Uit de bank geklapt 8 Forum Interne Rabobankpost Grensbank Bench-marking Kosten huisstijl RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 Medewerkers van de Rabobankorganisatie ontvangen soms Rabobankpost op hun thuisadres. Waarom gebeurt dat? WÊÊ* JP/ 'Medewerkers van de or- êL. Wt ganisatie krijgen interne Rabobankpost in princi pe toegestuurd op de werkplek', aldus Wil lem Lageweg, hoofd van het Directoraat Communicatie. 'Per saldo is dat efficiënter en goedkoper. In een enkele situatie wordt hier op een uitzondering gemaakt. Dat is om te beginnen het geval als het om strikt persoon lijke gegevens gaat, zoals de individuele ar beidsvoorwaarden of de persoonlijke situatie met betrekking tot pensioenrechten, het pen sioenboekje. Daarnaast wordt bij zeer hoge uitzondering ook algemene informatie aan het huisadres gezonden. Daarvoor wordt gekozen als de Hoofddirectie van mening is dat de in formatie van een zodanig groot belang is dat een ieder daarvan persoonlijk moet kunnen kennisnemen. De ervaring leert dat toezen ding aan het huisadres meer opvalt dan inter ne bedrijfspost. In de afgelopen periode heb ben medewerkers zowel over de nieuwe huis stijl als over de gedragscode van de organisa tie, op hun huisadres een persoonlijke brief ontvangen. Beide onderwerpen zijn naar on ze mening van zodanige betekenis dat de ex tra verzendkosten gerechtvaardigd waren. Echter, organisatiemededelingen worden in principe eerst aan het management van de lo kale bank kenbaar gemaakt en vervolgens aan alle medewerkers via de daarvoor geëigende interne kanalen. Tegen deze achtergrond moet worden toegegeven dat aan de recente verspreiding van de brochure 'De Signatuur' een bericht aan het lokale management voor afhad moeten gaan.' Wat wordt er bedoeld met de term grensbank? 'Een grensbank is een aangesloten bank die het grootste gedeelte van haar activiteiten richt op het nabijgelegen buiten land. In ons geval dus België of Duitsland.' Aan het woord is An- thonie Veerman, directeur van de Rabobank Aardenburg-Eede, wat een typische grensbank is. 'Bij een grensbank houden de meeste werk nemers zich bezig met grensoverschrijdende activiteiten. Dan denk ik aan termijndeposi to's in vreemde valuta, het verzilveren van coupons, termijnaffaires, vreemde valuta transacties en effectenbemiddeling. Gezien de toenemende concurrentie, voornamelijk uit Luxemburg, zijn vooral de grotere grensban- ken actief op het gebied van vermogensbeheer om zodoende meer grip op en contact met De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 901904. cliënten te krijgen. Het bewerken van buiten landse cliënten vergt veel inlevingsvermogen van de bankmedewerkers op het gebied van mentaliteit, taal en cultuur. Niet zelden heb ben medewerkers van grensbanken dan ook dezelfde nationaliteit als de doelgroep die zij moeten bedienen en adviseren. Grensbanken hebben meestal grote balanstotalen omdat de ontvangen vreemde valuta's bij het binnen landse balanstotaal worden geteld.' Wat wordt verstaan onder de methode van bench-marking? 'Bench-marking is een moderne management techniek, gericht op het continu verbeteren van de prestatie van een be drijf, vertelt ir. Henk de Vrind van Planning en Control. 'De techniek is in 1983 ontwikkeld door Rank Xerox, die toen haar marktaandeel snel zag teruglopen. De concurrenten brachten produkten op de markt met een prijs die lager was dan de pro- duktiekosten van Rank Xerox. Het bedrijf is toen zeer intensief begonnen zich te vergelij ken met andere bedrijven. Aan de hand van die vergelijkingen spoorde men de beste werk wijzen voor bepaalde zaken op en nam ze ver volgens over. Via deze methode, die bench- marking werd genoemd, heeft Rank Xerox haar resultaten snel kunnen verbeteren. Bin nen het Werkgebied Aangesloten Banken is een bench-marking project belegd. Dit project start met het beschrijven van de commerciële activiteiten van banken in herkenbare proces stappen. Deze beschrijvingen houden overi gens reeds rekening met de nieuwe structuur volgens Visie '98. Vervolgens ontwikkelt het project een instrument voor de deelnemende banken om de eigen prestatie per processtap te meten. Door de eigen prestatie te vergelij ken met de beste voorbeelden uit de Rabo bankorganisatie kan de deelnemende bank zelf oordelen over de mate waarop de proces stappen met succes worden uitgevoerd. Con stateert de bank dat bepaalde onderdelen nog verbetering behoeven, dan kan zij het initia tief nemen om met collega's in contact te tre den om de beste werkwijzen op te sporen en deze vervolgens in de eigen bank te imple menteren. Bij bench-marking gaat het dus niet alleen om meten om te weten. De tech niek is erop gericht om door meten en weten ook te komen tot verbeteren. Elke bank kent sterke en minder sterke onderdelen. Iedere bank heeft wellicht onderdelen zodanig ont wikkeld, dat collega's ervan kunnen leren. Met meer dan 600 banken beschikt de Rabobank organisatie over een enorm reservoir aan er varing om uit te putten. De grote uitdaging van bench-marking is er dan ook in gelegen om dit reservoir te gebruiken. Door middel van meten en weten kunnen Rabobanken sa men de beste werkwijzen opsporen en vervol gens overnemen om daarmee de eigen pres tatie te verbeteren.' Als straks de nieuwe huisstijl wordt ingevoerd, moet er veel materiaal opnieuw worden aangeschaft. Is hier een centraal budget voor? 'De aanpassing van de huisstijl is een investering in het merk Rabo bank', aldus Cees van Dun van het Project bureau Huisstijl. 'Daarom worden de kosten door de organisatie als geheel gedragen. Op de Algemene Vergadering in juni is de directeu ren en voorzitters van de plaatselijke banken dan ook verteld dat hun banken de operatie gaan betalen. Het thema van de bijeenkomst sloot daar ook op aan: 'Samen vernieuwen'. Budgettair heeft Rabobank Nederland op cen traal niveau een bedrag vrijgemaakt voor de ontwikkeling en invoering van de nieuwe huisstijl. Alle overige kosten worden dus door berekend aan de plaatselijke banken. Zij beta len dus hun eigen lichtbakken, hun nieuwe koffiekopjes en al het denkbare daartussen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 8