Locatiedesk: winkel met hoge servicegraad m 3 Editie Rabobank Nederland i RABOBAND NUMMER 19/3 OKTOBER 1994 In de gangen en op de koffie-automaten van Rabobank Nederland hangen posters. Ook in de bedrijfsrestaurants wordt de aandacht gevraagd voor een nieuw fenomeen: de Locatiedesk. Wat is dat? Hoe werkt dat? En, waar is de Locatiedesk te vinden? Een vergadering met 'mensen van buiten' mét lunch en videopresentatie kostte tot voor kort minimaal vier telefoontjes: één naar Huisvesting, één naar Restauratieve Verzor ging, één naar de Technische Dienst en één naar Beveiliging. Daarmee kon alles geregeld zijn. Maar dan moest je wel de juiste weg we ten en het was een kwestie van geluk als iedereen die je nodig had ook bereikbaar was. 'Een voorbeeld van werk, dat niet tot de eigen lijke taak behoort van de medewerker van Rabobank Nederland', zegt Hans Bouwmans, hoofd Locatiemanagement van Rabofacet. 'Voor dergelijke en andere niet-bancaire za ken beschikt Rabofacet-Facilitaire Diensten (FD) sinds 1 september in de vestigingen van Rabobank Nederland in Best, Eindhoven, Utrecht en Zeist over Locatiedesks. Heel een voudig gezegd kunnen de medewerkers van Rabobank Nederland daar terecht voor alle diensten en produkten die niet te maken heb ben met automatisering of met de kerntaken van een bancaire instelling, zoals restauratie ve diensten, beveiliging, huisvesting, interne postverzorging, technische faciliteiten en on derhoud. Ook het vervoer van personen valt daaronder.' Aan drukke straat 'We willen een Locatiedesk zien als een win kel met aanbiedingen, reclame en veel service. Maar ook met een herkenbaar gezicht. Daar voor zijn we op dit moment op zoek naar een passende ruimte', aldus Bouwmans. 'We wil len op een plaats zitten die centraal ligt en waar druk verkeer is. In Best en Zeist zijn we in onderhandeling over de ruimte die tot voor kort werd gebruikt door de Personeelsbank. In Utrecht bekijken we of we op Blauw Eén te recht kunnen. Daar zou een soort winkelstraat kunnen ontstaan met vergaderruimtes, de Personeelsbank, de bibliotheek, enzovoort. In Eindhoven huisvesten we de Locatiedesk niet Via de Locatiedesks kunnen de bewoners van de gebouwen van Rabobank Neder land in Utrecht, Zeist, Eindhoven en Best veel regelen. te ver van het bedrijfsrestaurant. Wat het daar precies wordt, hangt af van de renovatie van de begane grond. Het streven is erop gericht om op alle vier locaties met ingang van het nieuwe jaar volledig ingericht te zijn.' Geen McDonald's De plannen voor een actief, klantvriendelijk en concurrerend facilitair bedrijf kwamen in augustus - na een periode van intensieve voorbereiding - in de praktische fase. Met veel enthousiasme werd de nieuwe stijl gepresen teerd. Bouwmans: 'Begin september hebben we aan kostenplaatshouders en secretariaten een catalogus gestuurd met een overzicht van alle produkten en diensten van Rabofacet- Facilitaire Diensten. Veel mensen weten nog niet wat er bij ons allemaal te koop is. Het dienstenpakket kan overigens per locatie ver schillen. In Best kan bijvoorbeeld een heel andere behoefte zijn dan in Eindhoven of Utrecht. We zijn geen McDonald's. De men sen die het personenvervoer regelen, zitten in Utrecht. Omdat de Hoofddirectie daar is ge huisvest, is daar ook de meeste know-how aanwezig. Maar wil een bewoner van één van de andere vestigingen een busje of ander ver voer laten regelen, dan kan dat gewoon bij de eigen Locatiedesk worden opgegeven. Geen Locatiedesk Best 5151 Eindhoven 7171 Utrecht 4646 >- Zeist 4949 gezoek of doorverwijzingen meer. Eén keer bellen of één bezoek aan de Locatiedesk moet voldoende zijn om de zaak geregeld te krijgen. Ook als de vraag ingewikkeld is. De eigen Locatiedesk zorgt dat het voor elkaar komt. Hóe, dat is onze zorg.' Oog voor kosten Hoe zit het met de kosten? Gaan die door de nieuwe vorm waarin Locatiemanagement werkt omhoog? 'Dat is helemaal niet nodig', antwoordt Bouwmans. 'Sterker nog, de kosten voor acquisitie kunnen dalen. Door de manier waarop we werken, krijgt de manager meer de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op zijn kosten. Voorheen werden enorm veel kosten versleuteld in de vierkante meterprijs, dan wel verrekend via een omslagstelsel per formatieplaats. Die prijzen werden daardoor gigantisch hoog en waren onbeïnvloedbaar. We bieden nu steeds meer een basispakket van facilitaire diensten en produkten aan. Hier door ontstaat een marge die door de manager zelf kan worden ingevuld.' Bouwmans geeft een voorbeeld: 'Wie ander meubilair wil, kan dat zelf uitkiezen. Hij kan ook het tijdstip be palen waarop hij aan vervanging toe is. Voor beveiliging wordt onderzocht in hoeverre de ze in een aantal categorieën kan worden aan geboden. Er zijn natuurlijk plaatsen die de hoogste beveiliging nodig hebben, maar er zijn er ook, die genoeg hebben aan de be staande minimumeisen. Een klant mag overi gens wel van de medewerker van de Locatie desk verwachten dat deze hem laat kiezen uit alle bestaande mogelijkheden. Daar zijn onze mensen voor opgeleid. Het Locatiemanage ment heeft de opdracht niet boven de gang bare marktprijzen uit te stijgen. Het is voor ons een uitdaging om daaronder te blijven. En ik heb er het volste vertrouwen in, dat dat mogelijk is.' Ideeën welkom 'We voelen ons zelfstandig ondernemer. Dat betekent: goed luisteren naar de wensen van onze klanten. We willen enquêtes houden en een klantenforum instellen, dat wordt sa mengesteld uit medewerkers van Rabobank Nederland van diverse niveaus. We gaan ervan uit, dat door zulke activiteiten bestaande dien sten verbeterd zullen kunnen worden en wel licht komen we zo ook tot nieuwe diensten. Ik kan me bij voorbeeld voorstellen dat we op verzoek van de bewoners ook bloemen of ge bak regelen. Doe je zoiets centraal, dan kan het altijd efficiënter dan wanneer ieder voor zich aan het werk gaat. Ideeën zijn van harte wel kom. En dat geldt ook voor kritische opmer kingen. Deponeer ze bij de Locatiedesks, dan kunnen we zien of er iets te verbeteren valt', aldus Bouwmans. Telefoonnummers Dat de nog piepjonge Locatiedesk al een be hoorlijke bekendheid geniet, bleek toen begin september eens werd geturfd hoeveel telefoon tjes er binnenkwamen bij de Utrechtse desk: alleen al op die bewuste dag bijna 250. 'Dat is enorm veel', zegt Bouwmans, want ieder telefoontje betekent een bepaalde actie. We moeten nog in de praktijk zien met hoeveel menskracht we de desks moeten laten draaien. Duidelijk is wel, dat we voor iedere desk een deskundige schaduwploeg moeten hebben om pieken en dergelijke op te vangen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 11