■I 7 Vooruitblik Uitgaan van ervaringen Een nieuw gezicht Kagenaar: Rabobank in beweging Actief de markt op Uitdaging Grevink: Belangrijke rol voor de telefoon Bouwkamp: Andere benadering particulierenmarkt RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 de 'best practice', die in de lokale sfeer voor handen is. Wij moeten hier niet langer alleen vanuit de theorie zitten bedenken hoe het in het land zou moeten gaan.' 'We moeten goede suggesties en werkwijzen bij de banken opsporen en die verspreiden over de hele organisatie. Wij hoeven het wiel hier niet nog eens uit te vinden. Dit type benadering wordt eigenlijk bij Edab al toegepast, en straks ook bij Delta. Er is zoveel potentie en zoveel denkkracht en ervaring in de concrete markt situatie bij de banken aanwezig, dat we daar veel meer gebruik van moeten maken. Dat gebeurt overigens al steeds vaker. Onder meet: via de beleidsvoorbereidingscommissies en de pro- duktadviescommissies, de BVC's en de PAC's. Over het nieuwe beleid in de particulierenmarkt heeft bijvoorbeeld in een vroege fase overleg plaatsgevonden met de BVC Particulieren. En ook is uitvoerig gesproken met zestien hoofden Particulieren van plaatselijke banken.' 'Het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt zal dit jaar al zichtbaar worden. We gaan on ze klanten anders benaderen. Nog voor de zo mer komt er waarschijnlijk een actie, waarbij we op het gebied van het betalingsverkeer een kant en klaar pakket diensten zullen aanbie den. We gaan de klanten ook veel actiever be naderen. Dit luidt een belangrijke vernieu wing in van ons gezicht in de markt. Ook let terlijk trouwens. Ik verwacht dat we vroeg dit jaar tot besluiten komen over de verdere ont wikkeling van onze communicatieve positio nering. Na de aangenaam-campagne zijn we in een zoekfase terecht gekomen. Hoe gaan we verder? Eén en ander heeft ook conse quenties voor de huisstijl. Het gezicht dat de Rabobank wil hebben is: deskundig, klantge- 'We merken het aan alles om ons heen: de Rabobank is in beweging. En dat is maar goed ook. Tenslotte is stilstand achteruitgang', be toogt Bob Kagenaar, voorzitter van de Caar Werknemersdelegatie. 'Al kunnen we niet in de toekomst kijken, we moeten toch individueel en bedrijfsmatig plannen maken voor de kortere en langere termijn. 'Het jaar 1994 biedt 365 kan sen om er iets moois van te maken' las ik ergens en die kansen moeten we aangrijpen. Het is ech ter niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ook in 1994 en daarna zullen er naast de kansen be dreigingen zijn voor de Rabobankorganisatie richt en dienstvaardig. Daarnaast wil ik het woord samenwerking noemen. Dat kan een eigentijdse invulling zijn van het begrip coö peratie.' 'We hebben driejaar met een omgekeerde ren testructuur achter de rug. Daaraan moeten we conclusies verbinden. Het heeft ons laten zien, dat de oude manier waarop deze bank func tioneerde, namelijk sterk gebaseerd op de rui me beschikbaarheid van goedkope spaarmid- delen, ten einde is. We moeten actiever de markt op om cliënten binnen te halen. Daarbij gaan vernieuwing en kostenbeheersing hand in hand. En kostenbeheersing betekent verdere inkrimping van personeel. Dat is een keerzijde van de veranderingen, die noodzakelijk voort vloeien uit de afgelopen periode. Voor indivi duele mensen, voor wie geen plek meer is in die vernieuwingsslag, kan dat behoorlijk moeilijk zijn. Maar het is helaas niet te vermijden.' 'Voor sommmigen betekent dat een andere functie, binnen of buiten de organisatie. Voor anderen betekent het een uitdaging in nieuw en interessant werk. Dit jaar gaat de arbeids marktbemiddeling definitief van start. We be schikken nu over een volwaardig instrumen tarium om mensen naar nieuwe plekken bin nen de organisatie te brengen. Ook is de RabobankAcademie met haar werkzaamhe den gestart. Iedereen in deze bank moet voort durend bezig zijn met verdere vorming en scholing. Het werk wat blijft in de organisatie in de komende jaren, is hooggeschoold werk, waarvoor minstens een basisopleiding op MBO-niveau nodig is, aangevuld met cursus sen en ervaring. We verwachten veel van on ze medewerkers, maar ik denk dat het de moeite zeker waard is.' en voor individuele medewerkers. Zowel aan medewerkers als managers worden hoge eisen gesteld, onder andere door reorganisaties en fu sies. Onze organisatie is onder andere uniek door de coöperatieve structuur en personeels management wordt mede door die structuur op vele wijzen uitgevoerd en beleefd. Als perso neelsmanagement op centraal niveau wordt ge regeld, zal er sprake zijn van een grotere objec tiviteit, meer slagvaardigheid en een verant woord omgaan met het menselijk kapitaal.' Hoofd distributienetwerken Bernard Grevink verwacht voor 1994 een behoorlijke groei van Telebankieren in de bedrijven- en particulie renmarkt: 'Er komt dit jaar voor de particu lierenmarkt naast de bestaande on-line versie van Rabobank Telebankieren, een off-line ver sie. De klacht van klanten was, dat het on-line Telebankieren te duur was door de hoge tele foonkosten. Daarnaast wordt er dit jaar door gegaan met het gebruik van het elektronisch distributiesysteem voor de verkoop van pro- dukten. Dat betekent een belangrijke wijzi ging in de verkoop naar de markt. Het werk op de bank zal veranderen. Ik hoop dat de mensen dat niet zien als een bedreiging, maar als een nieuw perspectief. De telefoon gaat een steeds belangrijkere rol spelen. De telefoon zal niet alleen gebruikt gaan worden voor infor matie, zoals de Rabofoon, maar ook voor ver koop, zoals beproefd is met de leenlijn. De telefoon biedt nog meer mogelijkheden. 1994 zal het leren.' De activiteiten van de Rabobank op de parti culierenmarkt zullen in de komende jaren de nodige veranderingen laten zien. In 1994 wordt een nieuwe strategie ontwikkeld en uit gewerkt, die in 1995 zal worden ingevoerd. 'Aanleiding daarvoor zijn onder meer nieuwe marktomstandigheden en een achterblijvende rentabiliteit', aldus directeur Particulieren Gert Bouwkamp. 'Op dit moment draagt een te gering deel van het particuliere cliëntenbe stand bij aan de rentabiliteit van de particu lierenmarkt en daarmee aan de rentabiliteit van de coöperatie. Er zullen voor de verschil lende deelsegmenten van de particulieren markt strakke formules en financiële doelstel lingen komen. Die kunnen alleen worden ge realiseerd als we ons optimaal richten op de behoeften van de cliënt. Een vergaande auto matisering zal de banken moeten ontlasten van tijdrovende en kostbare back-office werk zaamheden. Daardoor komt tijd vrij voor commerciële zaken. Binnen het Werkgebied Aangesloten Banken zullen zodanige veran deringen plaatsvinden, dat het verkooppro ces op de plaatselijke banken op maat kan worden ondersteund.' «Tm#)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7