Postzaken kampt met onbekendheid dienstverlening Editie Rabobank Nederland RABOBAND NUMMER 1/10 JANUARI 1994 Wie van getallen houdt, wordt bij Postzaken van Rabobank Nederland goed bediend. Een paar voorbeelden: in Eindhoven, Best, Zeist en Utrecht zijn 130 medewerkers bezig met het verwerken van meer dan 100.000 in- en uitgaande poststukken per dag. De partijen worden grotendeels gehaald en gebracht door zestig bestelwagens, die naar de bezorg- en haaladressen, vooral ook de plaatselijke banken, jaarlijks miljoenen kilometers afleggen. En dan zijn er nog de interne bezorgers op de kantoren van Rabobank Nederland, die iedere dag op hun voettocht van bureau naar bureau gezamenlijk dik zeventig wandelkilometers voor hun rekening nemen. De interne postverzorging is een serieu ze zaak, te meer daar de waarde van de ge schreven communicatie voor een groot deel wordt bepaald door de snelheid en precisie van de bezorging. En juist dat hebben de me dewerkers van Postzaken goed door. Een echt dankbare taak is het niet, want helaas re kent de mens na ruim honderd jaar ervaring met postbezorging deze vorm van commu nicatie tot een vanzelfsprekendheid, verge lijkbaar met water uit de kraan, stroom naar het strijkijzer en benzine bij het tankstation. De gedachte 'ze moesten eens weten wat hier allemaal gebeurt' is Postzaken dan ook niet vreemd, vooral 's morgens om kwart over vijf, als de postafdelingen met volle bezetting heel wat kilo's papier verdelen over alle af delingen, waar pas enkele uren later het licht brandt. Enterprise-project Alle postafdelingen van Rabobank Nederland bij elkaar vormen een miljoenenonderne ming, die soms lijdt onder z'n eigen vanzelf sprekendheid. Of, toch niet? In elk geval is het binnenkort gedaan met die vanzelfspre kendheid waarmee de dagelijkse papierberg wordt verzet. Onder de titel 'Enterprise' zijn in de afgelopen drie maanden alle facetten van de interne postbezorging nog eens tegen het licht gehouden. Het tot nu toe meest tast bare resultaat van het onderzoek is een keu rig ingebonden rapport, rijk gelardeerd met tabellen, analyses en uiteraard de nodige sug gesties. Aan de hand van dit rapport zijn werkgroepen nu bezig een businessplan te maken. De interne postverzorging, in welke vorm dan ook, zal zeker blijven. Zelfs van electronic mail, het via de computerschermen uitwisselen van berichten binnen Rabobank Nederland, is voorlopig geen concurrentie van betekenis te verwachten. Het papier is en blijft favoriet, ook als het gaat om onderlinge communicatie. Elektronica of niet, het is zelfs te verwachten dat de enveloppenstroom naar de sorteercentra in Utrecht, Zeist, Best en Eindhoven nog wat breder wordt. Meer doen dan men verwacht Maar wat is een rapport zonder toekomst visie? Ook de opstellers van het Enterprise- rapport bevelen een aantal stappen aan en sommige zijn niet gering. Zo doet de afdeling Postzaken er goed aan, geheel conform de trend van deze tijd, nog meer marktgericht te opereren. Geen verrassend standpunt voor de medewerkers, die zich steeds meer servicege- richt opstellen. 'Maar, er zou nog een schepje bovenop kunnen', aldus de onderzoekers. Samen met de leiding van de afdeling zijn zij van mening dat de kracht van Postzaken nu eenmaal ligt in méér doen dan er van je wordt verwacht. Of, zoals hoofd Postzaken in Utrecht Ben Kil het samenvat 'We moeten probleem oplossend te werk gaan.' Hij vindt dat in ieder geval zijn eigen afdeling zich moet kunnen waarmaken. De in het rapport gebruikte termen als 'resultaatverantwoordelijk, kostendekken, en efficiency-verhogend' schrikken hem en zijn medewerkers dan ook in het geheel niet af. Meer dan alleen post 'We vinden het prima standpunten en laat het rapport maar een uitdaging zijn', aldus Kil 'Ik denk dat we al een eind op weg zijn. Zo zwaar valt die aanbevolen klantvriendelijkheid ons ook nu weer niet op de maag'. Postzaken levert als dienst ook 'actiematige verwerking'. In de daluren die er binnen Postzaken nu eenmaal zijn, is er ruimte voor aanvullende dienstver lening. Kil: 'We kunnen zaken voor elkaar krij gen, die op andere afdelingen binnen het werk niet passen. In dat kader hebben we onlangs nog 500 voetballen opgepompt. Die waren no dig voor een seminar, maar bleken zonder spanning te zijn geleverd. Wij hebben ervoor gezorgd dat het ronde ballen werden. Zo pak ken we meer van die zaken aan. We kunnen er redelijke tarieven voor berekenen.' Intern marktonderzoek Moeiteloos kan Kil zich meer postverwante diensten voorstellen, die passen in het aan bevolen serviceproject. Hij noemt als voor beeld het deskundig inpakken van zaken die moeten worden verzonden, ook als het gaat UC BLAUW 530 om grote partijen. 'We proberen de sores bij de mensen weg te nemen', zegt hij. Want, rapport of nietPostzaken kan nu al omzien in tevredenheid. Poststukken kunnen bin nen vijf uur bij andere afdelingen binnen Rabobank Nederland worden bezorgd. Bij plaatselijke banken is de post in ieder geval de volgende dag aanwezig. Door goede af- Kil wil de bekendheid met de dienst verlening van Postzaken vergroten. Binnen vijf uur is post binnen Rabobank Nederland bezorgd. Dagelijks verdelen de medewerkers van Postzaken honderden kilo's papier. spraken met koeriersdiensten zijn de kosten van spoedzendingen bijzonder laag. Inter nationale zendingen worden op een snelle manier afgewikkeld. Via de computer en een on-line-verbinding weten de medewerkers van Postzaken precies wanneer het stuk is bezorgd. De inspanning die nodig is voor de opbouw van deze dienstverlening, wordt door de klanten binnen Rabobank Neder land gewaardeerd. Dat blijkt uit een intern marktonderzoek. De kwaliteit wordt beoor deeld met een 8. Aan de bekendheid van de dienstverlening mag nog wel wat verbete ren. Té veel medewerkers van Rabobank Nederland weten té weinig over het dien stenpakket en de werkwijze van Postzaken. Dit onderdeel scoort een 6. 'Ook hier slaat de vanzelfsprekendheid in negatieve zin toe', is de mening van Kil. Hoog op zijn wensen- lijstje staat een produktcatalogus, waarin de dienstverlening van de Postzaken wordt toe gelicht. Utrecht Eindhoven Postzaken Aangesloten bankt (65 medewerkers) Postzaken Postzaken Rabobank Nederland By Rabobank Nederl (35 medewerkers) M» (9 medewerkers] Aangesloten banken (21 medewerkers)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15