Huisstijl: Op de gevel èn tussen de oren m 6 Nieuwe huisstijl IvAT/iTJil Vernieuwen Actieplan RABOBAND NUMMER 18/19 SEPTEMBER 1994 Na de vele interne vernieuwingen die de laatste anderhalf jaar hebben plaatsgevonden, wordt hard gewerkt aan een nieuw gezicht van de Rabobank. In 1972 was de fusie tussen de Boerenleenbank en de Raiffeisenbank de aanleiding om de huisstijl aan te passen. Nu zijn het de vele vernieuwingen die we hebben ondergaan. De Rabobank wil ook aan de buitenwereld laten zien, dat ze vernieuwt. Op 1 januari volgend jaar zal de Rabobank een nieuw woordmerk en beeldmerk op alle communicatie-uitingen hebben. Een enorm karwei. Als een olievlek worden er nu steeds meer mensen bij betrokken. De trekkers van het eerste uur vertellen over het doorhakken van knopen en de samenwerking binnen het huisstijlproject. >- De aftrap voor de invoering van de nieuwe huisstijl werd gegeven tijdens de Algemene Vergadering op 9 juni. In hoog tempo werd een projectbureau huisstijl ingericht, dat de coördinatie tussen de deelprojecten in han den heeft. 'De planning, het opstellen van de actiekalender, de contacten met Newell Sor- rell, het Engelse bureau dat de nieuwe huisstijl ontwierp, vinden vanuit het projectbureau plaats', licht projectleider Alphons Krijnen toe. Communicatie: nieuwe sfeer 'Binnen het deelproject Communicatie gaan we alle communicatie-uitingen van de bank in een nieuw jasje te steken voor wat betreft de vorm. Maar daar blijft het niet bij', licht Hans- Ludo van Mierlo toe. Hij heeft de leiding over het deelproject, waarin vertegenwoordigers Alle communicatie-uitingen krijgen een andere gezicht. zitten van verschillende communicatie-afde lingen van Rabobank Nederland. 'Het bete kent namelijk ook dat we moeten kijken hoe we de toon en de inhoud mee kunnen laten veranderen. Iedere advertentie, brochure, elk produkt vanuit de bank moet de sfeer ade men die wordt neergezet met de nieuwe posi tionering en passen bij het nieuwe particulie ren- en bedrijvenbeleid en al die andere ver nieuwingstrajecten. De brochures, de be richtgeving naar zakelijke en particuliere klan ten, de introductiebrochure die medewerkers krijgen als ze bij de Rabobank gaan werken, de video over de organisatie, relatiegeschenken en zelfs de interne communicatiemiddelen zullen meeveranderen. Verder verzorgen we de introductiecampagne van de nieuwe huis stijl en de huisstijlshows', besluit Van Mierlo. Mentale verandering Nieuwe lichtreclame, brochures, briefpapier, maar ook de verandering 'tussen de oren' val len onder het huisstijlproject. Walter Gerrit- In functioneringsgesprekken speciale aan dacht voor zeven gedragskenmerken. sen van der Hoop trekt het deelproject dat de mentale verandering van medewerkers van de Rabobank moet bevorderen die past bij de nieuwe huisstijl. 'Het eerste wat wij ons heb ben afgevraagd, is wat de sleutelwoorden van de nieuwe positionering - persoonlijk, sa menwerken en deskundig - betekenen voor het gedrag van medewerkers naar klanten toe. We hebben van de 39 gedragskenmerken die op de beoordelingsformulieren staan vermeld, zes uitgekozen die het beste aansluiten bij de drie nieuwe sleutelbegrippen. Dat zijn: initia tief, integriteit, sensitiviteit, klantgerichtheid, omgevingsbewustzijn en probleemanalyse. Daar hebben we één nieuwe aan toegevoegd: contracterend. Het is de bedoeling dat deze gedragskenmerken dit najaar in de functio neringsgesprekken ter sprake worden ge bracht. Vervolgens zijn we gaan uitwerken wat die gedragskenmerken betekenen voor de ver schillende nieuwe functies die ontstaan door het nieuwe particulieren- en bedrijvenbeleid. Hoe ziet de projectorganisatie eruit? Welke acties vinden wanneer plaats en hoe kan ik op mijn eigen bank de in voering van de nieuwe huisstijl soepel laten verlopen? Vorige week ontvingen alle directeuren van plaatselijke banken het Actieplan Huisstijl, waarin onder meer op deze vragen een antwoord kan worden gevonden. Achterin het actieplan komt een bijlage met de nummers en onderwer pen van alle verschenen circulaires over de huisstijl. Vanaf volgend jaar worden de medewerkers ook op die gedragskenmerken beoordeeld', aldus Gerritsen van der Hoop. 'Dat is de ene kant, maar een heel belangrijk traject dat we nog moeten gaan, is zorgen dat mensen zich ook volgens die richtlijnen gaan gedragen. Met de huisstijlshows die vanaf november door het land trekken, proberen we alle me dewerkers nader kennis te laten maken met die nieuwe gedragskenmerken en hen te mo tiveren. Het directoraat Communicatie is daar nauw bij betrokken. Wij zorgen voor de in houd en zij voor de vorm. Daarna zullen we stimuleren dat binnen alle plaatselijke banken en afdelingen van Rabobank Nederland die nieuwe gedragsstijl wordt ingevuld.' Soorten enveloppen drastisch minder De aanpassing van de formulieren is in een apart deelproject ondergebracht. Vier men sen leggen de 850 verschillende soorten for mulieren en 105 enveloppen onder de loep en bekijken hoe ze kunnen worden aangepast aan de nieuwe huisstijl. Voor Jan Scheepens, pro jectleider Formulieren, blijft het daar niet bij. 'We bekijken ook of er formulieren kunnen vervallen en of we het aantal verschillende en veloppen drastisch kunnen terugbrengen. We maken overigens wel onderscheid in de aan pak tussen interne formulieren en klantfor mulieren. Vanwege de tijdsdruk hebben we prioriteiten gesteld. We beperken ons voor de interne formulieren tot een cosmetische aan passing. Daarop wordt alleen een nieuw woordmerk en beeldmerk op aangebracht. De klantformulieren willen we grondig beoorde len hoe ze kunnen worden aangepast aan de nieuwe huisstijl. Samen met de beheerders van de produkten en vijf plaatselijke banken be kijken we de eisen waaraan die formulieren moeten voldoen. De grote veranderingen als gevolg van het nieuwe particulieren- en be drijvenbeleid hebben veel invloed op de tot standkoming van de formulieren. De komen de twee maanden zal zeer intensief afstem ming plaatsvinden over alle te vernieuwen klantformulieren. Van beeldscherm tot output: alles verandert. Bestand Bewerken Beeld Stijl Dja Grafiek Tekst Tekenen Optie-, yenster insp^pira GiEnrar^iE rseh oriEaRHcsraiHii^RH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6