Eerste reacties op nieuwe gevelreclame enthousiast 6 Nieuwe huisstijl Beoordelings gesprekken Informatie- bijeenkomsten RABOBAND NUMMER 17/5 SEPTEMBER 1 994 Van formulier tot gevel, van postpapier tot beeldscherm, koffiekopjes, suikerzakjes, agenda's. Alles krijgt een nieuw uiterlijk. Over vier maanden komt een einde aan alle geheimzinnigheid en toont de Rabobank haar nieuwe gezicht. De radiostilte die sinds de Algemene Vergadering begin juni in acht wordt genomen, is slechts schijn. Achter de schermen wordt hard gewerkt om alles op tijd rond te krijgen. De lichtreclame op de gevel is één van de eerste projecten die van start is gegaan. Op 1 januari zullen 200 kantoren zijn voorzien van de nieuwe gevelreclame. De lichtreclame op de gevel is de meest in het oog springende uiting van de huisstijl. Het vervangen van de opgaande lijn en de oude letters door het nieuwe beeldmerk en woord- merk is een omvangrijke operatie. Sinds half augustus worden de gevels van alle kantoren en geldautomaten van de plaatselijke bank op de gevoelige plaat vastgelegd. 'Aanvankelijk zouden 150 panden op strategische lokaties verspreid door het land van de nieuwe licht reclame zijn voorzien, maar er hebben zich Bij de introductie van de nieuwe huisstijl zal de Rabobank zich presenteren als een bank waar de begrippen Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig centraal staan. De ze begrippen moeten ook in het gedrag van medewer kers naar cliënten en onderling binnen de organisatie tot uitdrukking komen. In de beoordelingsgesprekken die in de komende maanden plaatsvinden, zullen gedrags criteria en taakstellingen voor bet komende jaar worden besproken die passen bij de nieuwe huisstijl. Dat zijn: initiatief, integriteit, sensitiviteit, klantgerichtheid, om- gevingsbewustzijn en probleemanalyse. Nieuw is het ge dragscriterium 'contracterend'. Contracterend wil zeggen dat de medewerker systematisch toewerkt naar het af sluiten van een contract met een cliënt. De gevels van de Rabobankkantoren worden op de gevoelige plaat gelegd. nog 50 banken gemeld die bij de eerste groep willen horen. Dat zijn banken die rond de jaarwisseling een nieuw kantoor openen of met een fusie bezig zijn. Het zou prachtig zijn als we alle banken voor 1 januari volgend jaar zouden kunnen uitrusten met de nieuwe ge velreclame. Maar dat kost teveel geld en mens kracht', zegt Jos de Wit van Vestigingenbeleid Aangesloten Banken. Hij heeft de leiding over het deelproject 'gevelreclame'. De gevelinven tarisatie loopt nog door tot half februari vol gend jaar. Banken krijgen daarvoor bezoek van een vertegenwoordiger van het bureau Licht Reclame die de gevels fotografeert en de elektrotechnische en bouwkundige voor zieningen voor de lichtreclame inventariseert. Klankbordgroep Gevelreclame 'De nieuwe gevelreclame is het resultaat van discussies en tests in de Klankbordgroep Ge velreclame, waarin ook zes directeuren van plaatselijke banken zitting hebben. Toen we éénmaal wat ontwerpen van Newell Sorrell - het Engelse bureau dat de huisstijl ontwik kelde - hadden, was de vraag aan de orde hoe we het traject verder moesten ingaan. In over leg met Licht Reclame hebben we enkele prototypen gemaakt van verschillende ont werpen en die bij een aantal banken op de ge vels aangebracht. De Klankbordgroep heeft ze bij daglicht, maar ook 's avonds in het donker kritisch bekeken.' foto's manipuleren Licht Reclame heeft de technische uitvoe ring van het project in handen. Dit gespecia liseerde en onafhankelijk van lichtreclame fabrikanten werkende bureau, bewerkt de foto's van de gevel op de computer. De oude reclame wordt weggepoetst en de nieuwe ele menten worden op de meest geschikte plaats aangebracht. Samen met de verzamelde bouwkundige en elektrotechnische gegevens mondt dat uit in een voorstel dat de banken ontvangen. Daarin is ook een prijsindicatie opgenomen. De Wit: 'We zijn druk aan het onderhandelen over de prijs en leverings voorwaarden met enkele grote nationale en internationale bedrijven die de lichtbakken en alle toebehoren ook op korte termijn kunnen vervaardigen. Doordat het om zo'n grote op dracht gaat, kunnen we een scherpe prijs be dingen. We benaderen ook een groot installa tiebedrijf waarmee we strikte afspraken ma ken over prijs en kwaliteit. Door de omvang van de opdracht kunnen we het plaatsen van de nieuwe gevelreclame voor iedere bank zo goedkoop mogelijk laten uitvoeren.' Dat neemt niet weg dat voor de banken de moge- In september starten de regionale informatiebijeenkom sten voor directieleden. Op de bijeenkomsten worden het nieuwe particulierenbeleid en bet nieuwe bedrijvenbe- leid toegelicht. Ook wordt uitgelegd hoe de begrippen per soonlijk, samenwerking en deskundigheid in een nieuwe manier van werken kunnen worden ingepast. Daarnaast krijgt de directie praktische hulpmiddelen uitgereikt en toegelicht om het veranderingsproces ook op de eigen bank te starten. lijkheid blijft bestaan de installatie te laten uit voeren door lokale bedrijven. Echter wel na overleg en onder de 'directie' van de centrale projectleiding. Nieuw jasje De kosten die met de lichtreclame-operatie zijn gemoeid, vormen voor banken die dit jaar of vorig jaar nieuwe gevelreclame hebben laten aanbrengen een flinke hobbel. 'We proberen voor die banken een oplossing te vinden om de financiële lasten wat te verlichten.' De buiten kant van de bank West Zeeuwsch-Vlaanderen is inmiddels geïnventariseerd. Hans van Kou- wenberg, hoofd Bedrijfsvoering, vertelt dat het opnemen van de technische gegevens en het fotograferen snel was gebeurd. De Rabobank Valkenswaard is al eens geheel in een nieuw jasje gestoken om de lichtreclame te testen. Ze behoort tot de eerste groep banken die op 1 ja nuari al een nieuwe buitenkant heeft. Direc teur Frans Steegh: 'We hebben besloten om aan de proef mee te werken, omdat de nieuwe huisstijl een belangrijke ondersteuning van ons nieuwe beleid is, zowel naar onze medewerkers als naar onze klanten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6