Formulieren minder streng, briefpapier trendsettend 6 Huisstijl Rabocard en Topcard Huisstijlshow RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 'De correspondentiereeks is trendsettend geweest voor de formulieren', vertelt Jan Scheepens bij de presentatie van zijn project Formulieren aan de andere projectleiders van de huisstijl. Op grote borden prijken enkele voorbeelden van interne en klantformulieren, rekeningafschriften en briefpapier. Ontwerper Toon van Lieshout van Linea heeft op de millimeter gestoeid met ruimte, kleur en informatie om ook visitekaartjes in de huisstijl te brengen. Linea is het Amsterdamse Formulieren ontwerp en adviesbureau dat is gelieerd aan BRS Premsela Vonk. Nieuw briefpapier en nieuwe enveloppen kun nen al worden besteld. Zij zijn al opgenomen in het bestelboek met nieu we huisstijldragers. Ook de visitekaartjes en de best compliments-kaart zien er fraai uit. Dit alles komt uit de koker van Linea. Van Lieshout: 'Newell Sorrell - het Engelse bureau dat de huisstijl ontwikkelde - heeft een aantal uitgangs punten voor de vormge ving geformuleerd voor de verdere uitwerking van de huisstijl. Daarmee zijn we aan de slag ge gaan. Zo moeten de kleuren oranje en blauw overal in gelijke mate te rugkomen.' Dat stuitte voor de vormgeving van de correspondentiereeks aanvankelijk op wat pro blemen. 'Oranje komt niet of nauwelijks over wanneer je het kopieert. Wanneer je teksten in oranje zet, zijn ze minder leesbaar. Daarom zal uit sluitend het beeldmerk in oranje en blauw worden opgenomen. Voor de De Rabocard en Topcard en de bijbehorende Europas- sen tonen vanaf november dit jaar al een beetje de nieuwe huisstijl. De ruim 200.000 cards die slechts gel dig zijn tot eind december dit jaar zullen worden ver vangen. Uit uniformiteitsoverwegingen in het kader van de huisstijl worden nog eens 80.000 cards en Europas- sen vervangen die in mei zijn verstrekt en eigenlijk gel dig zijn tot eind 1996. De nieuwe cards zullen worden voorzien van nieuwe huisstijlkenmerken. De banken ontvangen de nieuwe cards en passen vóór 1 december. Deze cards zullen echter niet alle geheimen van de nieu we huisstijl prijsgeven. Wél zullen het nieuwe letterty pe. de kleuren en de zonnewijzer erop terug te vinden zijn. De Rabocards en Topcards die na 1 januari volgend jaar worden uitgegeven zullen geheel in de nieuwe huis stijl zijn uitgevoerd. Het formulierenbestand wordt kleiner. Voorzo'n 16 procent van de huidige formulieren hoeft na de invoering van de huisstijl geen plaats meer te worden gezocht in of op een kast. formulieren en rekeningafschriften gebruiken we op de achtergrond oranje en worden de teksten in blauw gezet.' Zachte vloeiende vormen De formulieren ogen in de nieuwe huisstijl vriendelijker. Waar mogelijk is het hoekige van lijnen en kaders vermeden. De invulblok- ken hebben een oranje tint. Lijnen hebben ronde hoeken en de teksten zijn wat speelser op het blad gezet. 'We gebruiken de cursieve Alle medewerkers en bestuurders van de Rabobank zullen worden uitgenodigd voor één van de negen huisstijlshows die verspreid door het land worden gehouden. Tijdens de avonden wordt muziek en cabaret afgewisseld met infor matie over de huisstijl. Hel is de eerste keer in de ge schiedenis van de Rabobank dat alle medewerkers van de Rabobank Nederland en de plaatselijke banken bijeenko men. Huisstijlshow Agenda 24, 25 en 26 oktober, regio's Haarlem en Rotterdam; Jaarbeurs, Utrecht >- 8 en 9 november, regio Oost; Americahal, Apeldoorn >-1,16 en 17 november, regio's Bergen op Zoom, Eindhoven en Roermond; Brabanthallen, Den Bosch >- 21 november, regio Noord; Martinihal, Groningen Myriad. Deze letter is afgeleid van het woord- merk zoals het op de gevels wordt aange bracht. De schuine letter heeft een vriendelij ker karakter dan de rechte letter. Het is bo vendien een economische letter die weinig ruimte nodig heeft en goed leesbaar is. Dat biedt mogelijkheden om tot een aantrekkelij kere vormgeving te komen. Newell Sorrell heeft daarnaast onder meer aangegeven dat er met zachte vloeiende vormen moet worden gewerkt. De rekeningafschriften krijgen een oranje achtergrond met nuances in licht en donker. Daarin is bovendien een zonnewijzer verwerkt', licht Van Lieshout toe. Het nieuwe briefpapier draagt rechts bovenaan het nieu we beeldmerk. Rechts onderaan staat het nieuwe woordmerk. Schuiven met tekst Het veranderen van het formulierenbestand en het aanpassen aan de nieuwe huisstijl is een enorme klus. De interne formulieren worden alleen cosmetisch aangepakt. 'Maar het in passen van het nieuwe beeldmerk en woord- merk houdt in dat er tocht in zo'n 300 for mulieren moet worden geschoven met tekst', vertelt Jan Scheepens, projectleider van het huisstijl-deelproject Formulieren. 'Voor de lay-out van de interne formulieren en het ont werpen van de correspondentiereeks en reke ningafschriften hebben we nauw samenge werkt met Linea. Nu is het de beurt aan de klantformulieren die inhoudelijke wijzigingen ondergaan en daarbij komen de 'eigenaren' van de formulieren nadrukkelijk in beeld.' Druk in de weer Scheepens: 'Sinds vorige week zijn we druk in de weer met de ongeveer 600 klantformulie ren. We willen ook het aantal verschillende formulieren zoveel mogelijk terugbrengen. Daarvoor is intensief overleg met de pro- duktgroepen bij Rabobank Nederland nodig. Zoals het er nu uitziet, kan een reductie van 16 procent worden bereikt. De komende tijd gaat het erom spannen of we in onze opzet sla gen. Speciaal voor deze heroverweging zijn de formulieren in twintig clusters ondergebracht. Dat maakt het gemakkelijker om ze te be spreken en aan te passen. De tijdsplanning is krap, maar met medewerking van alle pro- dukteigenaren moet het lukken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6