13 Kunst Aanbieding: beeld van Eric Claus Menselijke vlinders Omgeving belangrijk A cire perdue Oeuvre moet groeien RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 'Wij merken dat de interesse van medewerkers voor kunst toeneemt en we proberen daar op verschillende manieren op in te spelen. De kunstaanbieding in Raboband is er één van', aldus Marieke van Schijndel van Kunstzaken. Dit jaar staat de drie dimensionale kunst centraal in de aanbieding. 'De Lezers' van Eric Claus is een massief beeldje van 7,5 cm hoog, 12,5 cm breed en 5,5 cm diep. Het staat op een zwarte sokkel van diabaas die 6 cm hoog is, 7 cm breed en 3 cm diep. De omvang van het totale beeld is 13,5 cm hoog, 12,5 cm breed en 5,5 cm diep. 'De Lezers' wordt bij gieterij Stijlaart in het Betuwse Rumpt in beperkte oplage gegoten. De sculptuur wordt in een mooi geschenkdoosje Het bronzen beeldje 'De Lezers' is ook mooi zonder datje weet wat het voorstelt. aangeboden. Het beeldje is te bestellen door vóór 22 oktober een brief of kaart te sturen naar Kunstzaken Rabobank Nederland, EW-321, Postbus 221, 5600 MA Eindhoven. Vermeld ook de naam van de besteller, het (interne) telefoonnummer, het rekening nummer en de banknaam en code (plaatselijke bank) of de interne adrescode (Rabobank Nederland). Gepensioneerden kunnen het huis adres vermelden. Plaats ook een handtekening op de kaart. Dat laatste om Kunstzaken te machtigen een bedrag van f 125,- bij bestelling van het beeldje en vervolgens f 125,- bij aflevering van uw rekening af te schrijven. Het bronzen beeldje met sokkel wordt geleverd in week 48. Dat is juist voor Sint Nicolaas. Paarden, bomen, mensen hebben voor veel van Claus' werk model gestaan. Natuurge trouwe kopieën kun je van hem niet ver wachten. Hij is meer op zoek naar het vast leggen van een drie-dimensionaal beeld. Voor 'De Lezers' vormden kranten lezende mensen op het Centraal Station in Amsterdam de in spiratiebron. Claus: 'Het is toch eigenlijk prachtig dat ruimtelijk spel. Elke ochtend worden mensen vlinders als zij, wachtend op de tram, hun krant openvouwen. Dat heb ik met deze sculptuur willen uitdrukken.' Zon der te weten wat het voorstelt, kun je het beeldje mooi vinden. Opvallend is dat de meeste werken van Claus een titel dragen. Claus is in zijn werk steeds op zoek naar een toegevoegde waarde in wat je om je heen ziet. Maar het uitgangspunt is steeds iets dat be staat, waarmee hij manipuleert tot het dat gene uitdrukt wat hij beoogt. De omgeving van het beeld heeft volgens Claus een grote invloed op de uiteindelijke vorm. Over het monumentale beeld met de drie paardehoofden dat voor het hoofdkan toor van Rabobank Nederland aan de Croeselaan staat: 'De omgeving is belangrijker dan het beeld zelf. Daardoor pakt het de omgeving. De omgeving is een soort anti- vorm. De omschrijving is beter dan het beeld. Vorm is tweede keus. Als het schemert en er is alleen schaduw over, dan pas zie je of je het haalt. Laat het atelier maar bijna donker wor den, zodat je alleen het silhouet ziet, niet de vorm. Dan ga je alle mogelijkheden onder zoeken. Ik ondersteun slechts het silhouet. Dat straalt een enorme kracht uit. Dat kleine in- hammetje betekent niets op zichzelf, maar daar draait het hele beeld om. De vorm is dan niet meer boeiend. Een beeld moet ruimtelijk van alle kanten interessant zijn. Als je een sculptuur aan de ene kant oplaadt, ontstaat aan de andere kant een heel ander patroon.' Een beeld waarin dat idee heel sterk is door gevoerd is 'Het luchtkasteel' dat bij het stadhuis in Gorinchem wordt geplaatst. Uitsluitend de contouren zijn in brons gego ten. De lege ruimte in het beeld is het lucht kasteel. Als het beeld eenmaal zijn definitieve vorm heeft gekregen in was, komt de gieterij in beeld. De wijze van gieten en het vakman schap van de gieter zijn bepalend voor het uit eindelijke resultaat. De gieter werkt in het ver lengde van de kunstenaar. Vaak geeft hij de mogelijkheden en beperkingen aan van het beeld. Grote beelden worden in delen gegoten. Gieterij Hans Stijlaart in Rumpt heeft meer werk van Claus gegoten. De gieterij vertoont het meeste gelijkenis met een smederij. Het brons ligt in broodjes opgestapeld te wachten tot het kan worden gesmolten. De techniek van het gieten in brons bestaat sinds ca. 3000 voor Christus. Daarvoor heb je nodig: een vorm, brons en een oven. De vorm kan op twee manieren worden volgegoten: massief of hol. 'De Lezers' is een massief beeld, dat vol gens de a cire perdue, of verloren was-metho- de wordt gegoten. 'Met de verloren was-me- thode krijg je de scherpste afdruk. Maar voor elke afdruk moet je opnieuw beginnen. Het is simpel, maar wel eenmalig.' Bij a cire perdue wordt de vorm eerst in was geboetseerd. Dit wasmodel krijgt een vuurvaste mantel van klei, of ander vuurvast materiaal. Na 2 a 3 da gen in de uitstookoven is de was gesmolten en de vorm gebakken. In de ontstane holle ruim te kan het brons worden gegoten dat in de smeltoven vloeibaar is gemaakt. Daarna wordt het geciseleerd en gepatineerd. 'Het patina vormt een beschermende laag en geeft het brons een groen/zwarte kleur.' Aan het eind van het gesprek roept Claus dat we het nog over beeldhouwen moeten heb ben. 'We zijn aan het einde gekomen. Na het postmodernisme is er geen richting meer die kan worden opgebouwd. Als er iets de kop opsteekt, is er direct een antirichting. Niets kan rijpen. De massamedia maken dat alles veel sneller gaat. Vroeger had je stromingen waarbij meer kunstenaars zich aansloten. Zij schreven manifesten. Wie doet dat nu nog? Het gemeenschappelijke verdwijnt en iedere kunstenaar spreekt zijn eigen taal. Het is zo ontzettend individualistisch geworden. Voor een kunststudent is het systeem moordend. Veel te vroeg moet hij iets eigens in zijn werk leggen. Op zijn 24ste moet hij al een eigen taal spreken, anders telt hij niet mee. Ik vind dat je moet leren, uitvinden en op verkeerde pa den lopen om naar een oeuvre te groeien. Ik denk dat het zo nog tot de 21e eeuw doorgaat en dat er dan weer lucht komt, waardoor he le mooie dingen kunnen ontstaan.' i&Éiii

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17