RabobankAcademie
gaat opleiden voor iedereen
3 Actueel
RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994
Sinds 1 januari heeft de Rabobank een centraal aanspreekpunt gekregen voor het
ontwikkelen en uitvoeren van opleidingen: de RabobankAcademie. Meer samenhang in
het opleidingenaanbod én buiten de organisatie erkende diploma's en certificaten voor
Rabobankopleidingen vormen de uitgangspunten bij de opzet van de Academie. Een
gesprek met de drie programmamanagers die zich bezighouden met het ontwikkelen
van programma's voor cursussen en seminars.
>- 'Het is geenszins de bedoeling dat we het
wiel zelf opnieuw gaan uitvinden', zegt Harry
Arkesteijn, programmamanager en co-decaan
van de RabobankAcademie. 'We zullen zoveel
mogelijk gebruik maken van al bestaande
Rabobankopleidingen en samenwerken met
reguliere onderwijsinstellingen voor het ont
wikkelen en uitvoeren van onderwijsprogram
ma's.' De RabobankAcademie wil op basis van
specifieke vragen van de organisatie naar ken
nis en opleidingen voor verschillende functies
cursussen en seminars laten ontwikkelen. Die
cursussen moeten bestuurders, managers en
medewerkers in staat stellen hun werk goed te
doen. Het bestuur van de RabobankAcademie
beoordeelt of er nieuwe opleidingen moeten
worden ontwikkeld, en aan welke eisen die
moeten voldoen. Voorzitter van het bestuur is
Hoofddirectielid Frank Schreve. Prof.ir. Wim
van Dinten, directeur Stafgroep Strategie, is de
caan. Drie programmamanagers houden zich
ieder met een specifieke opleidingssoort bezig.
Wat gebeurt er met de oude opleidingen?
Het opleidingsaanbod van de Rabobank
Academie wordt geleidelijk opgebouwd. Een
start is gemaakt door de leden van het Beleids-
comité van Rabobank Nederland, die de door
de Academie ontwikkelde leergang 'Navigeren
naar 2000' volgen. In het tweede kwartaal kun
nen directeuren van plaatselijke banken zich
inschrijven voor een opleiding op HBO-plus of
WO-plusniveau die voor hen op maat wordt
gemaakt. De programma's zijn gebaseerd op
de toekomstprofielen van directeuren van de
diverse banktypen. In de cursus zullen ook spe
cifieke Rabobankzaken, zoals de besluitvor
ming in coöperaties, kredietverlening in co-
operaties en het zakendoen met leden, aan de
orde komen. De ambitieuze plannen om op
leidingen te ontwikkelen voor alle medewer
kers heeft ook een zeker risico. Als iedereen
Het Beleidscomité ging eind december
de schoolbanken in voor de special course
Navigeren naar 2000'.
wacht met het volgen van opleidingen tot de
RabobankAcademie de juiste klaar heeft, ligt
het Rabobankonderwijs stil. Arkesteijn: 'We
krijgen nu al concrete vragen van banken over
wat ze moeten doen. Moet ik nu het huidige
aanbod volgen of moet ik nog twee jaar wach
ten? Wij vinden dat wie er nu aan toe is, ook de
bestaande opleidingen moet volgen. Maar het
ligt in de bedoeling dat er een programma-aan
bod komt, waar die opleiding een onderdeel
van is. Dan bekijken we zorgvuldig of voor dat
gedeelte vrijstelling kan worden gekregen.'
General courses: verbreding met erkende
diploma's
De RabobankAcademie gaat drie soorten op
leidingen verzorgen: general courses, special
courses en seminars. Arkesteijn is manager van
de algemene opleidingen die bij de Rabobank
Academie general courses worden genoemd.
Deze cursussen moeten in het bijzonder oplei
den tot erkende diploma's en certificaten. De
samenwerking met HBO-instellingen en uni
versiteiten is daarom met name voor deze op
leidingen van groot belang. De eerste general
course wordt met de HEAO-Arnhem in sa
menwerking met enkele andere hogescholen
ontwikkeld en is bestemd voor directeuren van
plaatselijke banken. Arkesteijn: 'De HEAO-
Arnhem was al benaderd door enkele banken
uit de kringen Midden-Nederland-Zuid en
Arnhem voor het maken van een opleiding op
HBO-niveau. Het was een goede opleiding met
een erkend diploma, maar er waren geen spe
ciale Rabobankelementen in opgenomen. Dat
willen we in de toekomst veranderen. Voor we
gaan praten met reguliere onderwijsinstellin
gen, zullen we eerst moeten weten wat voor
soort kwaliteiten we van mensen vragen. We
zullen onze eisen scherp en helder moeten for
muleren richting de instellingen met wie we
samenwerken.'
Special courses: functiegerichte kennis en
vaardigheden
De general courses zijn zo breed opgezet dat het
volgen van deze opleiding ook buiten de Rabo-
bankorganisatie een maatschappelijke waarde
heeft. Daarnaast ontwikkelt de Academie voor
managers en medewerkers ook special courses.
Daarin wordt in een kort tijdsbestek de kennis,
kunde en vaardigheden aangereikt die zij in hun
functie binnen de Rabobankorganisatie nodig
hebben om goed te kunnen functioneren. Eind
december is de special course 'Navigeren naar
2000' voor de topmanagers van Rabobank Ne
derland van start gegaan. In zes intensieve bij
eenkomsten gedurende de komende maanden
wordt de kennis en kunde aangereikt die zij de
komende jaren nodig hebben. In de course staat
de vraag centraal hoe, in de sterk veranderende
omstandigheden in de tweede helft van de jaren
negentig, beleid kan worden gemaakt en om
gezet in effectieve uitvoering. Het leren denken
in modellen en daarmee werken speelt daarin
een belangrijke rol. Tussen de bijeenkomsten
door zullen de managers als huiswerk op
drachten moeten maken. Programmamanager
Henny van de Schraaf: 'Ook op het hoogste ni
veau gaan de ontwikkelingen snel en zijn ze in
grijpend. Het is belangrijk dat de Hoofddirec-
De programmamanagers stemmen het
programma-aanbod op elkaar af.
tie en de overige leden van het Beleidscomité als
eersten een cursus van de RabobankAcademie
volgen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Als je
van de medewerkers verwacht dat zij terdege op
de hoogte zijn, gaat dat zeker op voor de top.'
Seminars: inzicht in interne en externe
ontwikkelingen
Naarmate het tempo waarin veranderingen
zich voltrekken omhoog gaat en de noodzaak
te anticiperen op komende ontwikkelingen
toeneemt, is het van belang goed geïnformeerd
te zijn over deze ontwikkelingen. Hiervoor zul
len seminars worden georganiseerd. Gerrie
Talmon is op 1 januari begonnen als program
mamanager voor dit onderdeel van de Rabo
bankAcademie. 'Bij interne ontwikkelingen
kun je bijvoorbeeld denken aan het all finanz
concept en aan private banking. Ontwikkelin
gen binnen de diverse vakgebieden, zoals
automatisering en de wet- en regelgeving op
zowel nationaal als internationaal niveau, zijn
externe ontwikkelingen. Daarnaast is er sprake
van ontwikkelingen op sociaal, cultureel en
politiek gebied die interessant kunnen zijn voor
een seminar. Natuurlijk worden de seminars
zorgvuldig afgestemd met het aanbod van spe
cial courses.' -<