Transactie interessant voor Fokker én Rabobank 3 Achtergrond RABOBAND NUMMER 15+16/15 AUGUSTUS 1994 Vorige maand besteedde de pers volop aandacht aan de transactie tussen de Rabobank en Fokker. Een aantal zaken over de sale and lease back transactie werd correct gemeld, naar andere dingen - vooral bedragen - werd gegist. De media kregen slechts een beperkt kijkje in de keuken. Collegabanken hoeven niet het naadje van de kous van de overeenkomst te weten en bovendien staat de privacy van de cliënt bij de Rabobank hoog in het vaandel. Wanneer een particulier geld leent voor een huis gaat dat niemand iets aan. En als Fokker geld nodig heeft, is dat ook iets tussen bank en bedrijf. >- Sale and lease back is een structuur, die wordt gebruikt in de onroerend goedsector en voor het financieren van bedrijfsmiddelen. Winkels, fabrieken, kantoren, machines en vliegtuigen worden verkocht en terugge- huurd. Bedrijven krijgen daardoor meer mid delen voor hun bedrijfsvoering ter beschik king. Technolease De overeenkomst tussen de Rabobank en Fok ker is, net als die van vorig jaar met Philips, op deze ervaringen gebaseerd. In plaats van met materiële activa, gebeurt het nu met immate riële activa. Fokker heeft de technische kennis en licenties van de Fokkers 50, 70 en 100 aan de Rabobank verkocht en huurt die vervol gens terug. Iemand bedacht daarvoor de naam technolease. De overeenkomst is voor beide partijen interessant. Fokker ziet de balans ver beteren en de bank krijgt jaarlijks een bedrag aan - vaste en variabele - huur binnen. Ove rigens liggen de risico's vooral bij Fokker. Als blijkt dat aan de licenties en technische ken nis niets wordt verdiend, moeten toch de vas te royalty's aan de bank worden betaald. Corporale Finance Vier mensen van de Rabobank zijn vier maan den met de transactie bezig geweest. Niet alleen op verzoek van Fokker, maar mede op eigen initiatief. 'Zo werkt dat bij Corporate Finance', zegt drs. Willem van 't Hooft. 'We Fokker heeft de technische kennis en licenties van de Fokkers 50, 70 en 100 aan de Rabobank verkocht en huurt deze vervolgens terug. bieden maatwerk voor specifieke problemen. Maar als je een produkt hebt ontwikkeld, moet je natuurlijk kijken of dat alternatief aanwendbaar is bij andere bedrijven. Dat leek ons hier het geval. De oorspronkelijke huis bankier van Fokker, ABN Amro, had het vast heel graag willen doen, maar zij kennen deze vorm van sale and lease back - nog - niet. Die hebben wij zelf ontwikkeld. Dus op basis van onze ervaring met Philips vorig jaar hebben wij het idee voor deze structuur bij Fokker aangedragen.' Kennis is geld Het bepalen van de waarde van de licenties en technische kennis is een hele klus. Van 't Hooft: 'Daarbij spelen ver schillende dingen een rol. De kostprijs bijvoorbeeld. Wat heeft die technologische ontwikkeling in feite gekost? Mensen, uren, dat wordt allemaal ge registreerd, dus je weet wat er in het verleden bij de ontwikkeling van een vliegtuigtype voor kosten zijn gemaakt. En dat zijn zeer hoge be dragen. Ter vergelijking: In Het Financieele Dagblad van 27 juli stond dat de ontwikke lingskosten van de MD 95, een vernieuwd ty- Technolease, nieuwe vorm van sale and lease back pe vliegtuig van Fokkerconcurrent McDon- nell Douglas 'slechts US$ 500 miljoen be droeg, een schijntje vergeleken bij de ontwik keling van een heel nieuw toestel'. Een miljard gulden, dat geeft dus een goede indicatie. Deels is het ook het verhaal van de kip en het ei. Je schat in hoeveel royalty's je per jaar zult krijgen en dan bepaal je wat de kennis waard is. Wat ook een rol speelt is de mate van ex clusiviteit van het licentiecontract. Als de bank de kennis ook aan derden kan verhuren, speelt dat zeker mee.' Relatiestrategie De Fokkertransactie staat niet op zichzelf. Corporate Finance streeft ernaar om met be paalde grote Nederlandse bedrijven een rela tie op- of uit te bouwen. Eén van de namen op het verlanglijstje was Fokker. 'Fokker zat in moeilijkheden', stelt Van 't Hooft. 'Corpora te Finance, dat maatwerk levert, speelt juist op dat soort problemen in en probeert oplos singen voor het bedrijf te bedenken. Dat be tekent doorgaans een zeer belangrijke relatie verdieping, die een impuls geeft aan de leve ring van bancaire produkten met hoge toege voegde waarde. Zo is dat bij Fokker ook. Deze transactie levert de Rabobank direct geld op, maar het traject erna hopelijk nog meer. Het is dus een kwestie van relatiestrategie. Je doet een goede transactie voor een bedrijf en op basis daarvan bouwen we de relatie verder uit om tot een volwaardige huisbankierrelatie te komen.' Minder belasting Een prettige bijkomstigheid van de Fokker transactie is het feit dat de Rabobank minder belasting gaat betalen. De waarde van de gekochte technologie mag namelijk worden afgeschreven. Dat levert een aantal jaren een aftrekpost op. Van 't Hooft: 'We betalen dus minder belasting. Een belangrijk deel daarvan vergoeden we door aan Fokker. De Rabobank heeft een hoge fiscale winst in Nederland, dus een dergelijke constructie is voor ons zeer in teressant.' Twee problemen Eén van de problemen van Fokker was een ge brek aan eigen vermogen. Een tweede pro bleem was het feit dat op dit moment nauwe lijks vliegtuigen worden verkocht. Vrijwel al les wordt geleast. Fokker had niet de moge lijkheid om bij de levering van vliegtuigen fmancieringsarrangementen te bieden. Con currenten als Boeing en Airbus kunnen dat wel. Men doet dat samen met de staat of een bank. Fokker had dat niet en ging het zelf doen. Dat betekende dat de balans van Fokker werd overbelast door de leasing van vliegtuigen. Daarvoor komt nu een oplossing. Lease-maatschappij Er wordt een aparte lease maatschappij opgericht, zodat bij de levering van een toestel een zeer aantrekkelijke financiering kan worden gebo den. De deelname in de nieuwe lease-maat schappij is voor de Rabobank een mooi resul taat van de relatie met Fokker. De bank gaat ook andere bancaire zaken voor de onderne ming doen. Daarmee schaart de Rabobank zich bij de huidige twee huisbankiers. -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3