De wet MOT in de praktijk 3 Actueel Enkele MOT-indicatoren bij contante transacties BOVEN F 25.000,- RABOBAND NUMMER 13/11 JULI 1 994 Om het witwassen van uit misdrijf afkomstige gelden een halt toe te roepen, trad op 1 februari de wet Melding Ongebruikelijke Transacties (MOT) in werking. Deze wet verplicht banken en andere financiële instellingen melding te maken van ongebruikelijke transacties aan het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties in Zoetermeer. De Rabobank, ABN Amro en ING Bank gaven de eerste vier maanden samen ruim 4.000 transacties door aan het MOT. Volgens Fred Horbeek, hoofd Beveiliging Rabobankorganisatie, is de Rabobank voor één derde van dit cijfer verantwoordelijk. >- Ongeteld In vreemde valuta >- Niet gestort op eigen rekening of rekening werkgever >- Storting naar buitenlandse rekening >- Identificatieproblemen Kleine coupures >- Ongebruikelijke verpakking Client nerveus >- A-typische transactie voor cliënt Geen verklaarbaar legaal doel of zichtbare relatie met bedrijfsactiviteiten >- 'Ons interne meldpunt is ondergebracht bij Crisismanagement en Fraudebestrijding', vertelt Horbeek. 'Dat is gedaan omdat het voor lokale banken vaak moeilijk is te onderscheiden of er sprake is van fraude of witwassen. Frau dezaken pakken we zelf op, daar is deze wet niet voor, maar ook witwassen schuiven we niet zomaar door. De Rabobank heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid. We kregen tussen 1 februari en 8 juni 1.485 meldingen, waarvan er 1.412 zijn doorgegeven aan het meldpunt. Uiteindelijk is 10 procent daarvan gemeld aan Finpol, de Financiële Politie van de dienst Cen trale Recherche Informatiedienst.' Actief beleid Was dit resultaat zonder de wet MOT ook mogelijk geweest? Horbeek: 'Voor de wet in werking trad, had de Rabobankorganisatie al een actief beleid in het opsporen van witwas praktijken. Die tien procent hadden we er be slist zelf ook uitgehaald. Dat wil nog niet zeg gen dat de wet overbodig is. Het is goed om aan de hand van wettelijk vastgestelde indica toren alle transacties te beoordelen.' Henk Wiegerinck van Interne Controle Rabobank Eindhoven heeft zo'n 20 meldingen gedaan. 'Het is, ondanks die indicatoren, best moeilijk voor de mensen aan de balie om één en ander te beoordelen. Zij moeten constant alert zijn en bekijken of iets wel of niet in het normale patroon past.' Evalueren en bijstellen De wet wordt door alle banken strikt volgens de regels toegepast. In de Nederlandse Ver eniging van Banken zijn daar afspraken over gemaakt. 'Het is belangrijk om één lijn te trek ken', meent Horbeek. 'Pas dan kun je zo'n wet na verloop van tijd goed evalueren en voor stellen doen voor bijstelling en verfijning en dat is beslist nodig. Een voorbeeld. Een plaat selijke bank heeft een lijnrijder als cliënt. Dat is iemand die bloemen van een Nederlandse veiling naar Duitsland rijdt, deze verspreidt over een groot aantal winkels en op de terug weg het geld ophaalt.' Ongeteld geld 'Die man komt na zo'n rit met grote bedragen aan buitenlandse valuta bij zijn bank', ver volgt Horbeek. 'Ongeteld, want daar heeft hij onderweg geen tijd voor. Hij voldoet daardoor aan een aantal indicatoren die tot melding moeten lei den.' Gert-Jan Heemskerk van Interne Organisatie en Controle van de Rabobank Rotterdam herkent dit: 'Je weet soms dat een klant volledig te goeder trouw is, maar volgens de indicatoren is er sprake van een ongebruike lijke transactie. Dan móet je het volgens de wet melden en dat doen we dus ook.' Hor beek: 'Er zijn veel transacties die vreemd lij ken, maar in een bepaalde branche volkomen normaal zijn. De indicatoren moeten daarop worden aangepast.' Effect op termijn Of de wet MOT op termijn veel effect zal heb ben is nog de vraag. Horbeek: 'Momenteel zien we verschuivingen naar casino's, wissel kantoortjes en hotellobby's, die blijkbaar on voldoende op de hoogte zijn van de nieuwe wet. Daarmee is in zoverre winst geboekt, dat criminelen de banken gaan mijden.' Heems kerk van de bank Rotterdam: 'De crimineel die met een plastic tas ongesorteerd geld aan de balie komt, is inderdaad allang verleden tijd.' Horbeek: 'Als ze straks nergens meer te recht kunnen met hun zwarte geld, zoeken ze hopelijk hun heil ver buiten onze grenzen. Maar het is waarschijnlijker dat men bijvoor beeld overgaat tot het kopen van aandelen in bedrijven waarin veel contant geld omgaat. Daar kan het zwarte geld onopvallend bij wor den gemengd.' Signatuur van de Rabobank De Rabobank heeft haar standpunt over het witwassen van uit misdrijf verkregen gelden in de 'Signatuur van de Rabobank' als volgt om schreven: 'De bank zal geen medewerking ver lenen aan handelingen van cliënten die tot doel hebben de overheid, de fiscus en/of der den te misleiden ofwel de mogelijkheid te ope nen dat gebruik gemaakt wordt van uit mis drijf verkregen gelden. Een standpunt dat 'de soliditeit en integriteit van het financieel eco nomische stelsel', zoals het in een EG-richtlijn vermeld staat, moet waarborgen.' Invloed op economie Horbeek legt uit wat dat inhoudt en welke be langen ermee gediend zijn. 'Als je het hebt over witwassen, heb je het over zo ontzettend veel geld, dat dat van wezenlijke invloed kan zijn op de economie. Sterker nog, het is bepa lend voor de economie. Een optie- of effec- tenmarkt kan volledig instorten, oneerlijke concurrentie kan het reguliere bedrijfsleven lamleggen en maatschappelijke belangen zul len worden geschaad. Als je weet dat een kwart van de makelaars in afval uit criminelen be staat, kun je uitrekenen wat dit nu al betekent voor ons milieu. Met het op criminele wijze verkregen geld komen ook praktijken als op lichting, afpersing, bedreiging, geweldpleging, in de 'normale' economie terecht en dat heeft enorme consequenties voor iedereen. Het is van groot maatschappelijk belang keihard op te treden tegen witwaspraktijken.' Randstad en grensgebieden Wat betreft de spreiding van meldingen valt een vergelijking te trekken met bekende con centraties van criminaliteit in het land. Vanuit de Randstad en verschillende grensgebie den komen de meeste reac ties. 'Dat hadden we ver wacht', zegt Horbeek. 'Wat mij wel verrast is dat onge bruikelijke transacties bij minder dan één derde van onze banken schijnt voor te komen. Het kan zijn dat de andere banken het handboek be veiliging niet hebben besteld of dat ze nog niemand van Crisismanagement en Fraude bestrijding hebben uitgenodigd voor een le zing. Hoe dan ook, wij willen er alles aan doen om de lokale banken wegwijs te maken in de ze problematiek. Eén telefoontje is voldoen de om ondersteuning te krijgen.' Veel Rabobanken melden niets'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3