Wegwijs bij: produktgroep Betaaldiensten Feiten en cijfers 11 Achtergrond RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 In de nieuwe serie 'Wegwijs bij... Rabobank Nederland' aandacht voor de produktgroep Betaaldiensten in Eindhoven. Het is bij de meeste plaatselijke banken een bekende eenheid. Jaarlijks geeft de produktgroep via de Infolijn zo'n 35.000 telefonische adviezen. De produktgroep Betaaldiensten is ver deeld in twee eenheden. Binnen het Com mercieel Domein Betaaldiensten - het pro- ductmanagement - worden betaalprodukten ontwikkeld en beheerd. De afdeling Onder steuning Betaaldiensten richt zich voorname lijk op de verkoopondersteuning ten behoeve van de plaatselijke banken. 'De belangrijkste functie van de produktgroep Betaaldiensten is het ontwikkelen en beheren van betaalpro dukten en het ondersteunen van de plaatselij ke banken', zegt Theo van Brunschot, waar nemend hoofd van de produktgroep. 'Op dat gebied is de afgelopen jaren veel vernieuwd: geld- en betaalautomaten, Rabofoon, credit cards, telebankieren voor bedrijven en parti culieren. Er zijn heel wat ontwikkelingen ge weest en dus implementaties van nieuwe pro- dukten, maar dat proces blijft doorgaan.' Ook betalen via automaat in het buitenland 'Zo werken we momenteel aan de mogelijk heid om ook in het buitenland gebruik te ma ken van betaalautomaten,' vervolgt Van Brun schot. 'We hopen dat voor de komende zo mervakantie in een aantal landen voor elkaar te hebben. Wellicht kunnen klanten van de Rabobank dan in Spanje, België en Duitsland hun aankopen in die landen via elektronische weg betalen. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. Het gaat hier natuurlijk niet om een exclusief Rabobankprodukt, maar om interna tionale, interbancaire regelingen. Daar komt nog bij dat er in diverse landen andere regelin gen bestaan dan bij ons. In Spanje kennen ze bij voorbeeld niet ons pas-met-pincode-systeem. Betaling vindt daar ook plaats op basis van een handtekening. Voor dergelijke verschillen moe ten oplossingen worden gevonden.' Produkten in ontwikkeling Van Brunschot geeft nog twee voorbeelden van betaalprodukten in ontwikkeling. 'Het eerste is het mutatie-overzicht, dat de klant zelf via een printer en met behulp van zijn pas in de bankhal kan opvragen. De klant ziet dan zwart-op-wit welke transacties er na het laat ste rekeningafschrift hebben plaatsgevonden. Het mutatie-overzicht komt niet in de plaats van het rekeningafschrift. Dat krijgt de klant voorlopig op de afgesproken manier gewoon thuis. Een tweede produkt, dat overigens net als het mutatie-overzicht nog in de kinder schoenen staat, is het giraal overboeken per telefoon. Daarbij zou de klant in de toekomst, op ieder voor hem passend moment, de bank kunnen bellen en met behulp van de tele- foontoetsen overboekingen naar de bank kun nen sturen. Van Brunschot: 'Zeker dit laatste produkt bevindt zich nog in de idee-fase, maar er bestaat een goede kans dat het in de ko mende tijd verder zal worden uitgewerkt.' Informatie en advies Ondersteuning Betaaldiensten is vooral be doeld om plaatselijke banken te informeren, Produktgroep Betaaldiensten te adviseren en - zoals de naam al zegt - te on dersteunen. De afdeling gaat dit jaar een be langrijke nieuwe koers varen. Van Brunschot licht die toe. 'Naast de telefonische advisering zijn er dagelijks adviseurs in de weer om plaat selijke banken op hun verzoek te ondersteu nen. Bij voorbeeld in de vorm van adviesge- sprekken en opleidingen. Althans, zo ging het tot nu toe. In de nabije toekomst willen we de banken meer actief begeleiden. Niet wachten tot er een vraag komt, maar op basis van de ge gevens die vanuit verschillende kanalen bij ons binnenkomen, zelf in contact treden met een bank. Onze adviseurs kennen de banken en de mensen die er werken. We kunnen de gege vens van de ene bank vergelijken met die van een soortgelijke bank. Zien we bijvoorbeeld aan het hoge aantal telefonische adviesvragen dat een bepaalde bank met kennisachterstand kampt, dan willen wij zo'n bank op eigen ini tiatiefbenaderen en onze know-how aanbie den.' Achtergrond Waarom die veranderende houding naar de plaatselijke banken? Van Brunschot: 'We heb ben ten opzichte van vijf, zes jaar geleden, naast de traditionele betaalprodukten een compleet pakket nieuwe elektronische pro dukten gekregen. In 1993 vond al meer dan de helft van de betalingsopdrachten via elektro- Bij de produktgroep Betaaldiensten werken vijftig mensen. Daorvan houden dertig medewerkers zich bezig met pro- duktontwikkeling en twintig met ondersteuning via advie zen, opleidingen en informatie van plaatselijke banken. Bij de Infolijn Betaaldiensten zijn op werkdagen van 9 tot 16.45 uur een zestal adviseurs beschikbaar. Het nummer is 040- 34 6041. nische weg plaats. Hier past zeker een com pliment aan de plaatselijke banken en de ba liemedewerkers. Alleen door hun inspannin gen kon er zo'n massale verschuiving plaats vinden. Al met al is het betalingsverkeer bij een bank complexer en als commercieel pro dukt belangrijker geworden. We merken dat onder andere aan de toegenomen professio naliteit waarmee banken het betalingsverkeer aandacht geven. Toch kunnen onze adviseurs door middel van vergelijking met andere plaatselijke banken en diagnoses van de situ atie bij een bank, vaak nog verbeteringen sug gereren. Dit alles met het doel om de bank nog beter en zelfstandiger te laten opereren, waardoor de markt met nog meer succes kan worden bediend.' Zoveel mogelijk maatwerk Van Brunschot: 'We bieden onze adviezen zo gedifferentieerd mogelijk aan. De ene bank heeft genoeg aan een middag praten. Bij een andere bank bieden we aan er meer tijd en energie in te steken. Voorop staat wat de bank zelf wil. Uiteraard brengt onze hulp kosten met zich mee. Hoe hoog die zullen zijn, staat nu nog niet vast. Het is heel goed mogelijk dat een eerste, inventariserend gesprek niets gaat kosten. Pas als voor een bepaald programma wordt gekozen, zal daar een prijskaartje aan worden gehangen. We streven naar maatwerk, al is dat niet in alle opzichten mogelijk. Seminars, trainingen en opleidingen kunnen we bijvoorbeeld niet voor een enkele bank ontwikkelen.' Schriftelijke ondersteuning Naast de telefonische advisering en de per soonlijke begeleiding is er de schriftelijke on dersteuning. Produktdocumentatie, schrifte lijke opleidingen en algemene informatie via circulaires. 'Een papieren stroom richting bank die ik wel eens zie als een noodzakelijk kwaad', zegt van Brunschot. 'Met de nadruk op "noodzakelijk". Het is natuurlijk van het grootste belang dat de banken goed zijn voor gelicht. De nu beschikbare produktdocumen tatie speelt daar een belangrijke rol in. Deze produktdocumentatie zal ook dit jaar weer ac tueel worden gehouden.' Sneller en efficiënter Van Brunschot: 'Ook bij het aanbod van die informatiestroom denken we aan nieuwe we gen. Elektronische wegen. Informatie kan daarbij binnen korte tijd en op iedere ge wenste plaats elektronisch worden aangebo den. Sneller en efficiënter dan de schriftelijke, papieren weg. Daarnaast realiseren we ons ter dege dat baliemedewerkers door de automa tisering van het betalingsverkeer geconfron teerd worden met een ander soort vragen dan vroeger. Ook aan datvraag-en-antwoord-tra- ject willen we aandacht besteden en de balie medewerker voorzien van de nodige hulp middelen.' Commercieel Domein Betaald!» ERSTEUNING LPR0DUKTEN Telefoon Infoujn Produkt documentatie Opleidingen Algemene informatie Adviseurs Elektronisch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 19