Persoonlijk, Samenwerken, Deskundig: de klant vraagt er zelf om Reacties gevraagd PSD(030) 902807 3 Actueel RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 De Rabobank is zich aan het vernieuwen. De klant zal meer dan voorheen centraal staan. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn de drie sleutelbegrippen voor de toekomst. Ze passen bij de aangescherpte positionering. 'PSD' is niet alleen een kwestie van een nieuwe huisstijl en nieuwe communicatie-uitingen, het moet ook een automatisme worden in de dienstverlening en de marktbenadering. Met als resultaat dat de klant de Rabobank 'tussen de oren' gaat ervaren als een bank die staat voor persoonlijk en deskundig samenwerken. PSD zal niet als slogan worden gehanteerd. 'Ik ben aardig.' Wie dat alleen roept, maar er niet naar handelt, zal niet aardig worden ge vonden. Hans Ludo van Mierlo, hoofd Exter ne Communicatie, maakt een vertaalslag naar de Rabobank. 'Onze aangescherpte positio nering, dus de opstelling in de markt waar voor we hebben gekozen, moet merkbaar zijn in gedrag, daad, beeld en woord maar ook in de produkten. Daarbij draait het om de be grippen Persoonlijk, Samenwerken en Des kundig. De Rabobank richt zich voortaan nog meer op klanten, die in goed overleg - sa menwerken - met hun bank een oplossing zoeken voor hun financiële vragen.' De nieu we huisstijl van de Rabobank vormt, met de nieuwepositionering, het zichtbare jasje voor vernieu wingsprocessen die minder zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Daarbij gaat het onder meer om processen als het efficiency- project Edab, het project Delta, dat de com merciële slagkracht van de plaatselijke ban ken moet vergroten, en het nieuwe beleid voor de particulieren- en de bedrijvenmarkt, waar mee de Rabobank beter wil inspelen op de be hoeften van de klant. Eigentijdse vertaling Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn begrippen die niet zomaar uit de lucht komen vallen. Uit onderzoek is gebleken dat het gros van de Rabobankklanten deze eigenschappen waardeert in een financiële dienstverlener. Volgens Van Mierlo speelden de drie begrip pen altijd al een rol bij de identiteit, het beleid en de cultuur van de Rabobank. 'Ik zou PSD een eigentijdse vertaling willen noemen van de begrippen betrokken, aangenaam, coöpera tief en meest toonaangevend, die we een aan tal jaren geleden hanteerden in de positione ring van de Rabobank. Dat de Rabobank de klant centraal stelt en op een persoonlijke en deskundige manier samen met hem zoekt naar oplossingen voor zijn financiële vragen, willen we op alle mogelijke manieren uitstra len. Niet alleen in communicatie-uitingen, maar ook in dienstverlening, marktbenade ring, distributie en zeker in gedrag. Dat moet ons onderscheiden van de andere grote ban ken. Die melden ook meer aandacht te beste den aan de klant, maar stellen vaak toch het instituut - de bank - centraal.' >- Laat weten wat u van de begrippen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig vindt. De PSD-lelefoon registreert 24 uur per dag uw reactie. Het nummer is (030) 902807. Schriftelijk reageren kan ook: PSD, Redactie Raboband, UCR519. Meer combi-produkten Oplossingen voor financiële vraagstukken, dat wordt de rode draad bij de marktbenadering van de Rabobank. De bank zal meer dan voor heen gebruikmaken van combi-produkten, zoals een hypotheek met een verzekerings- en beleggingsgedeelte of een koopsompolis met een spaar- en een beleggingsdeel. Van Mierlo licht toe dat deze aanpak de persoonlijke op stelling van de bank en de wil tot samenwer ken accentueert. Hij vertelt dat 'oplossingen' ook het centrale thema zullen zijn in onder andere advertenties en brochures. 'Voor ad vertenties betekent dat een andere toonzet ting. Dus niet: 'wij bieden u dit produkt', maar 'u heeft een huis gekocht en wij kunnen u hel pen bij financiële vragen'. Uitgaan van de si tuatie van de klant dus. Alle nieuwe brochu res behandelen een thema in plaats van een produkt. Daarbij kun je denken aan 'wonen' in plaats van 'hypotheken', of 'toekomst' in plaats van 'koopsompolis'.' Rekening houden met de klant Van Mierlo vindt PSD vooral een vertrek punt, dat niet altijd even letterlijk moet wor den opgevat. 'Persoonlijk hoeft niet altijd te betekenen dat er ook sprake is van directe persoonlijke contacten. Ik zou het rekening houden met de klant willen noemen. Daarom staat de geldautomaat, hoewel dat een appa raat is, niet haaks op PSD. Een gea kan bete kenen dat iemand die weinig tijd heeft, snel over contant geld beschikt. Datzelfde gevoel heb ik bij de Rabofoon. Weliswaar ook een machine, maar persoonlijk door de warme, menselijke stem. Het feit dat zowel de gea als de Rabofoon 24 uur per dag beschikbaar zijn, vind ik getuigen van samenwerken en reke ning houden met de wens van de klant. En dat de geldautomaten en de Rabofoon goed en snel functioneren, is weer een voorbeeld van deskundigheid.' Een andere illustratie van deskundigheid is naar de mening van Van Mierlo het project Delta, dat gericht is op het afzetten van meer produkten aan rendabele klanten. 'In dit geval zou ik deskundig willen vertalen met efficiënt en doelgericht optre den. Dat bereik je bijvoorbeeld door eerst ge richte vragen te stellen in plaats van open vra gen en daarna samen met de klant naar een oplossing te zoeken.' Besmetting met PSD-virus PSD heeft alles te maken met gedrag. Van Mierlo denkt dat er bij een flink aantal men sen binnen de organisatie sprake zal zijn van een 'knop die moet worden omgedraaid'. Ge leidelijk weliswaar, omdat het volgens hem om een groeiproces gaat. 'De komende maan den moet de bedoeling van Persoonlijk, Sa menwerken en Deskundig duidelijk worden bij iedereen. Ik vind het bij uitstek een zaak waar je met je directe collega's over moet dis cussiëren. De lokale invulling kan immers ver schillen. Wat in het ene gebied goed samen werken is, hoeft dat in het andere gebied nog niet te zijn. Verder zijn de accenten per func tie verschillend. Bij mensen met administra tieve taken gaat het vooral om deskundigheid. Daarom is het moeilijk centrale richtlijnen te geven die voor ieders gedrag gelden. Maar uit eindelijk moet alles en iedereen bij de Rabo bank met PSD worden besmet. Als een virus. Persoonlijk, Samenwerken, Deskundig: dat kan er alleen uitkomen als het er ook inzit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3