Visie op: Samenwerking op het werk i 11 Achtergrond Goede sfeer belangrijk Eén lijn trekken JVteer dan afstemmen Vooral een gevoel RABOBAND NUMMER 17/5 SEPTEMBER 1994 Samenwerking is de letterlijke vertaling van coöperatie en één van de begrippen die centraal staan in de nieuwe positionering van de Rabobank. De basis voor een succesvolle samenwerking met de cliënt vormt de samenwerking in de werksituatie. Vier Rabobankmedewerkers geven hun kijk op 'samen aan het werk zijn'. bruikershandleidingen voor de produkten. Dat gebeurt in overleg met de produkteigenaren, de andere afdelingen van de produktgroep Be drijfsfinancieringen. 'Wij zijn er in de eerste plaats om de belangen van de gebruikers zo goed mogelijk te behartigen. Daarom maken wij ons bij de produkteigenaren sterk voor de wensen van plaatselijke banken. We houden ook rekening met hun opmerkingen als we een nieuwe versie van een gebruikershandleiding schrijven. Onze helpdesk is een klankbord voor de banken en ik benader de gebruikers net zo als >- Petra Rooda, telefoniste/secretaresse bij de Rabobank Sneek-Heeg-Joure denkt bij het woord samenwerking aan een aantal zaken: 'Goed met elkaar op kunnen schie ten, iets voor iemand anders doen, niet meteen nee zeggen als gevraagd wordt of je een collega wilt vervangen. Verder is eer lijkheid ook van belang, naast het durven erkennen dat je een fout hebt gemaakt.' Bij haar werk is er de ene keer meer sprake van samenwerking dan de andere keer. 'Als iemand de bank belt en een vraag stelt, is het belangrijk dat die persoon met de juis te afdeling wordt doorverbonden. Ik pleeg eerst even overleg als ik twijfel. Het is niet collegiaal om een collega op te zadelen met een telefoongesprek dat bij een ander thuis hoort.' In de samenwerking met de men sen die zij secretarieel ondersteunt - een aantal relatiebeheerders en medewerkers van de afdeling particulieren - vindt Rooda dat er ruimte moet zijn voor overleg. 'Bij voorbeeld als ik van mening ben dat een brief anders moet worden geformuleerd. Dat doe ik ook omdat ik me verantwoor delijk voel voor de dingen waar ik mee be zig ben. Verantwoordelijkheid is volgens mij ook een aspect van samenwerken.' >- 'Mijn directe collega's en ik werken heel nauw samen', vertelt Elise Colen (r) van de Helpdesk Informatica Bedrijfsfinancieringen van Rabobank Nederland. 'We weten van elkaar wat we doen. Als er onverhoopt problemen zijn met één van de geautomatiseerde produkten, geven we dat meteen aan elkaar door. Dat is noodzakelijk omdat we onderling uitwisselbaar moeten zijn. Onder samenwerking versta ik ook dat je voor je collega's opkomt en dat je naar de gebruikers op de plaatselijke banken toe één lijn trekt.' De diensten van de helpdesk hebben be trekking op de geautomatiseerde produkten van de produktgroep Bedrijfsfinancieringen. Voor beelden daarvan zijn de standaardrapportage, kredietbeheer en het Relatiesysteem Bedrijven. Verder schrijven Colen en haar collega's de ge- >- 'Op het regiokantoor is samenwerking essentieel', vindt Chris van Ingen (1), advi seur Organisatie, Personeel en Opleidingen in de regio Haarlem. 'We hebben vanuit verschillende invalshoeken en disicplines met dezelfde doelgroep - plaatselijke ban ken - te maken. Omdat we vanuit eenzelf de visie behoren te werken en eenduidig moeten zijn naar de banken toe, is afstem ming noodzakelijk.' Van Ingen werkt zo wel individueel als in teamverband met een adjunct-regiodirecteur en een infor matiemanager. Samenwerken is volgens hem méér dan afstemmen alleen. 'Bij het werken in een team gaat het erom, dat je opereert vanuit een gezamenlijke verant woordelijkheid voor het totale werk, dus ook dat van je collega's. Dat vraagt om een kritisch oog en oor voor de ander. Waar mogelijk en nodig spring je voor elkaar in. Ook hoort daarbij dat we, als adviseurs met verschillende disciplines, elkaar van uit onze eigen optiek ondersteunen bij het werk. Bijvoorbeeld in de gesprekken die we met een bank voeren. Ook dat is een manier om gezamenlijk naar hetzelfde doel te werken.' Hoe ziet hij de samen werking met de plaatselijke banken? 'Uit gangspunt is, dat je elkaar als een vol waardige partner beschouwt. Daarbij spe len een goede relatie en wederzijds ver trouwen een belangrijke rol. Als OPO- adviseur ben je doende om samen met de bank een probleem helder te krijgen, bij voorbeeld de aandachtspunten voor een reorganisatieproces. Zou je dat niet samen doen, dan schiet je jouw doel en dat van de bank ongetwijfeld voorbij.' >- 'Samenwerken is niet iets klinisch. Het gaat erom hoe je het in de praktijk brengt. Iets voor elkaar overhebben is het vooral', aldus Theo Keijzer (m), hoofd Assurantiën bij de Rabo bank Bergschenhoek. Hij geeft leiding aan twee medewerkers en adviseert daarnaast de be- drijfsrelaties over verzekeringen. 'Wederzijds vertrouwen is volgens mij in het algemeen het uitgangspunt als je samenwerkt op een bank. Bij de directe collega's komt daar vriendschap pelijk met elkaar omgaan bij. In mijn ogen is het niet collegiaal om ze met werk op te zade len en te zeggen: zoek het maar uit. Samen werken wil ook zeggen dat je een oplossings richting aangeeft. Verder moet je je activiteiten regelmatig afstemmen op die van andere advi seurs en relatiebeheerders van de bank. Vaak heb je vanuit verschillende produkten met de zelfde cliënt te maken. Wat ik ook belangrijk vind, is dat je elkaar niet laat vallen tegenover een cliënt.' Over de samenwerking met Inter polis zegt Keijzer: 'Interpolis is een onderdeel van de Rabobankorganisatie. Ze moeten verder gaan in hun dienstverlening dan andere verze keraars. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat ze bij problemen niet te strakke regels hanteren. In de praktijk is het verschil in service tussen In terpolis en andere verzekeringsmaatschappijen niet altijd even duidelijk. Omgekeerd zouden Rabobanken zich ten opzichte van Interpolis misschien ook wel eens wat soepeler kunnen opstellen.' mijn collega's. Om die klankbordfunctie te kunnen vervullen, heb ik vorig jaar stage gelopen bij een Rabobank.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15