RabobankAcademie gaat opleiden voor iedereen 3 Actueel RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 Sinds 1 januari heeft de Rabobank een centraal aanspreekpunt gekregen voor het ontwikkelen en uitvoeren van opleidingen: de RabobankAcademie. Meer samenhang in het opleidingenaanbod én buiten de organisatie erkende diploma's en certificaten voor Rabobankopleidingen vormen de uitgangspunten bij de opzet van de Academie. Een gesprek met de drie programmamanagers die zich bezighouden met het ontwikkelen van programma's voor cursussen en seminars. >- 'Het is geenszins de bedoeling dat we het wiel zelf opnieuw gaan uitvinden', zegt Harry Arkesteijn, programmamanager en co-decaan van de RabobankAcademie. 'We zullen zoveel mogelijk gebruik maken van al bestaande Rabobankopleidingen en samenwerken met reguliere onderwijsinstellingen voor het ont wikkelen en uitvoeren van onderwijsprogram ma's.' De RabobankAcademie wil op basis van specifieke vragen van de organisatie naar ken nis en opleidingen voor verschillende functies cursussen en seminars laten ontwikkelen. Die cursussen moeten bestuurders, managers en medewerkers in staat stellen hun werk goed te doen. Het bestuur van de RabobankAcademie beoordeelt of er nieuwe opleidingen moeten worden ontwikkeld, en aan welke eisen die moeten voldoen. Voorzitter van het bestuur is Hoofddirectielid Frank Schreve. Prof.ir. Wim van Dinten, directeur Stafgroep Strategie, is de caan. Drie programmamanagers houden zich ieder met een specifieke opleidingssoort bezig. Wat gebeurt er met de oude opleidingen? Het opleidingsaanbod van de Rabobank Academie wordt geleidelijk opgebouwd. Een start is gemaakt door de leden van het Beleids- comité van Rabobank Nederland, die de door de Academie ontwikkelde leergang 'Navigeren naar 2000' volgen. In het tweede kwartaal kun nen directeuren van plaatselijke banken zich inschrijven voor een opleiding op HBO-plus of WO-plusniveau die voor hen op maat wordt gemaakt. De programma's zijn gebaseerd op de toekomstprofielen van directeuren van de diverse banktypen. In de cursus zullen ook spe cifieke Rabobankzaken, zoals de besluitvor ming in coöperaties, kredietverlening in co- operaties en het zakendoen met leden, aan de orde komen. De ambitieuze plannen om op leidingen te ontwikkelen voor alle medewer kers heeft ook een zeker risico. Als iedereen Het Beleidscomité ging eind december de schoolbanken in voor de special course Navigeren naar 2000'. wacht met het volgen van opleidingen tot de RabobankAcademie de juiste klaar heeft, ligt het Rabobankonderwijs stil. Arkesteijn: 'We krijgen nu al concrete vragen van banken over wat ze moeten doen. Moet ik nu het huidige aanbod volgen of moet ik nog twee jaar wach ten? Wij vinden dat wie er nu aan toe is, ook de bestaande opleidingen moet volgen. Maar het ligt in de bedoeling dat er een programma-aan bod komt, waar die opleiding een onderdeel van is. Dan bekijken we zorgvuldig of voor dat gedeelte vrijstelling kan worden gekregen.' General courses: verbreding met erkende diploma's De RabobankAcademie gaat drie soorten op leidingen verzorgen: general courses, special courses en seminars. Arkesteijn is manager van de algemene opleidingen die bij de Rabobank Academie general courses worden genoemd. Deze cursussen moeten in het bijzonder oplei den tot erkende diploma's en certificaten. De samenwerking met HBO-instellingen en uni versiteiten is daarom met name voor deze op leidingen van groot belang. De eerste general course wordt met de HEAO-Arnhem in sa menwerking met enkele andere hogescholen ontwikkeld en is bestemd voor directeuren van plaatselijke banken. Arkesteijn: 'De HEAO- Arnhem was al benaderd door enkele banken uit de kringen Midden-Nederland-Zuid en Arnhem voor het maken van een opleiding op HBO-niveau. Het was een goede opleiding met een erkend diploma, maar er waren geen spe ciale Rabobankelementen in opgenomen. Dat willen we in de toekomst veranderen. Voor we gaan praten met reguliere onderwijsinstellin gen, zullen we eerst moeten weten wat voor soort kwaliteiten we van mensen vragen. We zullen onze eisen scherp en helder moeten for muleren richting de instellingen met wie we samenwerken.' Special courses: functiegerichte kennis en vaardigheden De general courses zijn zo breed opgezet dat het volgen van deze opleiding ook buiten de Rabo- bankorganisatie een maatschappelijke waarde heeft. Daarnaast ontwikkelt de Academie voor managers en medewerkers ook special courses. Daarin wordt in een kort tijdsbestek de kennis, kunde en vaardigheden aangereikt die zij in hun functie binnen de Rabobankorganisatie nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Eind december is de special course 'Navigeren naar 2000' voor de topmanagers van Rabobank Ne derland van start gegaan. In zes intensieve bij eenkomsten gedurende de komende maanden wordt de kennis en kunde aangereikt die zij de komende jaren nodig hebben. In de course staat de vraag centraal hoe, in de sterk veranderende omstandigheden in de tweede helft van de jaren negentig, beleid kan worden gemaakt en om gezet in effectieve uitvoering. Het leren denken in modellen en daarmee werken speelt daarin een belangrijke rol. Tussen de bijeenkomsten door zullen de managers als huiswerk op drachten moeten maken. Programmamanager Henny van de Schraaf: 'Ook op het hoogste ni veau gaan de ontwikkelingen snel en zijn ze in grijpend. Het is belangrijk dat de Hoofddirec- De programmamanagers stemmen het programma-aanbod op elkaar af. tie en de overige leden van het Beleidscomité als eersten een cursus van de RabobankAcademie volgen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Als je van de medewerkers verwacht dat zij terdege op de hoogte zijn, gaat dat zeker op voor de top.' Seminars: inzicht in interne en externe ontwikkelingen Naarmate het tempo waarin veranderingen zich voltrekken omhoog gaat en de noodzaak te anticiperen op komende ontwikkelingen toeneemt, is het van belang goed geïnformeerd te zijn over deze ontwikkelingen. Hiervoor zul len seminars worden georganiseerd. Gerrie Talmon is op 1 januari begonnen als program mamanager voor dit onderdeel van de Rabo bankAcademie. 'Bij interne ontwikkelingen kun je bijvoorbeeld denken aan het all finanz concept en aan private banking. Ontwikkelin gen binnen de diverse vakgebieden, zoals automatisering en de wet- en regelgeving op zowel nationaal als internationaal niveau, zijn externe ontwikkelingen. Daarnaast is er sprake van ontwikkelingen op sociaal, cultureel en politiek gebied die interessant kunnen zijn voor een seminar. Natuurlijk worden de seminars zorgvuldig afgestemd met het aanbod van spe cial courses.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3