Wat blijft hangen is contact met medewerker f De ideale medewerker? 7 Ontwikkelingen handelt RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig. We willen graag dat de klanten de Rabobank zo zien. De nieuwe huisstijl draagt bij aan het beeld dat de klant van de Rabobank heeft. Als hij de bank binnengaat en even moet wachten bepaalt op dat moment het interieur hoe de klant de bank ziet. Maar wanneer hij geholpen wordt door een medewerker, is de manier waarop dat contact verloopt van doorslaggevende betekenis. Het menselijke contact maakt de meeste indruk en dat neemt de klant mee naar huis. De ideale Rabobankmedewerker heeft Persoonlijk, Samen werken en Deskundig hoog in het vaandel. >- 'Roepen dat je samenwerkt, persoonlijk en deskundig bent is niet voldoende. Uit de manier waarop je een gesprek voert met een klant, om gaat met je collega's of de telefoon opneemt én uit je produkten, zal moeten blijken of je ook waarmaakt wat je roept', zegt dr. Walter Ger ritsen van der Hoop van het deelproject Human Resources. Dit deelproject heeft zich gebogen over de vraag hoe de Rabobank de nieuwe huisstijl ook in haar optreden moet gaan uitstralen. 'Daarvoor moet je je een concrete voorstelling maken van de stijl die je wilt laten zien. Het deel project Human Resources heeft eerst zo'n concrete beschrijving op papier gezet.' in enkele grote zalen verspreid door het land negen informatie- en showprogramma's plaats. Alle medewerkers van de Rabobank krijgen in de komende weken een uitnodiging voor één van de avonden. Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofd Klantgericht Levert de klant die produkten en diensten die optimaal aansluiten op de behoefte. Doet dat in de vorm van standaardprodukten en als het gewenst is in de vorm van maatwerkprodukten. directie, Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland en Wim van de Goorbergh, lid van de Hoofddirectie, zul len afwisselend de huisstijlshows openen. Onder de titel 'Het nieuwe gezicht' wordt een uniek showprogramma gebracht over samen werken en samen vernieuwen. Muziek en cabaret wor den afgewisseld met informatie over de nieuwe huisstijl en de nieuwe positionering van de bank. Een aantal bekende Nederlanders zal in het pro gramma verschijnen en de groep Flairck zal op treden. Na de huisstijlshows ontvangen de ban ken vier video's waarop de begrippen Persoon lijk, Samenwerken en Deskundig nog eens in de manier van werken die we in de toekomst na streven worden vertaald. Aan de hand van cases op de video kan elke bank bepalen hoe zij Persoonlijk, Samenwer- -v ken en Deskundig op de ei- Contracterend gen bank invuk >Het zou prachtig zijn als de banken erin slagen om direct op Werkt systematisch toe naar het succesvol afsluiten van transacties. Is er niet alleen op uit om te scoren, maar gaat systematisch tussentijds na wat de behoefte is van de klant. Moakt duidelijke en ondubbelzinnige afspraken, waarin de rechten en plichten van de klant en de bank helder staan. 2 januari ook in het op treden naar de klant te I laten zien dat de Rabo bank in de afgelopen jaren is vernieuwd', al dus Gerritsen van der Hoop. Toetst Eigen prioriteiten 'Het is niet de bedoeling dat iedereen bin nen de organisatie zich op strikt uniforme wijze dient te gedragen. De plaatselijke banken en de verschillende afdelingen van Rabobank Neder land kunnen eigen prioriteiten stellen en een ei gen invulling geven aan die stijl. Om een rich ting aan te geven hebben we die ge- dragskenmerken van het be oordelingsformulier in kaart gebracht die samen de bes te vertaling zijn van Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig. Dat zijn er zes: klantgerichtheid, sensitivi teit, integriteit, initiatief, omgevingsbewustzijn en pro bleemanalyse. Daar ontbrak er nog één aan: er moet ook resultaat worden geboekt. En dat ondervangen we met het begrip contrac terend. Daarmee hebben we de gewenste stijl van optreden beschreven.' of de klant tevreden klachten goed af. is en Neemt initiatief Benadert klanten en potentiële klanten actief. Signaleert kansen en geeft die zonodig door aan andere adviseurs. Houdt zich zelf geïnformeerd, maakt actieplannen voor de marktbewerking in de particulieren en bedrijvenmarkt. Kortom: pro-actief. Integer Is eerlijk. Houdt vast aan het principe 'beloofd is beloofd'. Informeert de klant tijdig over veranderingen van regels of tarieven. Heeft in gesprekken geen verborgen doelstelling en houdt geen informatie achter. Probleemanalyse Onderzoekt vragenderwijs de situatie en behoeften van de klant en vertaalt deze in het juiste aanbod. Maakt daarbij zonodig gebruik van specialisten en van informatiesystemen. Gewenste stijl 'Het schetsen van de gewenste stijl van optreden is niet het enige waar mee het deelproject Human Re sources zich bezighoudt. Er moeten ook activiteiten worden onderno men om deze stijl bespreekbaar te maken bij plaatselijke banken en een heden van Rabobank Nederland. Het is de bedoeling dat persoonlijk, samenwer ken en deskundig niet alleen geldt in het optre den naar cliënten, maar ook in de contacten tus sen collega's onderling en tussen Rabobank Ne derland en plaatselijke banken. Daarvoor heb ben we een aantal hulpmiddelen ontwikkeld.' Huisstijlshow Tussen 24 oktober en 18 november vinden er Omgevingsbewust Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke en financiële ontwikkelingen en andere omgevingsfactoren. Benut deze kennis effectief voor de eigen functie en organisatie. Sensitief Verplaatst zich in anderen. Herkent gevoelens en behoeften bij anderen. Toont en verwoordt l begrip naar anderen en is zich k bewust van hoe anderen hem zien.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7