Eftel in hogere versnelling 5 Achtergrond RABOBAND NUMMER 14/25 JULI 1994 Eftel, het communicatiesysteem waarmee Rabobanken in directe verbinding staan met de Effecten- en Optiebeurs in Amsterdam, wordt momenteel van alle kanten bekeken. Het systeem moet toegankelijker worden, in aansluiting op Laura meer gemak bieden en zo functioneren, dat de beleggingsadviseur van de plaatselijke bank over informatie beschikt, die hem in staat stelt de cliënt actief, snel en selectief te benaderen. Eftel wordt beheerd door het Effecten Order- en Bewaarbedrijf (OBB) van Rabo bank Nederland. Er zitten diverse systemen en informatieleveranciers achter: IRIS, de be trekkelijk nieuwe afdeling Cliënt- en Pro- duktondersteuning van het OBB en de beurs met de koersen. 'Alle aan- en verkopen op de beurs worden via Eftel doorgegeven. Met het systeem wordt ook een belangrijk deel van de daarmee samenhangende administratie ver werkt', licht Cas Handbeuckers toe. Zijn af deling, Cliënt- en Produktondersteuning, be heert het Eftelsysteem en is verantwoordelijk voor de operationele kant van het systeem. Ontstaan uit Mira Eftel is ontstaan uit Mira. De handel in effec ten en de daarmee samenhangende infor matievoorziening groeide echter zo sterk, dat dat deel werd afgescheiden van Mira en zelf standig verder ging onder de naam Eftel: Ef fecten Telecommunicatiesysteem. Alle Rabo banken zijn op het systeem aangesloten. Hand beuckers: 'In Eftel wordt dagelijks actuele in formatie gegeven die de beleggingsadviseur moet ondersteunen in zijn werk. De Amster damse beurskoersen staan er real time in. Dat is natuurlijk noodzakelijk. Maar een adviseur, die zijn klant goed te woord wil staan, moet daarnaast ook weten, waarom de koersen zich in een bepaalde richting ontwikkelen. Ook die informatie staat in Eftel.' Uitbreiding mogelijkheden 'Eftel heeft voor de plaatselijke banken het Rob Klomps (r) en Cas Handbeuckers: 'Hard werken aan verbetering Eftel. voordeel dat het direct aansluit bij de eigen systemen', zegt Rob Klomps, produktmanager Effecten bij IRIS. Hij werkt aan de commer ciële mogelijkheden van Eftel. 'Met de uit breiding van de commerciële mogelijkheden zijn we pas vorig jaar goed begonnen. Eerder was Eftel daar niet geschikt voor. Vanaf no vember 1993 kunnen de banken Eftel gebrui ken voor drie nieuwe, commerciële mogelijk heden. Ze kunnen de posities van de cliënten opvragen, waarbij de huidige waarde en de aankoopwaarde van elke positie wordt weer gegeven. Hierdoor weet de adviseur bij het contact met de cliënt direct of deze op verlies of winst staat. De adviseur kan alle cliënten in een bepaald fonds selecteren, zodat die cliën ten benaderd kunnen worden wanneer er zich in dat fonds een belangrijke ontwikkeling voordoet. Tot slot kunnen de banken via Eftel een abonnement nemen op een periodiek portefeuille-overzicht. Dit overzicht kunnen de banken gebruiken om hun cliënten elke maand te informeren over de actuele waarde van de portefeuille. Van deze mogelijkheden wordt veel gebruik gemaakt.' Snellere berichtgeving Frans Exterkate, beleggingsadviseur bij de Rabobank Almelo, is blij met de optimalise ring van Eftel. 'Wij hopen dat we straks kun nen beschikken over een systeem dat tegemoet komt aan onze wensen. We werken met Eftel, maar hebben afgesproken die keus over een jaar te evalueren. We constateren nu, dat be paalde berichtgeving wat traag doorkomt. Nieuws bereikt ons soms eerder langs andere kanalen. Dat komt waarschijnlijk omdat het nieuws van commentaar wordt voorzien vóór het in Eftel wordt ingevoerd. Maar van mij mag nieuws en commentaar omwille van de snelheid wel worden gesplitst. Ook de snelheid waarmee pagina 231 'Wereldontwikkeling' wordt bijgewerkt zou ik verhoogd willen zien. Verder zou een verbeterd Portefeuille Mana gement Systeem, met onder meer de aan- koopkoersen van de huisfondsen, wat ons be treft wenselijk zijn. En misschien is het moei lijk te verwezenlijken, maar het lijkt me ideaal als we via Eftel zouden kunnen beschikken over actuele grafieken die het koersverloop aangeven. Deze halen we nu langs een andere weg binnen.' Bedieningsgemak 'Het is een goede ontwikkeling', zegt Hand beuckers, 'dat het gebruik van Eftel enorm toeneemt. Ook een mega-emissie als die van KPN hebben we met het systeem uitstekend kunnen bijhouden. Er was een aparte infor matierubriek, waarin heel flexibel op de actu aliteit kon worden ingespeeld. Commercieel en operationeel liep alles naar wens en over de verwerking van de transacties zijn we tevre den. Het is een voorbeeld van wat er met Eftel kan. Maar dat neemt niet weg, dat plaatselij ke banken en wij nog een heleboel wensen hebben. En die zijn zeker terecht als het gaat om verbetering van het bedieningsgemak. We zien nu helaas nog dat banken, naast Eftel, andere systemen gebruiken.' Monitorservice 'Eftel is op de goede weg', meent Bas Tokkie, beleggingsadviseur bij de Rabobank Purmer- end. 'Maar er kan nog veel worden verbeterd. Zeker voor grote banken en voor actieve adviseurs biedt Eftel nog te weinig. Ik gebruik Eftel vooral voor het uitvoeren van orders. Voor mijn dagelijkse informatie gebruik ik 'Beursnet', een razendsnel, klantvriendelijk systeem, dat ik bijvoorbeeld maar hoef te laten aanstaan om in kleur het hele koersverloop te kunnen zien. Eftel werkt nog te indirect, maar als Eftel ook die monitorservice gaat geven, gaat Beursnet eruit. Niets is mooier dan een goed werkend eigen systeem. En het is waar schijnlijk ook veel goedkoper.' Betere selecties Klomps: 'Er is dit jaar hard gewerkt aan ver beteringen en is er onderzoek gedaan om Eftel in de naaste toekomst te kunnen optima liseren. We willen daarbij zo goed mogelijk aansluiten bij de mogelijkheden die Laura in dit opzicht zal bieden. Een tiental banken draait mee als klankbordgroep. De eerste re sultaten zijn al merkbaar. Ze hebben betrek king op de administratie van de orders. Als straks het systeem toegankelijker en moder ner is, moeten er nog meer faciliteiten zijn voor commerciële ondersteuning. De beleg gingsadviseur heeft dan de beschikking over een groot aantal selectiemogelijkheden en kan zijn cliënt adequaat en actief benaderen. Ook kostenverlaging is een belangrijk doel. Hal verwege volgend jaar moeten de verbeterin gen binnen Eftel overal duidelijk voelbaar en meetbaar zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5