Gelezen Uit de media 16 Media Brochure NIBUD voor studenten Zilveren Beneluxtientje Rabobankingenieur wint MBA-opleiding Consumenten trends centraal in seminar voor het MKB RABOBAND NUMMER 17/5 SEPTEMBER 1994 Op zaterdagavond las ik Inter mediair en op maandag moesten de inzendingen binnen zijn.' Zij won met haar verhaal een stu diebeurs van f 60.000,- om het Executive MBA-programma van de TSM Business School te vol gen. In september start de zeven de editie van deze opleiding. Slechts één keer eerder was er een vrouwelijke deelnemer. Het sti muleren van deelname door vrouwen was één van de redenen om de wedstrijd uit te schrijven. Studeren kost geld. Veel studenten en scholieren moeten een lening afsluiten om hun studie te bekostigen. De studieschuld die zo ontstaat kan flink oplopen. Voor studenten en scholieren met een studiefinanciering en voor hun ouders heeft het NIBUD de brochure 'Geld Studeren' uitgebracht. De brochure geeft aan de hand van een aantal praktijkvoorbeel den tips voor het opstellen van een maandelijkse begroting, het regelen van geldzaken en het ma ken van afspraken met ouders. Ook wordt ingegaan op de con sequenties die de lening heeft voor de financiën na het afstu deren. De brochure is te bestellen door f 4,25 over te maken op Raborekening 300051816 t.n.v. NIBUD, Den Haag, onder ver melding van 'Geld Studeren'. m Op 5 september vond de eerste muntslag plaats van het zilveren Beneluxtientje. De munt is geslagen ter herinnering aan de ondertekening van een verdrag tussen België, Nederland en Luxemburg op 5 september 1944 in Londen. Dat verdrag leidde enkele jaren later tot de oprichting van de Benelux. Behalve Nederland hebben ook België en Luxemburg een zilve ren herdenkingsmunt in omloop gebracht met een waarde van 250 franc. De keerzijde van de drie munten is, met uitzondering van de waarde-aanduiding, identiek. Op de voorzijde staat de vorst of vorstin van het land dat de munt uitgeeft. De Nederlandse munt is uitgevoerd in 720/000 zilver en heeft een oplage van twee mil joen. De Rabobank brengt 440.000 Beneluxtientjes in om loop. De uitgifte wordt onder steund met advertenties in de landelijke dagbladen en op de ra dio. Bovendien heeft de Neder landse Munt (voorheen 's Rijks Munt) alle bankkantoren voor zien van affiches en folders. Veertig vrouwelijke ingenieurs deden mee aan een essaywedstrijd, die werd uitgeschreven door hef Weekblad Intermediair en de TSM Business School Twente. Thema was 'de vrouwelijke ingenieur als manager'. Winnares werd scheikundig ir. Jeanne Driessen-Engels, informatiemanager bij het WAB van Rabobank Nederland. 'Veel inzenders schreven een ver haal over hoe moeilijk vrouwe lijke ingenieurs het hebben', al dus Driessen. 'Ik heb voor een wat positieve ingang gekozen. Dat sprak de jury aan. Overigens was ik er in een avond mee klaar. BankfeüBcstuu r< Ier In Bank en Bestuurder nummer vijf een interview met Hoofddi rectievoorzitter Wijffels. Hij gaat nader in op de individualisering van de arbeidsverhoudingen en de nieuwe huisstijl. Ook komt de discussie over de coöperatieve identiteit ter sprake. In een ander artikel geeft ook secretaris Van Campen van het Instituut voor Landbouwcoöperatie Gelder land, Overijssel en Flevoland (ILGOF) zijn mening over de op- De Consument verandert. In het vierde kwartaal van dit jaar wordt de actie 'Trends in het midden- en kleinbedrijf' gehouden. Een onderdeel daarvan is een seminar waarin het onderwerp 'Consumenten trends' centraal staat. Het seminar wijst de onderne mers op de belangrijkste trends voor de middellange termijn. Daarnaast wordt aandacht ge- handen zijnde coöperatieve dis cussie. Verder aandacht voor de Rabobank Weesp-Muiden. Bij die bank namen twee leden van de beheerscolleges het initiatief tot het ontwikkelen van een sys teem om meer inzicht te krijgen in het functioneren van de eigen colleges. Ook een verhaal over de Rabobank Zoetermeer-Benthui- zen, één van de proefbanken voor het project Delta Bedrijven. Voorzitter Mares en directeur Mathot van de bank kijken met tevredenheid terug op de eerste ervaringen. Volgens voorzitter Mares is Delta een uiting van coöperatief denken. De Postbank reorganiseert de Sterrekening, een van hun meest populaire spaarrekeningen. Klei ne spaarders met minder dan f 500,- moeten overstappen naar de Plusrekening die een lagere rente geeft. Ze kunnen hun geld laten staan maar ontvangen dan een lager rentepercentage. De Bank Nederlandse Ge meenten is, na de ABN Amro, Rabobank en ING Bank, met een balanstotaal van f91 miljard de nummer 4 op de Nederd- landse bankenmarkt. BNG is bij het grote publiek onbekend om dat ze geen bankdiensten aan biedt aan particulieren. De klantenkring bestaat voorna melijk uit gemeenten, woning corporaties en ziekenhuizen. >- MeesPierson richt een beleg gingsfonds op, het Cum-Prefe- rent Fonds, dat particulieren de zelfde gunstige fiscale behande ling biedt als institutionele beleg gers. Het fonds geeft de particulier de kans te ontkomen aan de dubbele belastingheffing. De Postbank en de overige banken zijn onderhandelingen gestart om alle geldautomaten in ons land op elkaar te laten aansluiten. De Rabobank is koploper in Nederland met 1.663 geldautomaten en 4,6 mil joen pasjeshouders. De Économische Controle Dienst heeft de SNS-bank op de vingers getikt vanwege het onge oorloofd lokken van klanten met aanbiedingen. De gewraakte SNS-actie betrof een aanbod aan een groep huizenkopers om via de bank een opstalverzekering af te sluiten. In ruil daarvoor hoef den ze geen provisie te betalen bij het afsluiten van de hypotheek. Bank- en verzekeringsgroep Reaal heeft een belang van ruim 5 procent opgebouwd in de Na tionale Investeringsbank. De NIB beheert ook een deel van de hypothekenportefeuille van Reaal. >- De ABN Amro wil in 1998 zijn activiteiten op het gebied van de handel in financiële derivaten hebben verdubbeld. De deriva- tenhandel (opties en termijncon tracten) is voor deze bank een sterk groeiende en belangrijke winstbron. In de markt van de particu liere wonighypotheken is de ING Groep (Postbank, ING Bank, Nationale Nederlanden en WUH) de tweede marktpar tij na de Rabobank. schonken aan de invloed van de ze trends op de verschillende sec toren. Ook de manier waarop een individuele ondernemer kan inspelen op de trends, komt aan bod. Het seminar wordt afgeslo ten met een lezing over het fi nancieren van investeringen. Als extraatje bij de uitnodigingen voor het seminar is een opval lend premium ontwikkeld. Het is een magische schuifkaart waarop consumententrends zijn afgebeeld. Door de kaart uit te schuiven, verandert de illustratie en worden de consumenten trends in kleur zichtbaar, wat een verrassend effect geeft. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Verandert u mee?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 20