13 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 hun opmerkingen en ideeën hebben we reke ning gehouden.' Is het concept ook geschikt voor kleine kantoren? 'Gedeeltelijk wel', zegt Meijer. 'De produktpresentatie, het materiaal, de vormen en de kleuren kunnen overal wor den toepast. Dat geldt niet voor de scheiding tussen geld- en adviesbalie.' Naar de cliënt toe De meeste Rabobanken benaderen zakelijke relaties en cliënten uit de P/E-segmenten al actief. In de nieuwe bankhal is het de bedoe ling dat de medewerkers ook initiatieven ont plooien naar de andere particuliere cliënten. Daardoor moet de afzet van produkten toe nemen. Meijer geeft een voorbeeld: 'Als cliën ten wat langer bij de brochures staan, is het wenselijk dat er een medewerker op afstapt, met de vraag: 'Kan ik u helpen?'. Uit onder zoek blijkt, dat cliënten die benadering ple zierig vinden, als het maar niet opdringerig wordt. Het nieuwe, open meubilair bevordert de actieve aanpak. Je komt er makkelijk ach ter vandaan.' Hoe gaat de actieve benadering in Amsterdam? Kantoordirecteur Visser: 'We hebben afgesproken dat we klanten die rond kijken bij de brochures aanspreken. Ze blijken dat niet vervelend te vinden en zien het als persoonlijke aandacht. We proberen op die manier zoveel mogelijk te verkopen.' Meijer vertelt dat er een commerciële 'bankhaltrai- ning' komt, om de nieuwe bedieningsmetho de beter in praktijk te kunnen brengen. 'Een mooie bankhal is één. Maar de kwaliteit van de medewerkers is het belangrijkste.' Marktanalyse voor verbouwing Meijer geeft aan dat ook de advisering voor het herinrichten van de bankhal is veranderd. 'De regionale huisvestingsadviseur streefde tot voor kort naar een zo mooi mogelijk ontwerp. Nu kijken we vooral naar de cliënten en de produkten. Wat voor cliënten heeft een bank, op welke groep wil ze zich vooral richten en wat wil de bank verkopen? Daarbij betrekken we ook de activiteiten van de concurrentie. Verder houden we onder meer rekening met de aantallen kasposten, handelingen en ad viezen.' De afdeling Vestigingenbeleid Aan gesloten Banken gaat onderzoeken of het nieuwe bankhalinterieur en de actieve bedie ning leiden tot een verkoopstijging. Dat ge beurt bij de eerste zeven Rabobanken met het nieuwe bankhalconcept. Verder zal worden gekeken of de produktkennis van cliënten is toegenomen. Ervaringen van medewerkers worden verwerkt in het onderzoek. Wennen aan openheid Hoewel de medewerkers van het kantoor aan de Minervalaan in Amsterdam zeer te spreken zijn over 'hun' nieuwe bankhal, plaatsen som migen ook kanttekeningen. Balie-adviseur Marga Rijkenberg moet nog wennen aan de open balies. Zij heeft 17 jaar achter glas ge werkt en een overval meegemaakt. 'Nu staan agressieve klanten letterlijk vlak voor je neus. We hebben geen buizenpost en kasbox meer en werken aan de geldhandelingenbalie met mini ABK's, automatische baliekluisjes. Klan ten vragen zich wel eens af waarom we zo 'open' zijn en of we dat niet eng vinden. De meeste banken gaan juist meer beveiligen, zeg gen ze.' Volgens Meijer blijkt dat de veiligheid met ABK's groter is. 'Het systeem geeft alleen geld bij bekende cliënten en voldoende saldo. Centraal in de bankhal nieuwe stijl be vindt zich de produktpresentatie. Kostenbesparing door standaardisatie Standaardisatie van de bankhalinrichting leidt niet alleen tot een grotere her kenbaarheid, Bovendien is er sprake van tijdvertraging en daar hebben overvallers een hekel aan.' Kunst is een op vallend onder deel van het nieuwe bankhal concept. Warme kleuren en ovale vormen geven de bankhal een eigen gezicht. maar ook tot min der kosten. Meijer: 'Het nieuwe concept past ruimschoots binnen de een achtste bezuinigings operatie. De gemiddelde bankhal nieuwe stijl is veel goedkoper dan de bankhallen van de afgelopen jaren.' Meijer licht toe dat het ge bruikmaken van vaste componenten in grote aantallen de belangrijkste oorzaak is van de besparing. 'Het onderstel van de leestafel wordt ook voor de balies gebruikt. Voor het bovenblad van de balie is er een aantal stan daardvormen. Alleen het materiaal verschilt. Ook de vloerbedekking is standaard, met de keus uit twee kleuren. De kunstwerken zouden het tienvoudige kosten, als elke bank die indi vidueel zou laten maken. We voeren op dit moment nog onderhandelingen over lichtar- maturen. Die kunnen wellicht via een plaatse lijke leverancier worden geleverd en geïnstal leerd.' In zee gaan met het nieuwe bankhal concept scheelt de banken ook tijd. 'Het be slissingsproces is veel korter dan bij een eigen ontwerp omdat de uitgangspunten vastliggen. Dat betekent een halfjaar minder vergaderen.' Aan details is gedacht. De bureaubladen zijn verstelbaar. Inrichting bankhal is continu proces Bankhallen vertonen volgens Meijer na zeven k acht jaar verouderingsverschijnselen. 'Het interieur en de kleuren zijn dan vaak niet meer bij de tijd of de vloerbedekking is versleten. Op dit moment zijn er ook nogal wat bank hallen waaraan je kunt zien dat ze uit het gea- loze tijdperk stammen.' Hij denkt dat het nieuwe bankhalconcept langer mee kan. Tien jaar. Wel zal het regelmatig worden bijgesteld. 'Het inrichten van de bankhal is een continu proces. De praktijk kan bijvoorbeeld uitwijzen dat iets beter of anders kan. Bovendien ver andert je smaak voortdurend.' Wat gebeurt er met het bankhalinterieur als de nieuwe huis stijl wordt ingevoerd? Een ander logo en een andere 'huiskleur' zijn niet ondenkbaar. 'Wij denken dat de gevolgen gering zullen zijn. Het logo komt niet voor op het meubilair. Ais voor een andere kleur wordt gekozen, is dat mak kelijk inpasbaar. We gebruiken losse compo nenten en we kunnen de hoofdkleur blauw vrij eenvoudig vervangen.' Koele verlichting accentueert het zakelijke karakter van de geldhan delingenbalie. Uittesten kan alleen in praktijk De eerste zeven banken die het nieuwe bank halconcept gebruiken, doen mee aan een on derzoek. Dat is de basis om het concept op on derdelen bij te stellen. Een echte proef wil Meijer het niet noemen. 'Alleen in de praktijk kun je een bankhal uittesten. Daarom zullen we steeds weer kijken op welke wijze het be ter kan en op welke onderdelen we het con cept kunnen bijstellen. Het is dus een conti nu proces, waarbij we de ervaringen van ban ken serieus nemen en ontwikkelingen naar de praktijk zullen vertalen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 21