Reorganisatie Interpolis goed op gang 3 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 14/25 JULI 1994 Interpolis heeft de eerste fase van de reorganisatie, die de naam 'Vast en Zeker' draagt, op 30 juni afgesloten. Precies op tijd en met het gewenste resultaat. Er werd een forse kostenreductie gerealiseerd en vijf kernprocessen werden opnieuw in kaart gebracht. Tevredenheid dus bij de Rabobankdochter. Maar er volgen nog twee fases. Het resultaat van de inspanningen zal niet alleen bij Interpolis, maar ook bij de plaatselijke banken op diverse manieren luid en duidelijk merkbaar worden. 'Het veranderingsproces 'Vast en Zeker' is ingrijpend. Zowel voor Interpolis als voor de plaatselijke Rabobanken. De gevolgen zullen, zeker op banken met veel verzekeringen, voel baar zijn', zegt Jan Van Teeffelen, waarne mend projectleider. 'Met 'Vast en Zeker' wil Interpolis, ondersteund door McKinsey, over de hele linie de kosten verlagen en de kwali teit van de dienstverlening verhogen. Verder moet de doorlooptijd vanaf het moment waarop een klant zich aan de balie meldt tot en met het ogenblik waarop de polis op zijn deurmat valt, naar beneden', licht Piet Lam- brechts, directeur concernmarketing en pu blic relations van Interpolis, toe. 'En tenslot te is het streven gericht op een verdubbeling van de afzet van verzekeringsprodukten.' Stapels papier minder Wat gaat er veranderen? Van Teeffelen: 'Er zullen massa's papier verdwijnen. Dat zal het eerst manifest worden in de particuliere sec tor. Zo'n 80 tot 90 procent van de produkten kan geautomatiseerd worden verkocht. De bank krijgt daartoe de bevoegdheid. De ken nis zit in het systeem en de bankmedewerker wordt door het systeem geleid om de klant goed te kunnen bedienen. Met administratief werk zal hij nog maar heel weinig van doen hebben. Voor de plaatselijke banken betekent 'Vast en Zeker' meer bevoegdheid, grotere snelheid bij het sluiten van verzekeringen en een geweldige reductie van handelingen. Ook moeten de verzekeringsprodukten in prijs concurrerender worden. Die prijs zal dichter moeten liggen bij die van de direct writer dan bij die van de verzekeringstussenpersoon.' De administratieve afwikkeling van verzekeringen neemt af. VERA werkt al Lambrechts: 'Hoe dat in de nabije toekomst voor alle verzekeringen gaat, is nu al te zien aan de autoverzekering. Die is vorig jaar volledig vernieuwd en werkt volgens het Verzekerings Acceptatiesysteem, VERA. Iemand die een au toverzekering wil afsluiten, kan dat aan de ba lie doen. De bankmedewerker zet de verzeke ring in het systeem en de klant voldoet de kos ten. Hij krijgt ter plekke een bewijs dat hij ver zekerd is en twee dagen later ontvangt hij de polis thuis. Zo zal dat voor alle verzekerings produkten mogelijk worden. Met uitzonde ring van de autoverzekering duurt een proces nu nog aanmerkelijk langer dan twee dagen. De verzekering wordt schriftelijk aangevraagd, opgestuurd, geaccepteerd en teruggestuurd. We beginnen met de particuliere verzekerin gen. Daarmee sluiten we aan bij de keus van de Rabobank eerst de particulierenmarkt en pas daarna de bedrijvenmarkt te segmenteren.' Implementatie Lambrechts: 'We zijn nu de tweede fase inge gaan. Daarin worden lopende processen waar nodig afgerond en begint clustergewijs de im plementatie van de produkten voor de parti culierenmarkt. Met de voorbereiding daarvan beginnen we na de vakantie. We hebben intern met ingrijpende veranderingen te maken, maar ook voor de plaatselijke banken veran dert er veel. Er komt een aparte projectma nager om alles zo soepel mogelijk te laten ver lopen en te laten aansluiten bij processen bin nen de Rabobank, zoals de reorganisatie van de particulierenmarkt, Focus en Delta Bedrijven. De Helpdesk Auto die tot nu toe over het land verspreid zat, wordt samengevoegd. Voortaan is er één aanzienlijk gereduceerde gecentrali seerde Helpdesk in Tilburg.' Toetsing in klankbordgroep In fase één heeft Interpolis de voorgenomen wijzigingen getoetst aan de mening van een klankbordgroep, die is samengesteld uit verte genwoordigers van een aantal plaatselijke ban ken. Mart Gommans van de Rabobank Tege- len maakt deel uit van dat overleg. 'Ik zie de veranderende manier van werken als een lo gisch gevolg van de ontwikkelingen, zoals zich die ook bij ons en andere organisaties afteke nen', zegt hij. 'We zullen als Rabobanken ze ker moeten wennen aan de nieuwe gang van zaken. Maar die hebben we zien aankomen. En wie niet wilde afwachten, heeft inmiddels bij gestuurd. Bijvoorbeeld door bepaalde open vallende plaatsen niet meer op te vullen met ar beidscontracten voor onbepaalde duur. De ad ministratieve afwikkeling van verzekeringen, en ook van andere transacties, neemt af. Dub bele processen vallen weg. Dat betekent ook bij ons het verdwijnen van werk.' Verkoopgerkhte organisatie Gommans vervolgt: De Rabobank wordt, evenals Interpolis, een meer verkoopgerichte organisatie. Het verzekeringswerk zal zich bin nen onze bank verplaatsen. Door de herin richting van de particulierenmarkt kennen we inmiddels de hypotheekadviseur particulieren. Hij zal voor de advisering van zijn klanten meer dan voorheen moeten weten van de 'rondomhuis'-verzekeringen en de adviseur toekomstvoorzieningen meer van levensver zekeringen en dergelijke. Dat soort functies komen er ook op de bedrijvenmarkt. Als wij qua prijs dichtbij de direct writer blijven, zul len naar verwachting steeds meer mensen kie zen voor de toegevoegde waarde van het ver zekeren via de bank.' 'Vast en Zeker' in drie fases In de eerste fase is gewerkt aan kosten reductie en aan het opnieuw in kaart bren gen van vijf kernprocessen: acceptatie van autoverzekeringen, schade-afhandeling van autoverzekeringen en de acceptatie van brandverzekeringen voor bedrijven en ag rarische bedrijven. Ook werd de proble matiek van het vaststellen van de prijs on der de loep genomen en kwamen marke ting- en distributie-aspecten aan de orde. Er werd een kostenreductie van f 60 mil joen gerealiseerd en er vervielen 280 ar beidsplaatsen bij Interpolis. In fase twee zullen de particuliere verzekeringen wor den geïmplementeerd. Bij fase drie komen de verzekeringen voor de bedrijvenmarkt aan de beurt. De operatie zal naar ver wachting medio 1996 kunnen worden af gerond. Dan zullen er bij Interpolis in to taal 6 tot 700 arbeidsplaatsen minder zijn. Het Sociaal Plan van Interpolis bevordert het werken in deeltijd, kent een uittre dingsmogelijkheid op 57,5-jarige leeftijd en gaat ervan uit dat er geen gedwongen ontslagen vallen. 'hik

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3