'Ik twijfel pas als ik klaar ben' 12 Kunst RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 'Als je een beeld hakt, moet je een goed boek lezen, anders word je gek', vindt beeldhouwer Eric Claus. Tegenwoordig is brons meer het materiaal voor zijn beelden. Grote, maar ook hele kleine sculpturen en een reeks van penningen vormen het oeuvre van Claus. Experimenterend met vorm en idee is Eric Claus geen kleine jongen in de beeldhouwkunst. Het bronzen beeldje 'De Lezers' is in dit jaar van de beeldhouwkunst de jaarlijkse kunstaanbieding voor medewerkers van de Rabobankorganisatie. >- Net buiten de rook van Amsterdam in het schilderachtige Broek in Waterland woont beeldhouwer Eric Claus in een oud schoolge bouw. Het vroegere schoolplein is veranderd in een natuurtuin. Eenmaal binnen kijken we uit over de weilanden. Eén van de lokalen van het gebouw, dat in het begin van deze eeuw is neergezet, is de werkruimte van Claus. Daar bevindt zich een verzameling kleine sculptu ren en penningen van zijn hand. Zijn atelier is gevestigd in een loods op een industrieter rein in Watergang. Ruim genoeg om ook aan grotere beelden te kunnen werken. Overal staan schetsen, studies van beelden, doeken, wasmodellen, piepschuim, hout en afval. 'Ik denk in brons', zegt de in 1936 in Haarlem ge boren kunstenaar. Echt monnikenwerk Zijn tekentalenten werden al vroeg geschoold. 'Toen ik 8 jaar was, ging ik naar de Vrije Haar lemse Schildersschool van Visser. Een klassie ke opleiding waar het vakmanschap erin wordt gestampt. Uren achtereen heb ik reliëfs zitten arceren. Echt monnikenwerk. Daar heb ik ook enorm goed leren tekenen. Voor mijn eigen plezier boetseerde ik erbij.' Van 1952 tot 1954 volgde Claus de Rijksnormaalschool voor tekenleraren in Amsterdam. Hij was nog te jong voor de Rijksacademie. Doen wat de klant vraagt Tussen 1955 en 1960 bezocht hij de Rijksaca demie. 'In die tijd verdiende ik de kost in de Voor een goed resultaat mag de straal kokend brons niet worden onderbroken. reclame en pakte van alles aan. Dat ging pri ma. Het reclamebureau dat ik had, heeft cam pagnes gedaan voor grote bedrijven zoals Phi lips. Het was de kunst om precies te doen wat de klant vraagt en ook nog aan je eigen trek ken te komen. Alle platenhoezen die ik toen heb ontworpen, werden afgekeurd. Die wa ren niet commercieel genoeg.' Goede vervalser Door zijn grote vaardigheden doorliep Claus de eerste jaren aan de Academie zonder al te veel inspanningen. 'Ik had bijzonder weinig tijd nodig voor het kopiëren van schilderwer ken. Voor het naschilderen van een portret van Donatello had ik maar drie uur nodig, terwijl anderen er een maand aan werkten. Ik vond het absoluut niet interessant. Je legt er niets van jezelf in. Die vaardigheid heb ik in mijn vingers. Ik zou een hele goede vervalser zijn.' Zijn gezicht liet hij maar weinig op de Academie zien. 'Ze wisten ook geen raad met me. Totdat ik een beeld moest hakken. Dat had ik nog nooit gedaan. Ik vond het heel spannend en het ging prima. Toen raakte ik geïnteresseerd.' Ontzettend druk Na twintig jaar in zijn eigen atelier te hebben gewerkt, werd Claus docent. Tussen 1979 en 1990 gaf hij les aan de Rijksacademie. Hij vond het heel spannend om te zien hoe zijn leerlin gen zich ontwikkelden. Maar na tien jaar vroeg hij zich af hoe het met zijn eigen groei stond. 'Op de Academie is er een afspraak dat docenten na een decennium rouleren. Ik heb het een jaar langer gedaan, omdat mijn op volger nog niet beschikbaar was. Maar ik was volkomen leeg en dan moetje weggaan.' In die periode combineerde hij het lesgeven met gro te opdrachten, zoals het Dreesmonument in Den Haag, de Wachter voor De Nederland- sche Bank, het grafmonument van Henk Overduin (Directeur Haags Gemeentemuse um red.) en enkele penningen. 'Het was ont zettend druk, maar ik had niet het gevoel dat ik mezelf aan het ontwikkelen was. Het doet je goed om los van alle opdrachten bezig te zijn met een nieuw ontwerp.' Jezelf dwingen te kiezen Voor zijn manier van werken vindt Claus zijn ervaringen in de reclamewereld heel waarde vol. 'Het reclamebureau was een hele goede school om te leren snel keuzes te maken. In de vrije kunst kun je problemen altijd maar uit stellen. Door dat razendsnelle werken bij dat reclamebureau, dwing je jezelf te kiezen. Ik voel dat anderen steeds maar aarzelen. Ik twij fel altijd pas als het klaar is. Als ik niet ga twij felen of ik de goede keuzes heb gemaakt, is er geen drang om naar een volgend beeld te ko men. Je moet, dat is heel naar, het beeld af breken, ook als het goed is, om aan het vol gende te kunnen beginnen. Je voelt dat je weer niet het perfecte beeld hebt gemaakt. Dat cre atieve proces voordat je aan een nieuw beeld begint, is een rotperiode, waarin je 's nachts vaak wakker schrikt. Zelfs bij het allerkleinste beeld heb ik, voordat ik begin, het gevoel dat het het mooiste wordt, dat ik ooit heb ge maakt. Die bezetenheid in het nadenken over een vorm gaat ver. Het is zo sterk, dat als ik een boom als thema heb gekozen, ik zelfs in een auto een boom zie.' Claus kan enthousiast praten over zijn werk. Met behulp van een beeld legt de oud-docent uit hoe het gieten in zijn werk gaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16