Gefascineerd door de coöperatie Dubbi 12 Achtergrond RABOBAND NUMMER 17/5 SEPTEMBER 1994 Paul Rutten (51) is directeur van BV Gulpener Bierbrouwerij én sinds vorig jaar juni lid van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland. Was daarvoor vier jaar lid van de Raad van Toezicht van Rabobank Nederland en van 1985 tot 1993 voorzitter van het bestuur van de plaatselijke bank in Gulpen. Zat ook in het kringbestuur. Is als particulier én als ondernemer lid van de Rabobank Gulpen-Wijlre. De Raad van Beheer van Rabobank Neder land telt negen leden en vergadert één a twee keer per maand. De leden worden steeds voor een periode van vijf jaar benoemd. De Hoofddirectie is verantwoordelijk voor het be sturen van het bancaire bedrijf van plaatselijke banken en Rabobank Nederland. De Raad van Beheer heeft vooral verenigingsrechtelijke ta ken. Die hebben meestal betrekking op de ver houding tussen Rabobank Nederland en de Rabobanken. Voorbeelden van zaken waar de Raad van Beheer zich mee bezighoudt zijn de identiteit van de organisatie, rente-adviezen, reorganisaties, distributie, fusiebeleid en ar beidsvoorwaarden. De Raad van Beheer neemt deel aan Centrale Kringvergaderingen en de Algemene Vergadering. Kringvergaderingen worden door één van de leden van het college bijgewoond. Waarom bent u lid geworden van de Raad van Beheer? 'Ik vind dat ieder mens de plicht heeft om een deel van zijn talenten terug te geven aan de maatschappij. Daarmee bedoel ik: meer doen dan je dagelijkse werk alleen. Als econoom ben ik gefascineerd door de coöperatieve structuur. Toen ik werd gevraagd voor de Raad van Be heer, vond ik dat een enorme uitdaging. Tegen een bestuursfunctie bij een andere bank zou ik niet zo gauw ja zeggen. Daar heb je als cliënt niet de mogelijkheid om daadwerkelijk mee te praten over het beleid.' Hoe kijkt u aan tegen de werkwijze van de Raad van Beheer? 'Tot voor kort opereerde de Raad van Beheer vooral vanuit een ivoren toren in Utrecht. Nu voeren leden van de Raad van Beheer ook het woord op Kringvergaderingen. Verder nemen we regelmatig deel aan regiobezoeken, waarbij we met Rabobanken en hun cliënten praten. Dat is een verbetering. We zullen de werkwij ze van de Raad van Beheer doorlopend moeten bekijken. Misschien zouden we nog vaker het land in moeten gaan.' Wat vindt u van de Rabobank als coöperatie? 'De revitalisering van de coöperatie is al enige tijd één van de belangrijkste agendapunten tij dens vergaderingen van de Raad van Beheer. Mijn visie is, dat je met een coöperatie die goed in elkaar zit, een geweldig voordeel hebt op de concurrent. Het is de meest mensgerichte or ganisatievorm. Wel vind ik dat we moeten dis cussiëren over de vormgeving van de coöpera tie bij de Rabobank. Het gaat erom in te spelen op de noden van de ondernemer. Vroeger ging het alleen om een financiering, tegenwoordig heeft een bedrijf ook te maken met zaken als toenemende concurrentie, het milieu en aller lei wetten en regels. Dat merk ik ook in mijn eigen bedrijf. De meerwaarde van de coöpera tie is volgens mij het aangeven van oplossings richtingen voor die niet-materiële zaken. Soms betekent dat een rapport of een naslagwerk, maar het kan ook inhouden dat je een relatie in contact brengt met een externe adviseur. Een belangrijk voordeel van de Rabobank ten op zichte van concurrenten is de lokale gebon denheid. Als commercieel mens vind ik dat je J dat ook tot uiting kunt brengen in de bankhal. Ik zie, hoewel dat afwijkt van het beleid, de bankhal ook als een ruimte waar de gemeen schap activiteiten ontplooit, zoals het verko pen van kinderpostzegels of het verkopen van loten voor de harmonie.' Hoe ziet u de coöperatieve overlegstructuren binnen de Rabobank? 'De overlegstructuren vind ik tijdrovend, maar boeiend. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich afvragen of de structuur, met krin gen en Centrale Kring, niet eenvoudiger kan. Een nadeel van die decentrale structuur is dat het lang duurt voor de besluitvorming rond is. Dat kan haaks staan op je instelling als onder- nemer. Dan ben je geneigd een idee dat je van- j daag krijgt, morgen uit te voeren. Het voordeel is dat de implementatie van genomen besluiten snel gaat, omdat die breed worden gedragen. Hoewel niet iedereen altijd dezelfde ideeën heeft, constateer ik altijd weer een grote loyali teit, met het doel samen een oplossing te vinden. Sommige bestuurders van plaatselijke banken vinden dat ze niet genoeg mogelijkheden heb ben voor inspraak. Maar ik weet uit ervaring dat niet iedereen gebruik maakt van de mogelijk heid om op vergaderingen zijn zegje te doen.' Wat betekenen normen en waarden volgens u voor de Rabobank? De Rabobankorganisatie heeft Leden/cliënten - in totaal bij 630 autonome Rabobanken. Rabobank Nederland. De leidi handen van het lokale bestuui Leden zijn ook vertegenwoo Rabobank Nederland, die het de Raad van Beheer van Rabo van een plaatselijke bank 'Het hanteren van normen en waarden is een belangrijk aandachtspunt voor de Raad van Be heer. Wij hebben het initiatief genomen tot een brede discussie aan de hand van de brochure 'De Signatuur'. Duidelijkheid over normen en waarden, vertaald naar de lokale situatie, vind ik wezenlijk passen bij de coöperatie. In relatie tot het opvoeren van de commerciële slag kracht - het project Delta - is mijn visie dat we niet zoveel mogelijk aan iedereen moeten ver kopen, maar zoveel mogelijk aan bepaalde groepen klanten.' Wat is uw kijk op de medewerkers van de Rabobank? 'Ik maak me er wel eens zorgen over, of er niet te veel afkomt op medewerkers van plaatselij ke banken. Denk maar eens aan projecten als Edab en Delta, reorganisaties, fusies, de nieu we huisstijl. Maar daar valt op dit moment niet aan te ontkomen. We zitten in een inhaalfase. Ik denk dat de medewerkers zullen moeten wennen aan doorlopende veranderingen in hun werk, waar ze wat mij betreft zelf ook een stem in hebben. De ideale medewerker denkt niet alleen mee met de klant, maar ook met het beleid. Eén van de aandachtspunten van de Raad van Beheer is de personele kant van de fu siegolf tussen plaatselijke banken. We vinden het belangrijk dat banken daar zorgvuldig mee omgaan.' 'Het gaat erom in te spelen op de noden van de ondernemer. Paul Rutten: 'Werkwijze Raad van Beheer doorlopend bekijken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16