Relatieverdieping met betalingsverkeer 5 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 13/11 JUU 1994 Dienstverlening en prijs spelen voor bepaalde cliënten een grote rol bij het kiezen van een bank. Voor ondernemingen is de service rond het efficiënter maken van hun betalingsverkeer een belangrijke overweging om over te stappen naar een andere huisbankier. Het Centrale Bankbedrijf (CBB) neemt in haar contacten met bedrijven ook het betalingsverkeer mee. De accountmanagers van het CBB hadden met een machtigingsactie iets concreets in handen. Met die actie in najaar 1993 zijn nieuwe bedrijfsdiënten binnengehaald, terwijl ook een directe kostenbesparing voor banken en bedrijven van ongeveer f 1.775.000,- is bereikt. postorderbedrijven en uitgeverijen benaderd. Deze bedrijven zijn als incassanten van veel vorderingen bijzonder geïnteresseerd in een zo goedkoop en efficiënt mogelijk betalings verkeer. Een elektriciteitsmaatschappij bij voorbeeld vordert twaalf maal per jaar een re kening van haar cliënten. Een aanbod om het aantal handgeschreven betaalopdrachten te rug te dringen door op naam gestelde mach tigingskaarten te vervaardigen, slaat in deze branche goed aan. Honderdduizenden posten Het gros van de prospects dat is benaderd kent de Rabobank al via leningen en treasury pro- dukten. Maar het betalingsverkeer is meestal in handen van een concurrentbank, die huisban kier is. Ben van Moerkerk is één van de ac countmanagers die met een offerte voor het to tale betalingsverkeer bij enkele nutsbedrijven is langsgegaan. 'Voor die groep klanten is er op het gebied van betalingsverkeer veel geld te verdienen. Deze bedrijven incasseren twaalf keer per jaar. Dat zijn honderdduizenden pos ten. Dan maakt het veel uit of je voor zo'n han deling één of drie dubbeltjes moet neertellen. We voeren wel vaker gesprekken met de be drijven, meestal is het een kwestie van lange adem. Met de machtigingsactie hadden we weer iets concreets om over te praten. De dienstverlening en de relatie die je hebt opge bouwd met de bedrijven zijn van doorslagge vende betekenis bij de beslissing of ze met de Rabobank in zee gaan. Naast het imago dat de bank heeft bij die bedrijven is de vraag of de sys temen van het betalingsverkeer op elkaar zijn afgestemd. Als bovendien de prijs aantrekkelijk is, is zo'n bedrijf bereid een langjarige relatie aan te gaan. Want daar praat je dan over, men verandert dan niet zomaar meer van bank.' Een doelmatiger gebruik van het be talingsverkeer bespaart de Rabobank aanzien lijke kosten. Het is dan ook de moeite waard om particulieren en bedrijven over te halen gebruik te maken van automatische incassi. In dat geval geven particulieren door éénmalige machtigingen bedrijven de mogelijkheid reke ningen automatisch te innen. Voor alle partij en is dat veel goedkoper dan acceptgirokaar ten en handgeschreven betaalopdrachten. In het najaar van 1992 is door plaatselijke banken in samenwerking met de produktgroep Be taaldiensten een machtigingsactie gehouden om particuliere cliënten te bewegen efficiënter gebruik te maken van het betalingsverkeer. Benadering Prospects door CBB Bij de machtigingsactie in 1992 stuurde de Rabobank particuliere cliënten op naam ge stelde machtigingskaarten voor bedrijven waaraan ze regelmatig geld overmaakten. De Rabobank nam daarin het initiatief, omdat el ke boeking via een handgeschreven opdracht of een acceptgirokaart de bank meer dan een gulden per stuk kost. In deze actie stonden de particuliere Rabobankcliënten centraal. De ta- Energiebedrijf Noord Holland heeft sinds 1 april een rekening-courant bij de Rabobank. rieven voor het betalingsverkeer worden ech ter ook ingezet in de slag om de grote bedrij ven. Vorig jaar benaderde het Centrale Bank bedrijf van Rabobank Nederland enkele zeer grote incassanten met een machtigingsactie. Een aantal van deze bedrijven was nog geen cliënt van de Rabobank. Die bedrijven worden prospects genoemd. De CBB-actie leverde nieuwe cliënten en nieuwe automatische incassi op. Machtigingsservice Vorig najaar benaderden accountmanagers van het Centrale Bankbedrijf mogelijke cliën ten met aanbiedingen op het gebied van het betalingsverkeer. Daarin stonden niet alleen de tarieven centraal. Er werd de bedrijven ook een aanbod gedaan om een machtigingsactie uit te voeren onder de afnemers van die be drijven die cliënt zijn van de Rabobank. Voor deze machtigingsservice vanuit het CBB wer den onder meer nutsbedrijven, PTT, ANWB, PEN Energiebedrijf Noord Holland Van Moerkerk onderhoudt al enkele jaren contacten met het Energiebedrijf van Noord Holland. Het energiebedrijf bleek wel oren te hebben naar de offerte op het gebied van het binnenlands betalingsverkeer. Bij de diverse gesprekken bracht hij ook de faciliteiten van Rabofacet, Datacommunicatie BGCom, Agri- data en de Machtigingsservice ter sprake. Het energiebedrijf opende na langdurig onder handelen een rekening-courant en leidt sinds 1 april 30 procent van haar omzet via de Rabobank. 'Het verschil in dienstverlening tussen de verschillende banken drijft bedrij ven in de armen van een concurrentbank. De Rabobank, die een positie wil veroveren op de markt van de grote bedrijven, ziet in de toe gevoegde waarde van de dienstverlening rond het betalingsverkeer een nieuw acquisitie- middel', zegt Van Moerkerk. Resultaten machtigingsactie Centrale Bankbedrijf Elke machtiging betekent êén of meer automatische INCASSI PER JAAR. Aantal Aantal incassi MACHTIGINGEN PER JAAR Energie/nutsbedrijven 34.627 415.524 Commerciële dienstverlening 325.578 884.660 Papier/verpakkingen 30.033 120.132 Totaal 390.238 1.420.316

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5