Rabobank-vestigingen. In de vernieuwing van het Centrale Bankbedrijf speelt het begrip kwaliteit een belangrijke rol. Tien uitgangspunten 'Een top whole-sale bank zijn die samen met de klanten werkt aan wederzijds rendabele rela ties'. Dat is de missie van het Centrale Bankbe drijf sinds de 'kick-off meetings'. Rik van Slin gelandt, voorzitter van het directiecomité van het CBB, legde tijdens de bijeenkomsten uit dat de missie betrekking heeft op de positie en het imago in de markt, de verhouding rende ment/risicoprofiel en de beschikbaarheid van professionele medewerkers. Henk Gentis, hoofd directoraat Bedrijfsrelaties, haakte daar op in en vertelde dat voor het realiseren van de missie tien uitgangspunten zijn geformuleerd, die voor alle medewerkers van het CBB gelden. De meeste punten hebben betrekking op de klant en de benadering van de klant. Opval lend zijn de punten 'Collega's zijn partners' en 'We hebben plezier in ons werk'. Het eerste wil volgens Van Slingelandt zeggen dat de mensen van het CBB hun collega's binnen de Rabo bank ook als klant moeten zien. Streven naar plezier in je werk leidt in zijn visie tot goede prestaties en dat resulteert in meer tevreden heid bij de klanten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13