BS IE55S32E233 7 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 15+16/15 AUGUSTUS 1994 Scenario's voor de toekomst Financial planning speelt een belangrijke rol bij private banking. Twee jaar geleden werd dit instrument bij Schretlen Co geïntrodu ceerd. 'Financial planning is een methode om de hele financiële situatie van een cliënt in kaart te brengen', licht Budde toe. 'Met behulp van een PC-model kan de financial planner zijn adviezen in verschillende toekomstscena rio's doorrekenen. We kunnen er bijvoorbeeld op verzoek van de cliënt rekening mee houden dat het jaarlijkse rendement op aandelen slechts 7 procent is en dat er in 1998 een beurskrach plaatsvindt. Zo'n scenario kun je ook splitsen in wat er gebeurt bij ongewijzigd en bij gewijzigd beleid. Het resultaat van de analyse is een persoonlijk financieel plan, met als doel te komen tot een verbetering van de vermogenssituatie, een hoger besteedbaar in komen of een versoepeling van de bedrijfs- overgang. Met financial planning kun je niet vroeg genoeg beginnen. Vier jaar voor iemand zijn bedrijf verkoopt bijvoorbeeld. Dan kun nen we de fiscale druk verkleinen.' Verschillende types Soms zal de taak van Schretlen Co ophou den na het produceren van een financieel plan. Cliënten kunnen er de voorkeur aan ge ven hun vermogen door hun eigen Rabobank te laten beheren. Anderen, die prijs stellen op intensiever relatiebeheer en maatwerk-beleg gingen, kunnen met één van de private ban kers van Schretlen Co in zee gaan. Budde vertelt dat een private bank over verschillen de types private bankers moet kunnen be schikken, zowel wat per soonlijkheid als kennis be treft. 'De ene klant geeft de voorkeur aan een vrouwelij ke private banker, de andere heeft misschien liever een wat ouder iemand. Verder maken wij wat de intensiteit van de relatie betreft onder scheid in de adviserende, de beherende en de actief handelende private banker.' Wensen klont voorop Bij de bancaire dienstverlening van de priva te bank ligt het accent op beleggingen. Schret len Co heeft directe verbindingen met de Amsterdamse Effectenbeurs en financiële cen tra in het buitenland. Verder kan ze ingewik kelde financiële produkten aanbieden, zoals speciale hypothecaire leningen, maatwerk kredieten, complexe verzekeringsprodukten en, in samenwerking met het Centrale Bank bedrijfvan Rabobank Nederland, diensten als bemiddeling bij overnames en deelnemingen. Budde: 'We gaan niet zelf het wiel uitvinden, maar maken zoveel mogelijk gebruik van be staande produkten en diensten binnen de or ganisatie. Maar de wensen van de klant staan voorop bij de dienstverlening. Als hij dat wil, bieden we ook produkten van externe leve ranciers aan. Onze diensten zijn een aanvul ling op de dienstverlening van de plaatselijke Rabobank. Cliënten kunnen voor dagelijkse financiële zaken, zoals betalingsverkeer, prima terecht bij hun plaatselijke bank.' Drie mogelijkheden voor ondersteuning Rabobanken De private bank van Rabobank en Robeco Groep gaat de Rabobanken op drie manieren Drs. Roelof Meijer 2de v.l), financial planner bij Schretlen Co, heeft regel matig contact met directeur Hans Bais (l), hoofd Bedrijven Franc Bieleveldt r) en beleggingsadviseur Hanny Elshof van de Rabobank Doesburg. ondersteunen. Budde: 'Om te beginnen de snelle manier. De bank komt met een cliënt die meteen een oplossing wil. Verder is er de langere termijn methode. Dan kijken we samen met de plaatselijke bank naar de mogelijkheden voor private banking in het werkgebied. Een derde mogelijkheid zijn presentaties voor cliënten en prospects van de banken over private banking en fi nancial planning.' Op dit moment werken zo'n dertien Rabobanken samen met Schret len Co. Twee daarvan zijn Naarden-Bussum en Doesburg. Zij hebben ook ervaringen met de presentaties over financial planning en pri vate banking. Cliënten en prospects zijn daar positief over. Bij de bank Doesburg was het ge volg dat meer dan tien relaties zaken doen met de private bank. Voldoende capaciteit belangrijk Volgens de twee Raboban ken is het hard nodig dat de personeelsbezetting bij Schretlen Co wordt uit gebreid. Directeur Hans Bais van de bank Doesburg maakt zich vooral zorgen om de nazorg. 'De private banker moet een goede band opbouwen met de cliënt en fre quent contact onderhouden. Het is absoluut noodzakelijk om vermogende cliënten con tinu in de watten te leggen, anders gaan ze naar een ander. Wat mij betreft mag er ste vig worden geïnvesteerd in de private bank.' Directeur Reyer van Woudenbergh van de bank Naarden-Bussum heeft een paar slech te ervaringen met de beschikbaarheid van financial planners. 'Twee maanden wachten, zoals wel eens is voorgekomen, is onaccepta bel. Wij zijn pas geleden een klant kwijtge raakt aan ABN Amro, omdat de deskundigen daar sneller konden adviseren dan bij ons. Ik zou het ideaal vinden als wij zelf zouden kun nen beschikken over de software voor finan cial planning. Dan kunnen we die dienst snel aanbieden aan kleinere miljonairs met min der complexe financiële zaken.' Traineeprogramma voor private bankers en financial planners van start Budde beaamt dat de capaciteit op dit mo ment een groot knelpunt is. 'Goede specialis ten zijn schaars en opleiden duurt lang.' Een deel van de bestaande personeelsbezetting van Schretlen Co, die uit bijna veertig mede werkers bestaat, is op kennisgebied al bijge spijkerd. Op korte termijn zal de private bank nog een aantal financial planners aantrekken. Budde: 'De software ondersteunt het instru ment financial planning maar voor 10 pro cent. Bij financial planning is de deskundige met zijn specialistische kennis de belangrijk ste factor.' Op langere termijn zoekt de bank het in eigen kweek. In januari gaat een drieja rig traineeprogramma van start voor financial planners en private bankers. De be doeling is dat de private bank van Rabobank en Ro beco Groep over vijf jaar zo'n 125 medewerkers zal tellen. Schretlen Co werkt ook aan een nieuwe tarief structuur voor Rabobanken en cliënten. Ver der staan een nieuwe huisstijl en de verhuizing naar het gebouw aan de Apollolaan hoog op de agenda. De plannen voor de toekomst zijn ambitieus. Budde: 'In 2000 willen we nummer drie zijn in de markt voor private banking qua aantallen cliënten en nummer één voor wat betreft onze reputatie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7