Actief in 2 Actueel HOCOM verrast 7.500ste lid Afzet Telebankieren Bedrijven trekt aan Onderzoek naar nieuwe aanpak ziekteverzuim Justitie wil boetes verhalen op bankrekening VIS staat los van BKR-bestand Particulieren DE MARKT Bedrijven Bedrijfsvoering RABOBAND NUMMER 18/1 9 SEPTEMBER 1994 Vorige maand verwelkomde de HOCOM, de home computervereniging van de Rabobank, Nol Janssen (r) van de Rabobank Gendt-Doornenburg als 7.500ste lid. De HOCOM, die in 1983 werd opgericht, is de grootste bedrijfsgebonden computervereniging van Nederland. Tijdens een bijeenkomst bij Rabobank Nederland in Eindho ven overhandigde HOCOM-voorzitter Harrie Broeksteeg (1) het 7.500ste lid een verrassingspakket ter waarde van f 1.000,-. Het pakket bestond uit software, een modem, boeken, diskettes en opbergsystemen. 'Ook de overige leden van de vereniging willen we laten delen in de feestvreugde ter ge legenheid van het bereiken van de mijlpaal', verklaart Broek- steeg. 'Zij ontvangen binnenkort een diskette met nuttige en aangename software.' De afzet van Rabo Telebankie ren aan bedrijfscliënten trekt weer aan. Na een terugval in april en mei liep de afzet in juni weer op. In april en mei besloten gemid- Eind september verricht de Bedrijfsgezondheidsdienst (BGD) de tweede meting in het kader van het evaluatie onderzoek naar de nieuwe aanpak van het ziekte verzuim. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Arbeidsomstandigheden (NIA). Sinds 1 januari is de begeleiding van zieke werknemers een taak van leidinggevenden en de BGD. Het GAK speelt hierin geen rol meer. Het evaluatie-onderzoek is eind vorig jaar gestart. Toen deld per week 195 relaties te gaan Telebankieren. In juni steeg de afzet tot een gemiddel de van 250 per week. Ondanks de vakantieperiode werd in juli een wekelijks gemiddelde be reikt van 175. In totaal zijn op dit moment bijna 30.000 relaties aangesloten op Telebankieren Bedrijven. werd de tevredenheid gemeten over de oude manier van bege leiding en controle van het ziek teverzuim. In het komende on derzoek wordt de tevredenheid met de nieuwe aanpak gemeten. Binnenkort ontvangen circa 1.000 leidinggevenden en mede werkers een vragenlijst. Dat hoe ven niet dezelfde personen te zijn die aan de eerste onderzoeksron- de hebben deelgenomen. Het is echter mogelijk dat sommigen ook nu worden benaderd. Anjo van Bavel van de BGD: 'Natuur lijk hopen wij weer op een hoge respons. Dat is belangrijk om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de tevredenheid met de nieuwe situatie.' Na verwerking van de gegevens van de tweede meting wordt het resultaat van het evaluatie-onderzoek aan iedereen bekendgemaakt. Volgens de wet kan justitie verkeersboetes verhalen op bank- en girorekeningen van de wetsovertreders. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) wil voortaan vaker gebruik maken van deze mogelijkheid. Voorlopig concentreert het CJIB zich alleen op niet-betaalde ver hogingen die volgen op het te laat betalen van een sanctie. Een Sinds het begin van deze maand heeft het Verificatie Informatie Systeem (VIS) een eigen logo. Het doel van het eigen gezicht is om aan te geven dat het systeem geheel los staat van het kredietinfor matiebestand van het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het VIS is een samenwerkings- Het segment Toekomstvoor zieningen heeft een andere naam gekregen. Voortaan wordt Finan ciële Advisering gebruikt. >- Het Commercieel Advies Par- ticulierenmarkt (CAP), het hulp middel bij het maken van jaar plannen, verschijnt niet meer. In plaats daarvan komen er aparte marktbewerkingsplannen voor de segmenten Basisvoorzieningen, Eigen Huis en Financiële Advise ring. In de najaarscampagne over woninghypotheken staan intrige rende Cumulentadvertenties cen traal. Ook wordt van eind septem ber tot eind november 150 keer een indringende radiocommercial uitgezonden. Die is vooral te horen tijdens de file-uren. Voor het segment Financiële Advisering worden twee najaars acties gehouden. Naast de actie Bouwen aan de Toekomst over koopsompolissen is er de intro ductie van het nieuwe beleggings fonds Emerging Market Fund. Ook de komende twee jaar treedt de Rabobank op als hoofd sponsor van de landelijke Beurs- competitie. sanctie is een administratieve af handeling van een overtreding zonder tussenkomst van de rech ter. Daarbij wordt een acceptgiro gestuurd. Als die niet wordt be taald, volgen een eerste en een tweede aanmaning waarbij het te betalen bedrag steeds verder op loopt. De overtreder besluit dan vaak om alsnog de eerste accept giro te betalen om zo de verho gingen te ontlopen. Het CJIB komt daarmee in het bezit van het bank- of girorekeningnum mer en kan toch nog tot verhaal van de niet betaalde verhogingen overgaan. De bank is verplicht het bedrag af te boeken ten gun ste van het CJIB. verband van het BKR en de Cen trale Recherche Informatie dienst (CRI) om fraude met on geldige documenten te bestrij den. In het VIS-bestand staan inmiddels de nummers van meer dan een miljoen ongeldige identiteitsbewijzen uit binnen- en buitenland. Van het systeem mogen ook bedrijven en instel lingen gebruik maken die niet bij het BKR-kredietregistratiesys- teem zijn aangesloten. Zij heb ben echter geen toegang tot de kredietgegevens. In de afgelopen maanden heeft de Rabobank met succes actie ge voerd om de afeet van betaalauto maten te stimuleren. Ook na afloop van de actie 'Efficiënt Betalingsver keer' zal de verkoop van betaal automaten alle aandacht krijgen. Uit een onderzoek onder ac countants is gebleken dat de Rabo bank hoog gewaardeerd wordt. De accountants stellen het zeer op prijs dat zij door de Rabobank vaak wor den betrokken bij allerlei activitei ten. >- Dankzij het contract met Ge- tronics Service B.V. kan de Rabo bank Telebankieren-cliënten een totaalpakket aanbieden en de eigen organisatie ontlasten van oneigen lijke ondersteuning. Daardoor kan de bank zich volledig concentreren op een actieve benadering van de markt voor elektronisch bankieren. Bij de Leergangen Operationeel Leidinggeven (LOL) is als extra on dersteuning een coachingsinstru- ment ontwikkeld. Uit een onder zoek is gebleken dat het leerrende ment van een cursus wordt ver hoogd door coaching.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 2