7 Nieuwe huisstijl Bestelboek RABOBAND NUMMER 1 8/19 SEPTEMBER 1994 Informatica Anne van den Dool, projectleider Informatica zorgt ervoor dat alle output van geautomati seerde informatiesystemen aan de nieuwe huis stijl wordt aangepast. De samenhang met de verandering van de formulieren is heel groot. 'Wij zijn vertegenwoordigd in de projectgroep Formulieren, zodat wij direct kunnen roepen of een bepaald ontwerp ook technisch kan wor den uitgevoerd. Daarnaast zorgen wij ervoor dat de richtlijnen voor tekstverwerking - Vor men en Normen - opnieuw worden bekeken en dat er nieuwe sjablonen worden gemaakt. We sporen de produktbeheerders aan om alle uitvoer de nieuwe vorm te geven.' Binnen èn buiten verandert het gezicht van de Rabobank. Huisvesting binnen en buiten De nieuwe vormgeving van de lichtreclame en klokken is het aandachtsgebied van Jos de Wit van Huisvesting Aangesloten Banken. Marty Dekkers van Huisvesting Aangesloten Banken verzorgt de nieuwe brochurestan daards en alle veranderingen in het interieur. De Wit: 'Met de inventarisatie van de gevel reclame zijn we al een heel eind op streek. Bij zo'n tweehonderd banken zullen de komende weken de voorstellen voor een nieuwe licht reclame in de bus rollen. Het is de bedoeling dat die kantoren op 2 januari al zijn voorzien van de nieuwe gevelreclame.' Dekkers vertelt dat voor de ontwikkeling van de produktpre- sentatiestandaards is gewacht op het defini tieve ontwerp van onder meer de brochures. 'We moesten eerst de afmetingen en het aan tal weten, want die zijn wat dat betreft lei dend. De banken ontvangen vanaf half no vember een standaardpakket waarin onder meer de brochures, de brochurestandaards en etalagemateriaal is opgenomen. Buitenland: apart verhaal Ook alle buitenlandse kantoren moeten op 1 januari volgend jaar zijn voorzien van de nieuwe huisstijl. 'Dat is een apart verhaal', ver telt Maarten van den Bergh van Marketing Ser vices Centrale Bankbedrijf en projectleider Bui tenland. 'De buitenlandse kantoren moeten hun briefpapier en formulieren lokaal laten produceren, niet alleen vanwege de taal, maar ook vanwege afwijkende papierformaten of wettelijke bepalingen. We maken een Engels- Ook de buitenlandse kantoren worden in het nieuw gestoken. talig handboek, waarin richtlijnen staan voor het fabriceren van bijvoorbeeld het drukwerk. Half september gaat er een 'toolkit' naar de bui tenlandse kantoren. Daarin zitten in ieder ge val de richtlijnen over het briefpapier. Als in ok tober de ontwerpen voor de formulieren gereed zijn, kunnen wij aan de slag met het opstellen van een nieuw hoofdstuk van het handboek.' Dochters Deelnemingen Niet alleen alle binnen- en buitenlandse kan toren van de Rabobank zullen worden voor zien van een nieuwe huisstijl. Willem Lage- weg, hoofd Directoraat Communicatie, houdt zich bezig met de consequenties die de aan passing van de huisstijl van het merk Rabo bank heeft voor de huisstijl bij onder meer dochters en deelnemingen. 'Bedrijfsonderde len die de naam Rabo- in hun naam voeren, zullen meegaan in de verandering van huis stijl. Zo zal Rabofacet ook haar woordmerk en beeldmerk aanpassen aan de nieuwe huisstijl.' Inkoop: kwaliteit tegen lage kosten Met de verandering van de huisstijl is veel geld gemoeid. Op grote schaal worden nieuwe pro- dukten ingekocht. Maar de invoering van de nieuwe huisstijl kan ook leiden tot kostenbe sparingen. Die zitten in de vermindering van het aantal formulieren en relatiegeschenken. De dienst Concerninkoop voert de onder handelingen over prijs en kwaliteit met de le veranciers. Peter Klinkenbijl projectleider In- Centraal kwaliteit inkopen tegen zo scherp mogelijke prijzen. -^^Ueni I^^n-Reken,, Spaar-Vas|-Rekeni| Kinderspaarplan Zilvervloot Rabo Termijn Spaarpolis Holf september viel bij alle plaatselijke banken en afde lingen van Rabobank Nederland deel 1 van het bestel boek voor nieuwe huisstijldragers in de bus. In dit eerste deel staan alle formulieren die vanaf 1 januari volgend jaar kunnen worden gebruikt. In de twee volgende delen komen de brochures en andere produkten van de parti culieren- en bedrijvensegmenlen en relatiegeschenken te staan. Deel twee van het bestelboek verschijnt in week 39. koop, vindt in de operatie een grote uitda ging. 'Het gebeurt zelden dat je een hele nieu we huisstijl moet inkopen. Al die materialen. Wij hebben onder meer de contracten afge sloten met het bureau Licht Reclame dat de plaatsing van de lichtreclame technisch bege leidt en met Linea, dat alle schriftelijke uitin gen, zoals briefpapier en formulieren ont werpt. Momenteel zijn we druk doende met de contracten voor de produktie van de licht reclames. Daarvoor zitten we vaak met de trekkers van de andere deelprojecten om de tafel. Want het gaat erom zo goedkoop mo gelijk een goede kwaliteit in huis te halen.' Facilitair: aan de staart Wanneer alle relatiegeschenken, briefpapier, formulieren, standaardpakketten en dergelij ke gereedkomen, moeten ze nog door het land vervoerd worden naar de plaatselijke banken. 'Wij zitten altijd aan de staart van zo'n traject', vertelt Rob van de Blaak van het deelproject Facilitair. Dat project heeft de zorg voor de lo gistiek van de huisstijloperatie. 'We zijn sce- Vanaf half november komen de nieuwe huistijlprodukten bij de banken. nario's aan het doorrekenen voor de capaci teit die nodig is om het allemaal op tijd bij de banken te krijgen. Capaciteit in opslag, aantal auto's en capaciteit in menskracht. We zijn daarvoor wel afhankelijk van de andere deel projecten. Pas als die de materialen gereed hebben, komen wij in actie. Voor de extra op slagruimte die in november en december no dig is, zal zoveel mogelijk binnen de eigen or ganisatie worden gezocht. De garage in Best bijvoorbeeld kan prima worden gebruikt.' Van de Blaak vertelt dat vóór zijn club aan de slag ging, in een klankbordgroep van plaatse lijke banken is geïnformeerd hoe zij het logis tieke traject het liefste zien. 'Daaruit is het idee ontstaan om een bestelboek te maken. Banken blijven produkten bestellen via Mira, maar met een boek wordt overzichtelijker gemaakt welke produkten zijn verdwenen en welke er voor in de plaats zijn gekomen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7