flk zie graag dat banken zelf met een voorstel komen' 11 De klant - RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 Zo'n 4 miljoen betaalrekeningen, 8 miljoen spaarrekeningen, 1,3 miljoen leningen en 1,5 miljoen rekeningen-courant. Daarachter zitten mensen en bedrijven, die klant zijn bij de Rabobank. De één omdat zijn grootvader dat ook al was, de ander heeft er bewust voor gekozen. Klanten worden kritischer en mondiger. De Rabobank wil meer op de wensen van de cliënten inspelen. In de nieuwe positionering heeft de bank gekozen voor een klantgerichte, actieve opstelling. Er wordt gestreefd naar een gelijkwaardige samenwerking tussen bank en klant. Wat vindt de klant van zijn bank? >- De klant, 42 jaar, financieel directeur van een groot internationaal transportbedrijf: 'Na mijn HEAO-opleiding heb ik een jaar bij een bank gewerkt. Maar dat had ik gauw gezien. Het bedrijfsleven leek me veel interessanter. Ik werk hier zestien jaar en heb het vak in de praktijk geleerd. Ik leid nu een afdeling met vier mensen. Ons bedrijf groeit nog steeds. We nemen bedrijven over en stoten er soms af. We zijn ook actief in het buitenland. Het is mijn taak uit te vinden hoe we één en ander moeten finan cieren. Ik beheer de geldstromen binnen het concern.' Interessant voor banken 'Onze dochterbedrijven gaan niet zelf naar de bank. Alles loopt via ons. De dochters hebben wensen, die vertaal en regel ik in samenwerking met de banken. Ik zie overigens graag dat banken zelf met een concreet voorstel komen voor een specifieke financiering. En ik geneer me niet om een bank te vragen waarom we die bank voor deze zaak moeten kiezen. Dat hoort bij het onderhandelen. Wij kunnen eisen stellen, want we zijn interessant voor banken. Men doet graag zaken met ons. Dat speel ik uit.' Geen huisbankier 'Ik verwacht van een bank goede condities en perfecte contracten. Ook verwacht ik consis tentie en consequentie. Ik sta misschien wel eens als lastig of hard bekend, maar dat hoort O O Q 'Ons bedrijf is interessant voor banken. Ik mag ze dus een beetje tegen elkaar uitspelen.' bij mijn vak. Je moet als bedrijf nooit het ach terste van je tong laten zien bij banken. Je moet iets voor jezelf houden. Wij hebben geen huisbankier. Twee banken regelen ons be talingsverkeer, de rest varieert. Voor welke bank we kiezen hangt af van de offerte of het voorstel waarmee een bank komt. Natuurlijk vindt elke bank dat wij al onze zaken bij hun moeten doen. Dat doen wij dus niet. We willen niet van één bank afhankelijk zijn. Dan ben je te kwetsbaar als er iets ge beurt. Nu kun je op je strepen gaan staan en zeggen: Dan gaan we naar een ander. Bijvoorbeeld als ze opeens tarieven op schroeven.' Persoonlijk contact 'Het is belangrijk dat het persoonlijk klikt met de accountmanager of relatiebeheerder. Zo'n contactpersoon moet behoorlijk op de hoog te zijn van alles en méér zijn dan een door geefluik. Hij moet hier ter plekke beslissingen kunnen nemen. Anders is het moeilijk zaken doen. Het irriteert als iemand voor elke klei nigheid eerst toestemming moet vragen. Dan loopt de bank de kans dat je naar een ander gaat. Wat mij verbaast, is dat er nooit eens een directeur of zo komt vragen of het klikt met de contactpersoon. Het wel of niet intensief zaken doen met een bank hangt wat mij be treft af van personen: van hun kennis en hun persoonlijkheid. De banken lijken steeds meer op elkaar. De produkten en tarieven ontlopen elkaar niet veel. Daarom wordt het des te meer een zaak van mensen.' Actief benaderen 'De contacten met een relatiebeheerder of ac countmanager zijn soms vrij intensief. Bij een overname bijna dagelijks. Een andere keer zie je ze maanden niet. De ene bank is dan dui delijk actiever dan de ander in het zelf contact zoeken. Men kan bijvoorbeeld inspelen op de actualiteit. Staat er iets over ons bedrijf in de krant, bel dan even. Of als ze een nieuw pro- dukt hebben, dan kan het geen kwaad te vra gen of het wellicht iets voor ons is. Het ergste dat kan gebeuren, is dat je geen reactie krijgt op een concrete vraag of dat je een offerte niet binnen de afgesproken termijn krijgt. Aan sor ry, druk, heb ik geen boodschap. Dan is het einde oefening.' Goede produkten 'Banken moeten hun mensen goed opleiden en informeren. Een bank is pas goed als zij je een produkt aanbiedt, dat de kinderziektes is ontgroeid. Neem elektronisch bankieren. In het begin ging er van alles mis. De banken kwamen er vrijwel gelijk mee, niemand wilde de boot missen. Vele kwamen te vroeg. Men maakt iets nieuws meteen te ingewikkeld. Ik zou zeggen: start eenvoudig en breidt een pro dukt later uit. Niet te veel toeters en bellen, die bovendien geld kosten. Te ingewikkeld of te duur is een drempel voor cliënten.' Rabobank 'De Rabobank blijft voor mij de Boerenleen bank. Dat breekt ze volgens mij op in de dienstverlening aan het bedrijfsleven. Ze dra gen de historie van een bank voor boeren en particulieren met zich mee. Ik zie ze niet als een bedrijvenbank. Ze hebben bij ons lang aan de deur geklopt in de persoon van een aardi ge vent, die met goede voorstellen kwam. Daardoor doen we nu wat zaken met ze en van het een komt wellicht het ander. Wat ik op vallend vind bij de Rabobank is, dat mensen van het bestuur en de raad van toezicht die be slissen over jouw financiering, zelf helemaal geen bankiers zijn. En wat lastig is, is dat elke plaatselijke Rabobank eigen regels en tarieven hanteert. Er ontbreekt een stukje eenheid. Po sitief is de grote beslissingsbevoegdheid van de plaatselijke directeur.' Communicatie 'De reclame van banken vind ik vaak matig. Ze kloppen vaak niet. De ING zegt bijvoorbeeld 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Nou, als ik om 5 uur bel, is er niemand meer. Je kunt be ter je sterke punten uitbuiten. Voor de Rabo bank is dat bijvoorbeeld haar goede financië le standing, AAA. Maar dat doen ze geloof ik ook wel. Reclame moet vragen beantwoorden, niet oproepen en je moet niet te veel in één boodschap willen zeggen. Wat ze moeten uit stralen is vertrouwen. Dat is onmisbaar bij een bankrelatie. De bank moet haar best doen je van dienst te zijn. Denken doen we zelf wel. Ik verwacht gewoon een goede dienstverlening, gericht op wat ik nodig heb. Niets meer, niets minder.' -< ['Sorry, druk, daar heb ik geen II boodschap aan' I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15