Uit de bank geklapt 8 Forum Minder reisgidsen Spaarloonregeling Traineeprogramma's Negatieve akkoordverklaring RABOBAND NUMMER 1 2/27 JUNI 1 994 Twee maal per jaar, na het zomer- en na het winterseizoen gaan er bij onze bank vrachten ongebruikte reisgidsen naar de oud-papier container. Is er geen effectiever systeem voor de verspreiding te bedenken? 'Op basis van het aantal ontvangen reispro gramma's in het vorige seizoen, de hieruit ge maakte boekingen en de verwachtingen voor het komende seizoen bepaalt de Produktgroep Reizen samen met de reisorganisaties per sei zoen de oplage van de reisprogramma's', legt Marijke Veldkamp van de Produktgroep Rei zen uit. 'De programma's voor de meest po pulaire vakantiebestemmingen hebben een grote oplage. Deze gidsen worden door de reisorganisaties verdeeld op basis van daad werkelijke afzet van de bank per programma in het vorige seizoen. De reisprogramma's ge specialiseerd in een bepaalde bestemming of met reizen voor een beperkter publiek hebben een kleinere oplage. Hierbij is de totale rei- zenomzet en het aantal verkooppunten van een bank bepalend voor het aantal te ontvan gen programma's. Door de koppeling van de reizenverkoop per programma aan het aantal reisgidsen worden de totale oplage en dus de centrale uitlevering aan de banken zo beperkt mogelijk gehouden. De totale oplage - en dus ook de uitleveringen aan de plaatselijke ban ken - is door dit systeem in de afgelopen twee jaar met zo'n 20 procent gedaald. Uiteraard blijft de Produktgroep Reizen zoeken naar mogelijkheden ter vermindering van het aan tal reisprogramma's en een efficiëntere distri butie daarvan.' In veel bedrijven wordt de Spaarloonregeling ingevoerd. Het voor deel voor werkgever en werknemer is bekend. Maar wat is het voordeel voor de overheid, er wordt toch een aanzienlijk stuk belasting gemist? 'Met de invoering van de fiscale verruiming in de wetgeving voor werknemersspaarregelingen in het algemeen steunt de overheid het beleid gericht op loonmatiging', zegt mr. Brigitte de Smet van Arbeidsvoorwaarden/Rechtspositie. 'Daarnaast moet de invoering van deze rege lingen worden gezien in de totale context van de wetswijzigingen als gevolg van de wet Ver meend/Vreugdenhil. Enerzijds zijn er fiscale verruimingen ingevoerd, maar anderzijds brengt deze wetswijziging ook fiscale beper kingen met zich mee. De mogelijkheid om bij jubilea een belastingvrije uitkering te doen, is bijvoorbeeld beperkt tot tweemaal één maand- De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. salaris, namelijk bij een dienstverband van ten minste 25 jaar en tenminste 40 jaar.' Binnen de Rabobank kunnen afgestudeerden een traineeprogramma volgen. Welke mogelijk heden zijn er precies? 'Er zijn twee traineepro gramma's binnen de orga nisatie', meldt Jacques Gerritse van de Centrale Dienst Personeel. 'Eén voor de plaatselijke ban ken en één binnen het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland, het traineeprogramma CBB.' Gerritse is verantwoorde lijk voor het traineeship voor plaatselijke banken, het vroegere HBO-traject. 'Dit traject is bedoeld voor studenten met mi nimaal een HBO-opleiding en duurt zeven maanden. Jaarlijks plaatsen we zo'n dertig tot veertig kandidaten. Het traject leidt op voor een functie als cliëntadviseur Particulieren of junior relatiebeheerder Bedrijven bij een lokale bank. Deelnemers aan het traject worden geselecteerd door plaatselijke banken uit onder andere spontane sollicitaties en stagiaires.' Paqueret- te Spelt van Personeel en Opleiding Centrale Bankbedrijf vertelt over het traineeprogram ma CBB: 'Dit traject is voor academici en duurt Onderzoek wees uit, dat 26 procent van de huishoudens in Nederland was onder- verzekerd. Vaak ontdekt men dat pas als het te laat is. twee jaar. Elk jaar kunnen tien studenten deel nemen. Zij worden opgeleid voor een functie binnen de directoraten Bedrijfsrelaties, Corpo- rate Finance, Operations, Internationaal en Financiële Markten van het Centrale Bankbe drijf. De deelnemers worden geselecteerd uit spontane sollicitaties, via een advertentie in Intermediair en uit stagiaires binnen de orga nisatie. Beide traineeprogramma's oefenen een grote aantrekkingskracht uit op studenten. Hoewel de toelatingscriteria hoog liggen, staan de opleidingen garant voor een goede start van de carrière.' Gerritse: 'Via een traineeship geeft een bedrijf jonge mensen zonder specifieke ervaring de kans om in korte tijd een samen hangend pakket van opleidingen en trainingen te doorlopen als basis voor een veelbelovende carrière. De selectie voor een traineeship is streng. Kandidaten moeten persoonskenmer ken hebben, die het mogelijk maken op ter mijn meer dan gemiddelde prestaties te laten zien op commercieel- en of managementge- bied.' Het Centrale Bankbedrijf is momenteel bezig om een nieuwe groep trainees samen te stellen. Het traineeship voor plaatselijke ban ken start in september. Onlangs deed Interpolis haar cliënten met een inboedel verzekering een aanbod. Men kreeg een brief met de mededeling dat de dekking en dus de premie met 26 procent werd verhoogd. Wie niet reageerde ging automatisch akkoord. Hierop kwamen veel negatieve reacties. Gaat Interpolis door met deze methode van negatieve akkoordverklaring? 'Uit onderzoek van het Verbond van Neder landse Verzekeraars bleek dat de Nederlanders hun inboedel gemiddeld 26 procent te laag had den verzekerd', verklaart Jack Hommel, mana ger produktbeleid bij Schade Particulier van Interpolis. 'Dat merkt men vaak pas als het te laat is. Veel verzekeraars hebben op basis van het onderzoek actie ondernomen. Wij ook. Klanten met een garantie tegen onderverzekering, dat wil zeggen dat zeker is dat iemand voldoende is verzekerd, en klanten met een minimale of juist een hele hoge verzekering kregen geen mailing. Uiteindelijk verzonden we zo'n 300.000 brie ven. Wie de verhoging niet wilde, moest dat laten weten. Helaas is die negatieve optie niet goed gevallen bij een aantal klanten en bij de Consumentenbond. Met de Bond zijn naar aan leiding hiervan goede afspraken gemaakt. Als we de negatieve optie nog eens toepassen, stem men we dat voortaan eerst met hen af. Daar naast hebben we het initiatief genomen om de formulering over de negatieve optie in 'De sig natuur van de Rabobank' aan te schelpen. De eerste gesprekken daarover zijn intern al ge voerd. Uiteraard zijn we in de toekomst uiterst terughoudend met de negatieve optie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 8