De Wereldruiterspelen: Verzilvering van relatie Rabobank en paardesport 5 Achtergrond Endurance Vierspannen Grote korting voor medewerkers Military Springen Externe public relations Plaatselijke banken gastheer Samenwerking Dressuur Voltige Disciplines van de Wereldruiterspelen RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1 994 Van 27 juli tot en met 7 augustus vinden in Nederland de Wereldruiterspelen plaats. Het wordt één van de grootste sportevenementen in Nederland sinds de Tweede Wereld oorlog. Er doen 800 deelnemers en 1.000 paarden uit 50 verschillende landen mee in de strijd om verschillende wereldtitels. Maar liefst 1.000 journalisten vanuit de hele wereld zijn aanwezig om verslag te doen. Naar verwachting zullen 300.000 bezoekers het evenement bezoeken. Om nog maar niet te spreken van alle mensen die dit internationale spektakel op televisie zullen volgen. De Rabobank is hoofdsponsor en dat zal te zien zijn. 'Dit is het grootste sportevenement dat de Rabobank dit jaar sponsort. Het is voor ons de verzilvering van de jarenlange ondersteuning van de paardesport in Nederland', zegt Simon Kuijpers, hoofd van de afdeling Sponsoring bij de Rabobank Nederland. De belangrijkste doelstelling voor de Rabobank is de verbin ding die gelegd zal worden tussen de bank en dit top-evenement op hippisch gebied. Kuij pers: 'Wij zullen ons tijdens de Spelen, maar ook al daarvoor, duidelijk profileren.' Dat ge- Terreinrit van 160 kilome ter door bos, duin en langs het strand. Dressuur, marathon en de uithoudingsproef. beurt bijvoorbeeld door middel van brieven, promotiemateriaal, borden rondom de par- coursen en naamsvermelding op de hinder nissen. In de vormgeving wordt getracht alle uitingen rondom de Spelen op eenzelfde ma nier in beeld te brengen. Direct herkenbaar voor belangstellenden én het grote publiek. Dat betekent ook internationaal een verster king van het imago van de Rabobank. Daar naast stelt de Rabobank vanaf mei haar kan toren open voor de verkoop van toegangs kaarten. In Nederland kan op extra veel be langstelling worden gerekend vanwege de gro te successen die de Nederlandse teams bij de Olympische Spelen hebben behaald. 'Public Relations begint in eigen huis en niet daarbuiten', aldus Kuijpers. Van dit hoofd- Dressuur van de military, de cross-country; een terrein- rit over 7 kilometer met 32 hindernissen en sprongen. Een individuele- en landen- wedstrijd. sponsorschap kan iedereen die bij de Rabo bank werkt, profiteren. 'Onze eigen mensen kunnen dan ook met een geweldige korting kaarten kopen voor een passe-partout van de Ruiterspelen of voor onderdelen. Vanaf nu kunnen kaarten worden besteld tegen een kor ting van maar liefst 30 procent. Daarvoor hoeft slechts het bestelformulier dat bij deze Raboband is bijgesloten, te worden ingevuld. Er geldt niet alleen een korting van 30 procent, maar er is ook voorrang bij de kaartverkoop. De officiële verkoop bij de Rabobanken gaat namelijk pas in mei van start.' Enthousiast gaat Kuijpers verder: 'We houden ook ruiter- wedstrijden voor de medewerkers en dat be looft wat te worden. Stel je eens voor, strijden om de Rabobanktitel in het Zuiderpark, de hoofdlocatie van de Wereldspelen, waar en kele uren daarvoor topruiters uit de wereld hebben gereden. De tribune afgeladen met ei gen supporters en daar rijd je dan in de we reldarena. Nota bene op 30 juli als de Spelen nog in volle gang zijn. Dat kan niet anders dan een geweldig gevoel zijn.' Voor relaties van de Rabobank worden allerlei activiteiten georganiseerd. Internationaal wil de bank zich specialiseren in de 'agri-business'. De ervaring leert dat de paardesport in zeer po sitieve zin geassocieerd wordt met activiteiten van de Rabobank. Kuijpers: 'Dit is nu typisch een groot landelijk, of liever gezegd internatio naal evenement met kapstokmogelijkheden voor de plaatselijke Rabobanken. Rabobank Nederland heeft in de voorbereidende fase een belangrijke taak als voorwaardeschepper. De ambiance voor de afzonderlijke banken en hun relaties moet uitstekend zijn en daar doen wij alles aan.' Kuijpers vertelt dat door middel van communicatie-pakketten de plaatselijke ban ken worden geïnformeerd over ontvangstmo gelijkheden voor relaties. In het kader van relatiemarketing worden er specifieke thema dagen ontwikkeld. De VIP-boxen die gereser veerd zijn voor de Rabobank, bevinden zich pal achter de VIP box van koningin Beatrix, de beschermvrouwe van deze Wereldruiterspelen. Verder zijn regionale communicatie-adviseurs tijdens een speciale bijeenkomst op de hoogte gesteld van alle ins en outs van de Wereldspe len. Zij vervullen op hun beurt de rol van vraag baak voor de regio waarin zij opereren. Volgens Kuijpers is er voor de plaatselijke banken tijdens de Wereldruiterspelen een be langrijke rol weggelegd, namelijk die van gast heer. 'Dit is een uniek evenement dat, met on dersteuning vanuit de banken in het land, alle mogelijkheden voor exclusieve relatiemarke ting in zich draagt. Maar ook na afloop van het evenement ligt het zwaartepunt van de follow up-activiteiten bij de plaatselijke banken. De taak van Rabobank Nederland zit er dan grotendeels op,' stelt Kuijpers vast. De samenwerking tussen het organisatieco mité Wereldruiterspelen en de Rabobank gaat veel verder dan het involvement van een re guliere sponsor. Secretaris-generaal Van Leeu wen van het organisatiecomité zegt daarover: 'De Rabobank is één van onze belangrijkste sponsors. Wij zijn enorm blij dat de Rabo bank, die sinds jaar en dag bij de paardesport is betrokken, ook bij dit evenement aanwezig is. Verder biedt deze samenwerking ons ui teraard de geweldige gelegenheid overal in Ne derland kaarten te verkopen via de kantoren van de Rabobank. We hebben bijna wekelijks overleg met elkaar. Een deel van de publiciteit nemen we overigens ook gezamenlijk voor onze rekening.' Een landenwedstrijd, de kür op muziek en de Grand Prix Special. Acrobatiek op het paard, een verplichte oefening en vrije kür.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5