Veel medewerkers telefonisch slecht bereikbaar 1 Editie Rabobank Nederland RABOBAND NUMMER 13/11 JULI 1994 De bereikbaarheid van veel medewerkers en soms van hele afdelingen binnen Rabobank Nederland is op nogal wat punten voor verbetering vatbaar. Dat geldt zowel voor Utrecht en Eindhoven als voor Zeist en Best. Te vaak blijft de telefoon rinkelen tot het gesprek terugvalt op de telefooncentrale. 'Niet nodig', zegt Liesbeth Oosterhagen, hoofd Bediening Telefonie in Utrecht. 'Wie de bereikbaarheid wil vergroten heeft daar verschillende, eenvoudige mogelijkheden voor'. >- 'Het toestel dat u belt wordt niet opgeno men, kan ik u iemand anders geven?' Die vraag wordt door de telefonisten van Rabo bank Nederland dagelijks tientallen malen gesteld. En aan de andere kant van de lijn zit, ondanks rechtstreekse doorkiesnummers en multifunctionele telefoontoestellen, een teleurgestelde relatie. Bereikbaar beneden landelijk gemiddelde Uit een onderzoek dat eind 1993 plaatsvond in het kader van de verkiezing van de Telefo niste van het Jaar bleek, dat de centrales in Utrecht en Eindhoven zeer goed werkten. Ze waren van 's morgens 8 uur tot 's middags zes uur voor honderd procent bereikbaar, de wachttijden waren kort en ook de vriende lijkheid en behulpzaamheid van de telefonis ten scoorden hoog. 'We liggen wat al die pun ten betreft boven het landelijk gemiddelde', zegt Oosterhagen. 'Daar kun je trots op zijn, maar aan al die fraaie cijfers heb je weinig als de bereikbaarheid op de rechtstreekse door kiesnummers slecht is. Die bereikbaarheid ligt bij onze organisatie een stuk beneden het landelijk gemiddelde. Uit het onderzoek bleek ook, dat er een lage waardering was voor de vriendelijkheid, de zakelijkheid en de naams vermelding waarmee de telefoon door de me dewerkers werd aangenomen. Te vaak wordt alleen de naam genoemd, terwijl het correc ter is ook het bedrijf of de afdeling te noe men.' Meer aandacht voor bereikbaarheid 'Telefonische bereikbaarheid krijgt steeds meer aandacht', zegt Oosterhagen. 'Ook in de pers. En dat is heel be grijpelijk. De concurrentie neemt toe en het commer ciële besef, dat je de markt steeds weer moet verove ren, groeit. Een bedrijf moet er alles aan doen om zich goed te profileren en te presenteren. Als vervolgens een geïnteresseerde klant belt, dan heb je al les toch voor niets gedaan als je niet bereik baar bent? Onze afdelingen hebben meestal met cliënten te maken. Plaatselijke banken en ook collega's die om advies vragen zie ik als zodanig. We willen er zijn voor onze relaties. Dus willen we dat ze ons zonder omwegen kunnen bereiken. In mijn ogen ga je onder uit als je met de bemiddeling van de tele fooncentrale te maken krijgt. Hoe aardig en vriendelijk de behandeling ook, de man of vrouw die belt, doet geen zaken met de tele- Handenvol werk aan gesprekken die terugvallen op de centrale door een minder goede bereikbaarheid op de recht streekse doorkiesnummers. fooncentrale. Daar komt bij dat er nu veel tijd en geld wordt verspild met zoekacties.' Klantvriendelijkheid centraal In het najaar gaan de afdelingen Bediening Telefonie van Eindhoven en Utrecht geza menlijk campagne voeren om aandacht te vragen voor het onderwerp 'bereikbaarheid'. Oosterha gen: 'Hoe de campagne er precies uit zal zien, weet ik nu nog niet. Wel is bekend dat we meedraaien met het Huisstijlproject. Bij de nieu we huisstijl staat klantvrien delijkheid centraal. We gaan ook als bank commerciëler denken. Daar past 'bereikbaarheid' goed bij. Niet alleen bij de plaatselijke banken, maar ook bij Rabobank Nederland.' Metingen zelfs per toestel mogelijk De afdelingen Bediening Telefonie krijgen tij dens de campagne ondersteuning van de Produktgroep Telefonie, die kan helpen met metingen naar de bereikbaarheid van afde ling en - als dat gewenst zou zijn - zelfs naar de bereikbaarheid per toestel. Die metingen kunnen overigens ook nu op verzoek worden uitgevoerd. 'Ik hoop', zegt Oosterhagen, 'dat vooral leidinggevenden overtuigd kunnen worden van het belang van onze actie. Zij kunnen de gedachte die er achter zit dan verder uitdragen. Het gaat er niet om dat we mensen in een bepaald patroon willen dwin gen. Iedereen moet het heel normaal gaan vinden dat hij, als hij zijn plaats verlaat, ervoor zorgt, dat als de telefoon gaat, het gesprek zo goed mogelijk wordt opgevangen.' Telefooncentrale kan adviseren 'In het eerste hoofdstuk van onze interne te lefoongids staan alle mogelijkheden die iemand heeft met zijn telefoon', zegt Ooster hagen. 'Wie daar niet uitkomt kan altijd de te lefooncentrale om advies vragen. In deze tijd van reorganisatie komt het voor, dat hele af delingen in vergadering gaan. Het is uiter aard van belang om dat vroegtijdig aan ons te melden. Wij kunnen dan, als een gesprek te rugvalt, uitleggen wat er aan de hand is. Vroegtijdig, want als wij horen dat een afde ling over een half uur in vergadering gaat of als een heel gebouw diezelfde dag een aantal uren telefonisch onbereikbaar is, kunnen we daar met de bezetting van de centrale geen re kening meer mee houden.' Telefonische boodschappendienst 'Waarschijnlijk kunnen we in het najaar on ze service uitbreiden met een telefonische boodschappendienst', zegt Oosterhagen. 'We hebben daarvoor de nodige software en zijn momenteel bezig met een proef. Vooral voor afdelingen zonder secretaresse of tijdens lunchpauzes kan zo'n boodschappendienst een uitkomst zijn.' Aan die service hangt wel een prijskaartje, omdat er met de telefonische boodschappendienst registratie en adminis tratie is gemoeid. 'Maar daarvoor kunnen we dan ook volledig als opvang fungeren', ver volgt Oosterhagen. 'In de meeste gevallen denk ik, dat een boodschappendienst voor degene die belt aanmerkelijk prettiger is dan een antwoordapparaat. Ik moet me niet voor stellen, dat ik bel met een klacht en een ant woordapparaat krijg. Bij de campagne die we in het najaar gaan voeren komen al deze pun ten nader terug'. Belangstellenden van harte welkom Oosterhagen: 'Als mensen nu of in het najaar eens willen kijken hoe het in de telefooncen trales in Utrecht en Eindhoven toegaat, zijn ze van harte welkom. Dan kunnen ze eens zien hoe we werken en wat onze mogelijkheden zijn. Wij zouden dat hogelijk waarderen en het is heel instructief.' De nieuwe locatie van de telefooncentrale in Eindhoven op EW 417. 'Zoekacties kosten veel tijd en geld'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7