Nieuwe serie brochures krijgt menselijk gezicht 7 Nieuwe huisstijl Klankbordgroepen Nieuwe termen RABOBAND NUMMER 17/5 SEPTEMBER 1994 De meerderheid van de relaties van de Rabobank stelt een goede persoonlijke relatie met de bank op prijs. Dat bleek uit het onderzoek onder Rabobankcliënten dat dit voorjaar is gehouden. Daarnaast vinden zij snelle en duidelijke informatie en een deskundig advies heel belangrijk. Bij het ontwerpen van een nieuwe serie brochures vormden deze resultaten het uitgangspunt. Het nieuwe uiterlijk past binnen de huisstijl en het nieuwe communicatiebeleid. In verschillende klankbordgroepen geven vertegenwoor digers van plaatselijke banken bun mening over de huis stijl voor informatica, huisvesting, buman resource management, formulieren, facilitair en communicatie. >- Voordat de communicatiedeskundigen gingen denken over een nieuwe lijn voor bro chures is eerst bekeken hoe de brochures kun nen worden ingepast binnen de nieuwe huis stijl. 'Newell Sorrell, het Engelse bureau dat de huisstijl ontwikkelde, stelde voor dat de Rabobank zich veel meer zou moeten profile ren als uitgever van brochures. De oude fol ders en brochures bevatten puur produktin- formatie. De nieuwe brochures zouden een magazine-achtige opmaak en inhoud moeten hebben', aldus John Kessels van Marktbewer king Bedrijven. Dat advies is in de afgelopen maanden verder uitgewerkt. Kessels: 'De dia loog tussen de cliënten, of het nu om particu lieren of ondernemers gaat, en de bank staat centraal. De brochures zullen een mix zijn van wat wij kwijt willen en wat zij willen horen.' Het menselijke gezicht wordt aan de buiten kant zichtbaar. Zo komen op de cover van de brochures 'quotes'. Dat zijn uitspraken van cliënten die in de brochure aan het woord ko men. In de bedrijvenbrochures doen onder nemers uitspraken over het onderwerp dat in de brochure wordt behandeld. Ook is gekeken naar welke foto's binnen de nieuwe opzet pas sen. 'We hebben nu richtlijnen voor fotogra fen om niet langer geposeerde foto's te ne men, maar foto's van mensen in alledaagse situaties', licht Kessels toe. Magazine-aanpak slaat aan Voordat werd besloten om de nieuwe serie Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de nieuwe gevelreclame. Samen Vernieuwen. Dat lijken de sleutelwoorden voor de Rabobonkorganisatie in 1994. Overal worden activiteiten tol vernieuwing ondernomen. Het nieuwe particulierenbe- leid en het nieuwe bedrijvenbeleid, met daaraan gekoppeld Delta Particulieren en Delta Bedrijven om medewerkers van de plaatselijke bonken te laten wennen aan de nieuwe manier van werken. Edab, Laura, maar ook bij Rabobank Nederland en Interpolis gonst het van de activiteiten. Fo cus, Clean, Change, Vast en Zeker en Zo Goed als de Beste. En met ingang van 1 januari voert de Rabobank een nieu we huisstijl in. Het lijkt alsof al die activiteiten los van el kaar plaatsvinden. Toch zijn ze allemaal onderdeel van een groot project: de vernieuwing van de Rabobank. Want de Rabobank moet zich aanpassen aan nieuwe omstandighe den op de markt als zij gezond wil overleven. Op dit mo ment zijn er inderdaad veel vernieuwingstrajecten bezig. De interne media zullen in de komende maanden al die ver anderingen met elkaar in verband blijven brengen. Met in gang van dit nummer besteedt Raboband onder het kopje 'Samen Vernieuwen' ook oandacbt oon de nieuwe huisstijl. brochures te produceren, zijn er al wat tests gedaan met prototypen van brochures. In het eerste onderzoek werd een zwart-wit versie getest. 'De deelnemers aan de test vonden die versie te somber en te ouderwets. De close-up foto's van de geïnterviewde ondernemers liet te weinig van de omgeving zien. Daardoor was het de lezers niet duidelijk om wat voor on dernemer het ging. De informatie over bank zaken was in die eerste versie moeilijk terug te vinden. De magazine-aanpak daarentegen bleek goed aan te slaan', aldus Kessels. Naar aanleiding van die resultaten is een tweede full color versie van de brochures ontwikkeld. De fotografie en de teksten werden aangepast. Kessels: 'De resultaten van de tweede test wa ren zodanig dat we nu een goede basis hebben gevonden om verder te gaan. De verhouding tussen klanten aan het woord en informatie over bankzaken is fifty fifty. De informatie van de bank heeft een prominente plaats gekregen in het concept. Dat was het sein om ontwerp bureaus in te schakelen voor de vormgeving en tekstschrijvers om teksten te produceren.' Minder verschillende brochures Op dit moment worden de ongeveer 150 ver schillende oude folders zorgvuldig bekeken en waar mogelijk samengevoegd. Zeker is al wel dat het aantal titels zeer drastisch zal worden teruggebracht. Daarbij speelt de segmentin deling van het nieuwe Particulieren- en Be drijvenbeleid een belangrijke rol. De nieuwe brochures worden in november aangeboden aan de plaatselijke banken en in december af geleverd. -< De termen die worden gebruikt voor de nieuwe huisstijl zijn vastgesteld. Niet longer wordt gesproken over vignet of logo. De nieuwe huisstijl bestoot uit een illustratie en de naam Rabobank in een bepaald lettertype. De illus tratie heet het beeldmerk. De naam Rabobank noemen we hetwoordmerk. Daarnaast krijgen de managers prak tische hulpmiddelen uitgereikt en toegelicht om het ver anderingsproces ook bij hun eigen bank te starten. PHILIPS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7