Nieuwe positionering Rabobank: vooral tussen de oren Samen I Vernieuwen Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie Vernieuwen Formulieren minder streng Kijk op de klant Jaarlijkse kunstaanbieding: bronzen beeldje R ABOB AN D NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 PSD is niet de naam van een nieuw efficiencyproject of een nieuwe PC-toepassing, maar de afkorting van Persoonlijk, Samenwerken, Deskundig. Dat zijn de drie sleutelbegrippen voor de toekomst. Ze passen bij de aangescherpte positionering, de nieuwe, duidelijke opstelling van de Rabobank in de markt. Daarin staat de mens - klant en medewerker - centraal. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig zijn de drie woorden die weergeven wat het gros van de Rabobankklanten het meeste waardeert in de relatie met de bank. Onder het motto Samen Ver nieuwen is de Rabobankorga nisatie bezig met vernieu wingsprogramma's. Raboband informeert erover en laat de verbanden zien. Ook in dit nummer aandacht voor Samen Vernieuwen. De formulieren in de nieuwe huisstijl ogen vriendelijker. Waar mogelijk is het hoekige van lijnen en kaders vermeden. De invulblokken hebben een oranje tint. De teksten zijn wat speelser op het blad gezet. Raboband licht op pagina 6 opnieuw een tipje van de huis stijlsluier op. De Rabobank wil méér inspe len op de wensen van de klant. Daarom is gekozen voor een klantgerichte, actieve opstel ling. Met een gelijkwaardige samenwerking tussen bank en klant. Maar, hoe denkt een klant over zijn bank? Op pagina 11 het portret van een bedrijfsrelatie. De Rabobank heeft ervoor ge kozen zich te presenteren als een bank die op een persoonlijke en deskundige manier samen met de klant zoekt naar oplossingen voor zijn financiële vragen. Dat is het zichtbare jasje voor ver nieuwingsprocessen die minder zichtbaar zijn voor de buiten wereld. De nieuwe huisstijl, die volgend jaar wordt ingevoerd, is het symbool voor die nieuwe opstelling. Maar alleen laten zien dat Persoonlijk, Samen werken en Deskundig hoog in het vaandel staan, is niet genoeg. PSD moet ook een automatisme worden in gedrag, woord en daad, hoewel het niet de bedoe ling is dat iedereen zich hetzelf de gaat gedragen. In de komen de maanden zullen de drie be grippen binnen de Rabobank tot leven komen. Meer over de invulling van Persoonlijk, Sa menwerken en Deskundig op de pagina's 3 en 7. In het jaar van de beeldhouwkunst wil de Kunstcommissie van Rabo bank Nederland de meest ambachtelijke van de beelden de kunsten voor het voetlicht brengen. Dit keer is een sculp tuur van Eric Claus gekozen als jaarlijkse kunstaanbieding voor Rabobankmedewerkers. De eerdere acties met zeefdruk ken waren een succes. Nu wordt de stap gewaagd naar een andere kunstvorm. Het beeld 'De Lezers' wordt in een beperkte oplage ge goten. 'Eric Claus heeft zijn spo ren verdiend in de Nederlandse beeldhouwkunst', licht Marieke van Schijndel van Kunstzaken, de keuze toe. 'Claus is één van de weinigen die ook interessante kleine sculpturen kan maken. We hebben van hem een mooi klein beeldje gekozen, dat betaalbaar is. De beeldhouwer is ook de maker van het monumentale beeld voor de ingang van Rabobank Nederland aan de Croeselaan in Utrecht.' Van Schijndel vertelt verder dat Kunstzaken streeft naar een evenwichtige kunstcol lectie, waarin een duidelijke sa menhang zit. 'Wat dat betreft past het werk van Eric Claus er prima in. Onze beeldencollectie is de laatste jaren sterk uitge breid. De reden dat wij sculptu ren voor de bank aanschaffen, is dat een ruimtelijk werk de een tonigheid van een kantoor, hal of gang goed kan doorbreken. Bo vendien zijn er momenteel in de beeldhouwkunst interessante ontwikkelingen. Sinds midden jaren tachtig is de beeldhouw kunst weer helemaal terug in de belangstelling.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 1