Uit de bank geklapt 9 Forum Rabofoon in telefoonboek? Waardetransport tussen de middag Leeg overzicht Rabocard - jpr r Overboekingen steeds sneller RABOBAND NUMMER 13/11 JULI 1994 Waarom staat het nummer van de Rabofoon niet vermeld in het overzicht met 'niet gratis 06- nummers' in het telefoonboek? De nummers van Postbank en ABN Amro staan er wel in. 'Het nummer van de Rabofoon is inderdaad niet in het telefoonboek vermeld', beaamt Arno Leijtens van Elektronische Bankdien sten. 'Bij de aanvraag van een telefoonnum mer bij de PTT moet worden opgegeven of vermelding van het nummer in het telefoon boek is gewenst. Het Rabofoonnummer is aangevraagd in het najaar van 1992. Op dat moment was vermelding niet wenselijk, om dat de Rabofoon dan tussen de 06-erotiek- en amusementsnummers zou worden geplaatst. Inmiddels is het overzicht van 'niet gratis 06- nummers' in het telefoonboek gewijzigd. Er zijn nu drie rubrieken, informatie, erotiek en amusement. Dat betekent, dat het nummer van de Rabofoon nu in de rubriek informatie zou kunnen worden vermeld, zoals inderdaad ook de Postbank en ABN Amro dit doen. Dat dit nu nog niet gebeurt, heeft te maken met de fase waarin wij ons met de Rabofoon bevin den. Momenteel wordt hard gewerkt aan een concept voor de afzet van basisvoorzieningen via de Rabofoon. Bekeken wordt hoe de hui dige Rabofoonnummers, 06-9272 voor saldo- en transactie-informatie en 06-9275 voor de Leenlijn, in dit concept kunnen worden gepast en hoe nieuwe functies zullen worden aan geboden. Binnenkort zal bij een beperkt aan tal plaatselijke banken een proef met deze 'nieuwe' Rabofoon plaatsvinden. Landelijke introductie is te verwachten in het eerste halfjaar van 1995. Dan zullen de Rabofoon nummers ook in het telefoonboek worden opgenomen.' Moeten wij in de middagpauze verplicht op ons kantoor aanwezig zijn om de zending van Brinks Nedlloyd in ontvangst te nemen? 'Het antwoord kan zowel ja als nee zijn', stelt Pim van Rhee van Vestigingenbeleid Aangesloten Banken. 'Het hangt ervan af wat er tussen de betrokken partijen, de Rabobank en Brinks Nedlloyd, is afgesproken. Uit veiligheidsover wegingen is het wenselijk dat de waardetrans porten niet op al te regelmatige tijden bij een afleveradres worden bezorgd. De bezorger is vrij in het bepalen van het precieze tijdstip waarop de transporten worden afgeleverd. Vanzelfsprekend is van tevoren globaal aan- De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 901904. gegeven wanneer de zending verwacht mag worden. Wanneer dit zou betekenen dat de kans bestaat, dat de bezorging tussen de mid dag kan plaatsvinden en dit voor de bank niet structureel op bezwaren stuit, dan luidt het ant woord op de vraag: Ja. Ook uit veiligheids overwegingen kan er bij de bank wél structu reel bezwaar zijn tegen het tussen de middag bezorgen van een waardetransport, zoals in terne procedures waardoor de geldzending niet adequaat verwerkt kan worden. In dit laatste geval past een nee als antwoord op de vraag.' Ik ontvang wel eens een overzicht van mijn Rabocard, als ik geen enkele uitgave heb gedaan. Waarom is dat? 'Dat heeft te maken met klantenbinding en het stimuleren van het ge bruik van de Rabo- en Topcard', stelt mr. Cees Hoogkamer van Produktmanagement Be taaldiensten. 'Daarom sturen we een paar keer per jaar een overzicht met bijsluiter, Rabo- card/Topcard-nieuws, naar al onze kaarthou ders. Ook naar klanten, die in de periode daar voor geen transacties hebben gedaan en dus normaal gesproken geen overzicht zouden krijgen. In de bijsluiter informeren we de klant over allerlei aspecten van onze cards, laten we de gebruiksmogelijkheden zien in Nederland Uit veiligheidsoverwegingen vinden waardetransporten op onregelmatige tijden plaats. Ufc'V".'. en daarbuiten en hebben we regelmatig inte ressante aanbiedingen. Door de opkomst van diverse concurrenten, zoals de IRK-card, die ruim 1,3 miljoen ANWB-leden ontvingen, is klantenbinding noodzakelijk. Naast het afzet ten van creditcards is ook het gebruik ervan, dus geld opnemen, maar vooral ermee beta len, belangrijk. Afzet levert jaarlijks een card- bijdrage van de klant op van f 55,- voor de Rabocard en f 250,- voor de Topcard. Het ge bruik van de card levert ons ook per transac tie geld op. Bedrijven en instellingen die een creditcard accepteren betalen over elke trans actie provisie. Stimuleren van het gebruik van de cards levert ons dus provisie-inkomsten op. De plaatselijke bank ontvangt de jaarlijk se cardbijdragen van klanten en betaalt voor het gebruik van faciliteiten voor de creditcards aan Rabobank Nederland. Het aantal en de hoogte van de transacties bepalen de hoogte van de provisie die wij ontvangen. Dit bedrag bepaalt vervolgens weer de netto opbrengst voor de bank. Hoe hoger de provisie, hoe la ger de kosten, die aan de bank worden door belast en hoe hoger dus de netto opbrengst per card. Op dit moment ligt de netto opbrengst gemiddeld op f 22,50 voor de Rabocard en f 100,- voor de Topcard.' 'Ie mag inderdaad stellen, dat er sprake is van onjuiste informatie', zegt Hans Seijkens van Girale Betaaldiensten. 'Algemeen is het zo dat een door een cliënt afgegeven opdracht tot overboeking, mits tijdig aangeleverd, nog dezelfde werkdag door de opdrachtgevende bank wordt verwerkt. Als een bedrag naar een andere bankinstelling moet worden overgeboekt, vindt verdere verwerking plaats via de BankGiroCentrale. De begunstigde bank weet dan na ongeveer 24 uur dat het be drag is bijgeschreven. Direct daarna zal de rekening van de begunstigde worden gecre diteerd. Op welk moment de begunstigde over de bijschrijving wordt geïnformeerd is afhankelijk van de frequentie waarmee reke ningafschriften worden vervaardigd. Dit heeft echter geen invloed op de verwerkings tijdlijn van de opdracht. Binnenkort worden overboekingen binnen de Rabobankorgani- satie, het zogenoemde concernverkeer, zelfs direct debet en credit verwerkt. Dit betekent dat een begunstigde meteen over het geld kan beschikken. Het verschil tussen het moment van debitering en creditering is dan verleden tijd.' Laatst kreeg ik een bekeuring thuis gestuurd. In de begeleidende brief stond: 'Bij uw betaling moet u rekening houden met een verwerkingstijd voor de overboeking door bank of Postbank. Die kan oplopen tot veertien dagen.' Is dat geen onjuiste informatie?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13