7 Ontwikkelingen Bankbedrijf van Rabobank Nederland moet inschakelen. Nederland in kaart Volgens Haan mag de schaalvergroting geen doel op zich zijn. 'Zelfstandige lokale Rabo- banken moeten herkenbaar blijven bankie ren in homogene werkgebieden. Het proces van schaalvergroting zou centraal begeleid kunnen worden door het in kaart brengen van dergelijke homogene marktgebieden in Nederland. Persoonlijke motieven mogen in ieder geval het proces van schaalvergroting niet belemmeren, maar ook niet stimuleren. Hoofddirectievoorzitter Wijffels zei eens: 'Om directeur te worden van een grotere bank moet je niet fuseren, maar solliciteren.' Roskam van de bank Beverwijk vindt het van groot belang dat bij schaalvergroting de lokale bank wel herkenbaar blijft voor de cliënten. 'Indeling op basis van samenhangende marktgebieden ligt dan voor de hand.' Commerciële units Het om emotionele redenen openhouden van voormalige hoofdkantoren als commerciële units vindt Haan geen goed uitgangspunt na een fusie. 'Je zult moeten beoordelen of uit bancaire over wegingen een commerciële unit kan worden gehandhaafd. Die units dienen van zodanige omvang te zijn, dat er voldoende relatiebe heerders zijn die kunnen steunen op een goed financieel beoordelingsapparaat dat is toege sneden op de standaardbedrijven in het werk gebied. De medewerkers die daar zitten, ho ren in commerciële zin toegevoegde waarde hebben. Ze moeten zich niet met bedrijfs voering bezighouden. De marktbewerking vraagt om decentralisatie. Activiteiten op het gebied van bedrijfsvoering kunnen zoveel mogelijk worden gecentraliseerd.' Kantorennet De bank Beverwijk telde tot 1 april zes kan toren. Na de sluiting van één kantoor bleek dat veel cliënten naar andere bijkantoren zijn verhuisd. 'Dat betekent dat je bij sluiting van een ander kantoor ervoor waakt dat cliënten twee keer de pijn voelen. Dat maakt die be slissing tot sluiten van kantoren niet eenvou diger. Deze actie heeft niet tot cliëntenverlies geleid, maar herkenbaarheid en de bank om de hoek zijn emoties die bij onze cliënten een grote rol spelen', aldus Roskam. Profitcentra De concurrentie die vanuit allerlei hoeken opduikt, dwingt de Rabobankorganisatie er toe na te denken over de sterke en zwakke punten. Eén van de sterke punten vormen de verregaande bevoegdheden van de Rabo- bankdirecteur die door mandatering snel kan inspelen op vragen uit de markt. Ook de be oordeling van kredietaanvragen die boven de bevoegdheden uitstijgen door Rabobank Ne derland verdient volgens Roskam een goed cijfer. Wel vindt hij het jammer dat de on dersteuning om bedrijfseconomisch vol doende inzicht te krijgen niet goed is. Zo is hij van mening dat een goed overzicht nodig is van wat de verdiensten zouden moeten zijn in de verschillende marktsegmenten. 'Rabobank Nederland kan prima aangeven hoeveel ik RABOBAND NUMMER 14/25 JULI 1994 met een bepaald produkt verdien, maar een overall beeld van de kosten en baten van een profitcentrum als particulieren is niet te krij gen. De verdiensten van de bank Beverwijk voor de particulieren vallen tegen. Maar wat precies de pijn veroorzaakt is nog niet helder. We bespreken binnenkort met een andere bank die wel goede resultaten heeft op dat ge bied hoe zij de zaken hebben geregeld. Zo ho pen we inzicht te krijgen in onze eigen pro blemen.' Plaatselijke gebondenheid Het begrip coöperatie wordt door Snel en Roskam ingevuld als plaatselijke gebonden heid. De manier waarop de Rabobank zich in de lokale gemeenschap profileert speelt een rol bij de overweging van een prospect om met de Rabobank in zee te gaan. 'De wijze waarop de bank zich laat zien in het maat schappelijk leven van een plaatselijke ge meenschap of regio is van groot belang', zegt Roskam. land en de plaatselijke banken moet groeien naar volwassenheid. Roskam:'Gelijkwaardige partners, zoals Wijffels het noemt, zijn we op het moment dat we elkaar dwingend vragen hoe je dat concreet gaat doen. Een voorbeeld vind ik het nieuwe particulierenbeleid. Op basis van een degelijke marktanalyse wordt een richting aangegeven waarmee bepaalde resultaten kunnen worden bereikt. Het is jammer dat niet nader wordt toegelicht hoe dat concreet wordt ingevuld. In een eerder stadium zouden de doelen veel harder moeten worden geformuleerd. Bij het par ticulierenbeleid is nog niet duidelijk wie bij een centrale mailingactie welke rentabiliteits- verantwoordelijkheid draagt. Dat is slechts een voorbeeld. Het is zonde als we pas nadat er veel geld is geïnvesteerd, tot de conclusie komen dat het toch anders moet. Pas als plaatselijke banken en Rabobank Nederland aanspreken op de vraag hoe het staat met de concrete invulling en de resultaten kun je spreken van gelijkwaardige partners. De uit spraak van de Centrale Kringvergadering in het voorjaar lijkt nu min of meer op een blan co cheque voor het nieuwe particulieren beleid.' Financiële groothandel De discussie over de uitgangspunten en doe len van de Rabobankorganisatie zal de ko mende tijd haar beslag krijgen. Directeur Roskam geeft alvast een voorzet. 'Door de toenemende concurrentie, waarin nieuwe aanbieders bancaire produkten tegen scherpe prijzen op de markt zetten, zijn wij in een identiteitscrisis beland. Er is geen stukje dienstverlening dat niet ook door anderen wordt aangeboden. Je kunt een bank zien als een groothandelaar. Ik weet niet wat op dit moment onze kernprodukten zijn. Het zal heel moeilijk zijn om iedere dag opnieuw in deze branche je brood te verdienen. En het is nog maar de vraag in hoeverre er überhaupt banken blijven bestaan. Ik geloof er daarom in dat wij als Rabobank Beverwijk ons beho ren te manifesteren in de plaatselijke ge meenschap. Dat is de enige manier om ons te onderscheiden van de concurrentie.' BeleidsVoorbereidingsCommissies De communicatie tussen Rabobank Neder land en plaatselijke banken lijkt voor verbe tering vatbaar, zo blijkt uit de reacties van de drie di recteuren. Haan:'De direc teuren van de Rabobanken zouden ook het initiatief kunnen nemen om die com municatie te verbeteren. Zo zouden bijvoorbeeld de di recteuren in de Beleids- VoorbereidingsCommissies zich meer afge vaardigden moeten kunnen voelen én tonen van groepen of kringen van directeuren. Dat vraagt ook om een andere en meer gestruc tureerde overlegstructuur van Rabobankdi- recteuren. En daar kunnen wij zelf mee be ginnen.' Geen blanco cheque De communicatie tussen Rabobank Neder- 'B. Bk w W 'We zouden marktgebieden moeten definiëren' Kansrijke organisatie Haam'Om aan te geven hoe een succesvolle organisatie functioneert,..gebruik ik vaak de N—vergelijking tussen twee kringen van mensen. In de ene kring staan ze met de neuzen naar binnen gericht, zodat ze elkaar in de gaten kunnen houden. Dat is de kansarme organisatie. De andere kring heeft de neu zen naar buiten gericht, zo dat zicht wordt gehouden op de omgeving, de markt. Communicerend via de handen. In volstrekt vertrouwen op elkaar. Rabobank Nederland zou als spil in de kring van lokale Rabobanken het vertrouwen moeten sti muleren en bewaken en de marktwaarne mingen door de banken vertalen in organisa tiebeleid. Dan vormen wij een kansrijke or ganisatie.' 'Wij moeten de problemen scherper op tafel zien te krijgen' Coöperatieve vereniging Voor de discussie over de coöperatie zal in de komende periode veel tijd worden inge ruimd. De opvattingen over hoe het begrip coöperatie moet worden ingevuld en wat het betekent in het bankbedrijf lopen nogal uit een. Haan: 'Ik zie de Rabobanken als coöpe ratieve verenigingen die een bankbedrijf runnen. Er zijn aspecten aan het bank bedrijf die niet coöperatief te maken zijn. Als we te ruggaan naar de wortels van de kredietcoöperatie, dan zijn we opgericht als wapen tegen woekerrentes. De waarde van de coöperatie is vooral te vin den in de blijvende nivellering van de kre- dietprijs, zodat bedrijven tegen redelijke prij zen hun investeringen kunnen financieren. Maar daar waar handelsbanken de winst maximalisatiegedachte aanhangen, moet de verkoopprijs van de Rabobanken zijn geba seerd op voldoende winst om het bankbedrijf te continueren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7