Traineeship zal beter aansluiten bij wensen banken 9 Achtergrond RABOBAND NUMMER 15+16/15 AUGUSTUS 1994 In september gaat het traineeship voor plaatselijke banken van start. Het is een nieuwe opzet van het HBO-traject, dat in 1988 door Rabobank Nederland werd geïntroduceerd om aan de vraag naar geschikte kandidaten voor het middenkader te voldoen. Het traineeship 'nieuwe stijl' zal beter aansluiten op de wensen van de plaatselijke banken en zal bovendien tegen lagere kosten kunnen worden gerealiseerd. diensttreding te groot om in de wisselende be hoeften van de banken te voorzien. Ook wat be treft de kwaliteitseisen liepen de verwachtingen soms wat uiteen. Eén en ander had tot gevolg dat, vooral de laatste jaren, een aantal kandida ten na afsluiting van het traject moeite had met het vinden van een baan bij een plaatselijke bank. Bovendien was het HBO-traject redelijk kost baar - f 110.000,- per trainee - en nam de 'nieu we werkgever' de helft van die kosten over bij het aanstellen van een trainee. 'Dat heeft als nadeel dat je minstens drie jaar bij dezelfde bank moet blijven, willen ze die kosten eruit hebben', meent Marja Groeneveld, relatiebeheerder Bedrijven, 'tenzij een andere bank die kosten overneemt. Je voelt je daardoor niet vrij om ergens anders te gaan werken. Ik heb het hier in Delft prima naar mijn zin, maar het had ook anders kunnen zijn. En dan zit je behoorlijk vast.' Pluspunten gehandhaafd Alle geluiden werden vertaald in een nieuwe opzet van het HBO-project. Het traineeship is nu korter, zeven maanden in plaats van twaalf, meer op de praktijk gericht en, doordat de kan didaten vanuit een dienstverband op hun toe komstige werkplek aan het programma deelne men, goedkoper. De pluspunten van het traject blijven echter wel gehandhaafd. Na een cursus persoonlijkheidsvorming en een oriëntatie bij de organisatie volgt, net als voorheen, een oriën tatie bij verschillende plaatselijke banken op al le afdelingen. Wel korter, maar dat is gezien de reacties van voormalige trainees, geen bezwaar. Jolanda Franken, die in '89/'90 het HBO-traject volgde en nu als relatiebeheerder Bedrijven in De Bilt werkt, vindt dit zelfs een voordeel: 'Wij liepen op elke afdeling, Particulieren, Bedrijven én Bedrijfsvoering, drie maanden stage. Dat is erg lang, vooral als je al weet welke richting je op wilt. De nieuwe trainees zitten al op een be paalde plek en zullen dus nog minder behoefte hebben aan lange stages op andere afdelingen.' Jolande Franken liep nog drie maanden stage bij Particulieren, Bedrijven én bij Bedrijfsvoering Zowel Rabobank Nederland als de plaatse lijke Rabobanken hebben de behoefte jonge mensen met minimaal een afgeronde HBO-op- leiding aan te trekken, die binnen de organisa tie carrière kunnen maken. De banken gaat het er vooral om hiermee een stuk kwaliteit binnen te halen. Met ingang van 1 september hebben vijfenveertig kandidaten niet alleen een plaats in het traineeship, maar ook een aanstelling als aankomend relatiebeheerder Bedrijven of advi seur voor particuliere cliënten bij een plaatse lijke bank gekregen. Tot april 1995 zullen zij als trainee grondig worden voorbereid op hun taak. Omdat het traineeship in de nieuwe opzet is gekoppeld aan een baan bij een plaatselijke bank, hebben de banken de trainees zelf gese lecteerd. Uit het circuit van 'bekenden van de bank', waaronder stagiaires, tijdelijke krachten en vakantiewerkers. Bewust werd afgezien van adverteren. Uit de praktijk is gebleken dat dit zoveel reacties oproept dat selecteren een kost bare opgave wordt. Nadelen leidden tot nieuwe opzet Het HBO-traject, zoals dat formeel tot septem ber bestaat, had een aantal nadelen. Door het open karakter van de opleiding sloot het aanbod niet altijd aan op de vraag van de plaatselijke banken. De kandidaat kon mede bepalen of hij tot relatiebeheerder Particulieren, relatie beheerder Bedrijven of medewerker Bedrijfs voering werd opgeleid. Bovendien was de tijds spanne tussen werving en uiteindelijke in- Verdieping in eigen richting Na de oriëntatie bij verschillende banken volgt een verdere verdieping op de eigen werkplek in de toekomstige werkzaamheden. 'Prima', vindt Lise Leenhouts, relatiebeheerder Particulieren in Oostburg. 'Wij hebben in '91/'92 te weinig praktijkervaring opgedaan. Wel heel veel gezien en geleerd, maar niet echt leidend tot de func tie. En dat is lastig voor de bank waar je uitein delijk terechtkomt.' Jaargenoot Roderick van Hilten, werkzaam als relatiebeheerder Bedrij ven in Abcoude, is het daar volledig mee eens. 'Als stagiair heb je weieens het gevoel in de weg te lopen. In plaats van opdrachten 'on the job' kreeg ik dan opdrachten die in het verlengde van mijn vooropleiding lagen. Daar zit je na tuurlijk niet op te wachten. Wat ik heel positief Erik Punt: 'Ik geloof wel dat het zwaar wordt.' vind van de nieuwe opzet, is dat mensen al een baan hebben wanneer ze beginnen. Bij ons ging er aan het eind van de opleiding een golf van lichte paniek door de groep toen een aantal mensen niet direct een baan kon vinden.' Frisse start Rabobank Nederland meent met de nieuwe op zet van het traineeship in september een frisse start te kunnen maken. Het programma ligt klaar en ook de vrije tijd van de trainees is al gro tendeels ingevuld met de NIBE-zelfstudiepak- ketten. 'Ik geloof wel dat het zwaar wordt', ver telt Erik Punt, die direct na zijn HAS-examen bij de Rabobank in Oude Wetering aan de slag is gegaan. 'Ik ben maar vast begonnen het tele bankieren een beetje onder de knie te krijgen. Dat scheelt me straks weer wat in tijd.' Punt studeerde af in de richting bedrijfskunde en ziet in een baan bij de Rabobank een ideale moge lijkheid zijn kennis van de agribusiness te ver groten. 'De Rabobank is in veel gebieden nog steeds de bank met de meeste kennis van het boerenbedrijf. Vandaar dat ik er graag wil wer ken. Het leuke is, dat ik als relatiebeheerder Agrarische Bedrijven veel op het erf zal komen. Zo blijf ik nauw betrokken bij de ontwikkelin gen binnen de veehouderij en de landbouw.' Het meest nieuwsgierig is de aankomend trainee naar de NIBE-cursussen en de andere theoreti sche onderdelen van het programma. 'Met die kennis hoop ik straks op een goede manier het gesprek met de cliënt te kunnen aangaan.' ifflJrISWZAAffl jd im erna rrro a

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 9