Bankhui anno nu: Kan ik u helpen? 12 Ontwikkelingen Eén concept voor herkenbaarheid Overzichtelijke indeling m i ii Variëren is mogelijk Cliënten moeten zich thuis voelen RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 Meijer: 'Bij het herinrichten van de bank- hal kijken we voortaan naar de cliënten en de produkten die we willen verkopen. cliënten zich thuis voelen in de bankhal. Voor al, omdat ze er minder vaak komen dan vroe ger. 'Ik moet naar de bank' zou 'ik ga naar de bank' moeten worden. Mensen moeten het prettig vinden, net als winkelen. Daarom heb ben we voor ovale vormen en sfeervolle ver lichting gekozen. Verder willen we ons met de bankhal onderscheiden van andere banken. Het is het visitekaartje van de Rabobank.' 'We gaan naar de bank, maar we hebben niet het gevoel dat we bij een bank zijn.' Zo reageren veel cliënten op het spiksplinternieuwe interieur van de Rabobank aan de Minervalaan in Amsterdam. Sinds begin december beschikt het kantoor - als eerste Rabobank - over een bankhal nieuwe stijl. Voor de inrichting is een uniform concept ontwikkeld, met adviezen over het meubilair en de kleuren. De medewerkers van het kantoor aan de Minervalaan hopen dat veel banken kiezen voor dit concept. 'Dat is goed voor de herkenbaarheid.' Een bezoek aan tien Rabobankkantoren levert op dit moment tien verschillende bankhallen op. Door één uniform bankhalconcept moet dat gaan veranderen. Het is voor het eerst binnen de Rabobank- organisatie dat advie zen over het meubi lair en de kleuren worden gegeven. Meijer: 'Vroeger hiel den we ons alleen be zig met de lay-out van de bankhal en de routing, zoals de plaatsing van de balies. Het gevolg daarvan is dat de merk- herkenbaarheid in de bank hallen ontbreekt. Daaraan willen we met dit concept wat gaan doen.' Twee jaar geleden werd bureau Keja Donia inge schakeld voor het ontwerpen van de nieuwe bankhal. 'Keja Donia ontwikkelt onder meer winkelinterieurs', legt Meijer uit. 'Daarbij zijn niet alleen ontwerpers betrokken, maar ook marketing- tras mensen. Het gevolg van deze werkwijze is dat er een relatie be- K staat tussen het ont werp en de verkoop- li strategie.' Hij vertelt MBBBi dat de nieuwe bankhal I er niet van de ene dag op de andere dag kwam. 'We hebben re gelmatig overlegd met een klankbordgroep van plaatselijke banken. Per regio waren zowel kleine als grote banken vertegenwoordigd. Met De nieuwe bankhal heeft over belangstel ling niet te klagen. Dat geldt zowel voor de proefopstelling bij het Facilitair Bedrijf in Best als voor het kantoor aan de Amsterdamse Minervalaan. Best wordt vooral bezocht door plaatselijke banken die zich oriënteren, Am sterdam door nieuwsgierige klanten. Nog vóór de officiële opening op 17 december na men velen al een kijkje. Kantoordirecteur Frits Visser vertelt dat hij nog geen negatieve ge luiden heeft gehoord. 'Iedereen is enthousiast en vindt het mooi. Onze collega's van de an dere kantoren van de Rabobank Amsterdam delen die mening.' De bankhal anno nu laat zien welke produk ten er worden verkocht en lijkt meer op een winkel dan op een bank. Opvallend is een in formatiezuil met de produkten en diensten van de bank. Op de 'wegwijzer' staat ook aan gegeven bij welke ba lie de cliënt voor welk ^^itóiÈÊÉjjÈÉi produkt terecht kan. |SB|HHHEr Vooraan in de bank- M hal, rechts, bevindt zich de geldhandelin- tjjjsSPs genbalie. Koele ver- lichting accentueert het zakelijke karakter. De adviesbalies voor particulieren en be drijven zitten meer naar achteren, aan de linkerkant. Daar is voor warmer licht gekozen, omdat de cliënt er langer vertoeft dan bij de geldhandelingenbalie. Een ovaal patroon op de vloer leidt de cliënt van de geld handelingenbalie naar de adviesbalies. Hij passeert daarbij de produktpresen- tatie met folders en bro chures. Aan de leestafel kan de klant die, onder het ge not van een kopje kof fie, doorkijken. 'Pin nen' in de regen is ver leden tijd. De geld automaat is in het voorportaal geplaatst. Vanaf de gea is er oog contact met de bank hal. In het nieuwe interi eur zijn de balies van hout, met een donker blauw metalen gedeelte. Ook de stoelen zijn donkerblauw. Het nieuwe concept is er in drie De drie varianten van het nieuwe bank halconcept. Het kantoor aan de Minerva laan koos voor 'lente'. Bij de zomer- variant is de vloerbedekking groen. Bij 'herfst' is het front van de adviesbalies roodbruin. ningsfilosofie. Bankhallen waren vroeger voor al transactiegericht. Door de komst van de gea ligt het accent meer en meer op advisering en dus op verkoop. Ook is het belangrijk dat kleurvarianten: lente, zomer en herfst. Am sterdam koos voor 'lente', met blauwe vloer bedekking en lichtgroene en lichtbruine kleu ren voor het meubilair. Bij de zomervariant, die qua kleur iets warmer is dan de lenteva riant, is de vloerbedekking groen. Gedeeltelijk roodbruin meubilair en blauwe vloerbedek king zijn kenmerkend voor 'herfst'. Ook de kunstwerken zijn karakteristiek voor de bank hal nieuwe stijl. De creaties worden herhaald, zodat ze een strip vormen langs de muur. Het kantoor aan de Minervalaan zocht de kunst werken zelf uit. Begin volgend jaar komt de Kunstcommissie Aangesloten Banken met een centraal aanbod. Gedacht wordt aan drie hoofdthema's, voor de geldautomaat, de geld handelingenbalie en de adviesbalies. Banken zullen uit meerdere variaties op een thema kunnen kiezen. Bij de ontwikkeling van het nieuwe bankhal concept speelde een aantal uitgangspunten een belangrijke rol. Adri Meijer, hoofd Vestigin- genbeleid Aangesloten Banken: 'Ten eerste de presentatie van het produktenpakket. Uit on derzoek is gebleken dat de meeste cliënten niet goed op de hoogte zijn van onze dienstverle ning. Het tweede punt is de veranderde bedie-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 20