FD-Day: 'Facilitaire Diensten' van Rabofacet uit de startblokken E25B3BEB 5 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 Bundeling van expertise Een bundeling van expertise heeft ook plaats gevonden bij Logistieke Ondersteuning, Print- en Mailingservices en bij Vastgoedma nagement. Op deze gebieden levert FD inter actieve diensten. Een adviseur van Facilitaire Diensten kan nu ook op verzoek voor onder steuning en advies naar de bank toegaan. Klanten die een direct mailing willen verzor gen, vinden bij Print- en Mailingservices alles van hun gading. Flier wordt gekopieerd, ge drukt en kan grootschalig worden geprint. Maar ook wie de totale uitvoering van een di rect mailing wil uitbesteden, kan hier terecht. De klant centraal. Dat is in drie woorden de nieuwe koers die de Rabobank vaart. Ook Rabofacet-Facilitaire Diensten (FD) is die weg doelbewust ingeslagen. Flonkbalpetjes met het opschrift 'klant' dienden op 15 augustus tijdens een grote bij eenkomst als hulpmiddel voor alle aanwezi gen van FD-Day. De dag sloot een periode van intensieve voorbereiding af. FD was klaar om naar buiten te treden. De medewerkers van Rabofacet-Facilitaire Diensten praatten over het thema 'Kunnen, zeggen, doen'; wat kun nen we, hoe zeggen we dat tegen de klant en vooral hoe gaan we dat doen? En om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van 'de klant' werden de petjes uitgedeeld. Klant centraal Rabofacet-Facilitaire Diensten ging op 1 april van dit jaar van start met drie doelstellingen. In de eerste plaats moet worden gestreefd naar integrale dienstverlening. Wie ondersteuning of een bepaald FD-produkt nodig heeft, moet bij één adres terecht kunnen. De tweede doel stelling heeft betrekking op de houding van FD: die moet klant- en servicegericht zijn. In de derde plaats mogen de tarieven voor de Produktcatalogi Om de klant een goed inzicht te geven in de produkten en diensten van FD en in de daarmee samenhangende kosten, versche nen kortgeleden de eerste produktcatalogi. Ze zijn er in twee versies: één voor de plaat selijke banken en één voor de medewerkers van Rabobank Nederland. De catalogi zul len jaarlijks worden geactualiseerd. constateerde aan het eind van FD-Day, dat de doelstelling 'de klant centraal' bij iedereen duidelijk was overgekomen. Maar ook hoe be langrijk een hechte onderlinge samenwerking van de diverse onderdelen van FD is. Een sa menwerking die ook de klant ten goede komt. Locatiedesks Begin september installeerde Facilitaire Dien- sten op de vier locaties van Rabobank Neder- land zogenoemde locatiedesks. Deze locatie desks fungeren gedurende de eerste tijd als af- sprakenbureau voor de medewerkers van Rabobank Nederland. Ze kunnen er ook te recht met klachten. Per 1 april volgend jaar moeten de desks volledig draaien en zal het ook mogelijk zijn daar alle gewenste informa tie over produkten en diensten van FD te krij gen. Alle diensten op één plaats dus. diensten van FD niet sterk afwijken van die van de markt buiten de organisatie. Om geza menlijk na te gaan of Facilitaire Diensten die doelstelling in de praktijk waar kan maken, werd op 15 augustus proefgedraaid. Duide lijk werd dat FD zich stapsgewijs zal presente ren. Eerst de basis en daarna uitbreiding van activiteiten en diensten. Ook externe klanten Ed Rintel, directeur van Rabofacet-FD gaf in zijn openingstoespraak aan, dat de klanten in de komende maanden steeds meer zullen merken van de verbeterde klantbediening. De klanten van FD zijn de plaatselijke banken en de medewerkers van Rabobank Nederland. Daarnaast kan FD - heel bescheiden en alleen als er overcapaciteit is - diensten aanbieden aan externe partijen. Zijn bijvoorbeeld de printstraten in de daluren niet vol bezet, dan kan werk worden gedaan voor opdrachtge vers buiten de Rabobankorganisatie. De vier business units van Facilitaire Diensten - dat zijn Locatiemanagement, Vastgoedmanage ment, Print- en Mailingservices en Fysieke Distributie - gaven presentaties waarop de aanwezigen konden reageren. Dagvoorzitter Ruud Olthoff van Rabofacet Communicatie bracht. Met de komst van de produktgroep Onroerende Zaken, tot 1 april van dit jaar on derdeel van Particulieren, konden makelaars adviezen aan het pakket diensten van de pro duct unit Onroerende Zaken worden toege voegd. In het vierde kwartaal van dit jaar kunnen ook de diensten van de huisvesting sadviseurs van de regiokantoren via Facilitai re Diensten worden afgenomen. Logistieke Ondersteuning helpt plaatselijke banken met het transportnet en kan nieuwe oplossingen aandragen voor archief, opslag en bestelgoe- deren. Op FD-Day werd klantgerichtheid van alle kanten belicht. Petjes met het opschrift 'klant' dienden als hulpmiddel. Bundeling van faciliteiten Vastgoedmanagement heeft in Facilitaire Diensten de krachten op het gebied van on roerend goed, beveiliging en milieu samenge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5