Nieuws uit de markt 2 Actueel Interpolis heeft kennis VERA uitgebreid Rabofacet actief in de markt CBB krijgt eigen geldtelcentrale Uitlevering Laura-LAN volgens plan RABOBAND NUMMER 13/11 JULI 1994 De proef met Laura-LAN bij 3 banken is afgerond. Venlo- Blerick-Baarlo is één van de banken waar de proef is afgerond. Sinds 1 juli beschikken 30 banken over een LAN-server met het bijpassende netwerkbesturings systeem. Inmiddels hebben 200 banken zich voor het Laura-LAN, de eerste fase na de bijstelling van Laura, aangemeld. Zij zullen dat voor het einde van het jaar in huis hebben. Dit houdt in dat de projecten die tot de zomer waren gepland, daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Ook de ontwikkeling van pro- dukten die in het derde en vierde kwartaal zullen worden uit geleverd verloopt voorspoedig. Zo is het plan dat aan het eind van het derde kwartaal met Laura-COM het LAN kunnen worden gekoppeld aan KIK. Aan het einde van het jaar zullen naast een aantal nieuwe versies van toepassingen en infra structurele voorzieningen, ook de databaseserver Laura- DATA worden uitgeleverd. Van de Laura-1 -banken hebben 80 banken zich aangemeld voor Laura-LAN. Die treffen alvast voorbereidingen om straks gemakkelijker de overstap te ma ken naar de nieuwe databaseserver. De Laura-1-banken kun nen vanaf begin volgend jaar hun database overzetten op Laura-DATA. Begin dit jaar maakten de banken kennis met Vera, het nieuwe elektronische acceptatiesysteem van Interpolis. Als eerste produkt kon de motorrijtuigen verzekering via Vera worden verwerkt. In eerste instantie was het voor 50 procent van alle aanvragen en wijzigingen nog noodzakelijk een beroep te doen op de deskundigheid van Interpolis. Sinds 4 juli is het kennissysteem van Vera verbeterd en kan 80 procent van de aanvragen en mutaties automatisch worden verwerkt. De eerste maanden na de invoe ring konden de Rabobanken in 50 procent van de gevallen zon der tussenkomst van Interpolis de aanvragen en mutaties voor motorrijtuigenverzekeringen via VERA afhandelen. Intussen is bij Interpolis hard gewerkt aan ver betering van het VERA-systeem. De aanvragen en mutaties die toch met tussenkomst van Inter polis moesten worden verwerkt zijn onder de loep genomen. In een aantal gevallen bleek de des kundigheid te kunnen worden ondervangen in standaardvra gen. Die is nu in het VERA-sys- teem opgenomen, zodat een groter deel van de aanvragen automatisch kan worden ver werkt. Daarnaast is er door Interpolis een centrale helpdesk in het le ven geroepen voor alle vragen omtrent het produkt motorrij tuigenverzekeringen en het VERA-systeem. Twintig specia listen zullen vanuit Tilburg alle banken in het land telefonisch van informatie voorzien. Inter polis verwacht hiermee een snel le polisafgifte te waarborgen. Het telefoonnummer van de VERA- Helpdesk is (013) 621114. Russische bank in Nederland Bank Stolitsjny is de eerste Russi sche bank die op 1 september een vergunning krijgt van de Neder- landsche Bank om in Nederland te opereren. De bank heeft al een kantoor aan de Herengracht in Amsterdam. De Russische bank mag zich niet bezighouden met het openen van privé-rekeningen. (AD 23/6) Popkaarten via postkantoor Vanaf volgend jaar zijn bij 150 grotere postkantoren kaarten te koop voor popconcerten die wor den georganiseerd door het boe- kingsbureau MOJO. Ook zal de mogelijkheid ontstaan telefonisch te reserveren. Astenaren betalen met chipcard Met de Primeur Card, een chip card, kunnen inwoners van het Brabantse Asten binnenkort be talen bij onder andere zo'n vijftig winkels, het gemeentehuis, de bi bliotheek en de streekbus. Boven dien registreert de kaart voor deelacties en kortingen. In het na jaar wordt de Primeur Card in twee andere Nederlandse steden geïntroduceerd. ING naar Cuba De ING Bank opent op 5 augus tus een kantoor in Havana. Ze is daarmee de eerste buitenlandse bank die sinds de revolutie van 1959 toestemming krijgt zich op Cuba te vestigen. De bank, die een joint venture aangaat met een plaatselijk scheepvaart- en han delsbedrijf, zal zich in Cuba rich ten op de voorfinanciering van de export van suiker, nikkel en ci trusvruchten. (FD 23/6) Informatie over activiteiten in de financiële wereld De Stichting Exploitatie Neder landse Staatsloterij (SENS) maakt gebruik van RTN, het datacommunicatienetwerk van de Rabobankorganisatie. De contacten hiervoor lopen via Rabofacet. Sinds kort worden hier ook de mailings van de Stichting verzorgd. Maandelijks ontvangen 750.000 mensen in binnen- en buitenland post van de Staatsloterij. De gira le deelnemers worden zo op de hoogte gebracht van hun lot nummers) voor de eerstvolgen de trekking. Sinds 1 juni ziet de post er anders uit. De nieuwe mailings worden verzorgd door Rabofacet. Dit is een tweede stap in de relatie met SENS. Eerder dit jaar tekende Rabofacet een con tract met Getronics Networks, ten behoeve van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Vis serij. Rabofacet levert het hart van AGROnet-II, het nieuwe netwerk van dit ministerie. De datacom municatie wordt, als een net werkdienst, verzorgd tussen der tien hoofdvestigingen van het mi nisterie. Rabofacet fungeert als onderaannemer van Getronics Networks, die verantwoordelijk is voor de levering van AGROnet-II. Rabofacet had al eerder plannen voor het vernieuwen van het hart van RTN. Met Getronics Net works als tweede partner is dit financieel haalbaar. Het nieuwe netwerk is sneller en geschikt voor zowel data als beeld en spraak. Het Centrale Bankbedrijf (CBB) heeft voor haar cliënten een geldtelcentrale in het leven geroepen. De geldtelcentrale is vooral ge schikt voor bedrijven die hun omzet voornamelijk in con tanten en gegarandeerde betaal middelen, zoals Eurocheques en girobetaalkaarten ontvangen in teressant. Deze bedrijven kunnen nu hun omzet afstorten bij Rabo bank Nederland, die voor de ver werking zorgdraagt. Een waarde- vervoerder haalt de bankbiljetten en gegarandeerde betaalmiddelen bij alle filialen op en brengt dat naar Rabobank Nederland in Utrecht. Dit betekent dat bedrij ven die gebruikmaken van deze dienst, hun dagopbrengst niet meer door medewerkers naar een plaatselijke Rabobank of con- currentbank hoeven te laten bren gen. Deze service van het CBB wordt Sniptel genoemd. Met Sniptel beschikt het CBB nu over een totaalpakket aan diensten voor retailbedrijven. Op dit mo ment maken onder meer Deka- markt Supermarkten en Cehave - Boerenbond Bouwmarkten - ge bruik van Sniptel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 2