Kosten betalingsverkeer gedaald door machtigen 5 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 1 2/27 JUNI 1 994 Een kostenbesparing op het betalingsverkeer in Nederland, die op f 500 miljoen wordt geraamd. De machtiging als het meest gebruikte girale betaalmiddel. Pinnen als een geaccepteerde methode om geld op te nemen en ook steeds meer om te betalen. Dat zijn de belangrijkste resultaten van de samenwerking tussen banken, ondernemersorganisa ties en de Consumentenbond, die in 1991 van start ging. Toen werd een pakket aanbevelingen, dat tot een doelmatiger betalingsverkeer zou moeten leiden, vastgelegd in een intentieverklaring. Vorige maand is de verklaring geëvalueerd en aangevuld met nieuwe afspraken. Daarin speelt de betaalautomaat een belangrijke rol. >- Drie jaar geleden stonden aanbieders en ge bruikers van het betalingsverkeer in Neder land lijnrecht tegenover elkaar. Dat kwam doordat de banken bekendmaakten dat zij ta rieven wilden gaan invoeren voor het particu liere betalingsverkeer. De banken waren ook van plan tarieven in rekening te brengen bij be drijven. Dat was overigens in 1991 al het geval bij relaties van de Rabobank, door de invoering van transactiegebonden tarifering. Rond de tafel Het ministerie van Financiën en de Neder- landsche Bank grepen in en verzochten de par tijen rond de tafel te gaan zitten. Het overleg resulteerde in een flink aantal afspraken, die ervoor zouden moeten zorgen dat de kosten van het betalingsverkeer voor banken, bedrij ven en particulieren niet uit de hand liepen. Daarbij stond voorlichting over goedkopere betaalvormen, ondersteund door de invoering van stukstarieven, centraal. De afspraken wer den vastgelegd in een officieel stuk, dat de naam 'Intentieverklaring ter bevordering van de doelmatigheid van het betalingsverkeer in Nederland' meekreeg. Vertegenwoordigers van de Nederlandse Vereniging van Banken, de Consumentenbond - mede namens oude renbonden, het FNV en het CNV -, de Raad Nederlandse Detailhandel, het KNOV en het NCOV zetten hun handtekening onder de ver klaring. Ook de postorderbedrijven tekenden, maar stapten al na een maand uit het overleg. Meer dan 10.000 winkeliers maken via de Rabobank gebruik van een bea. Zij waren het ondermeer niet eens met de ta rieven die vooral de Postbank, kort na het ver schijnen van de intentieverklaring, in rekening ging brengen voor machtigingen en accept giro's. Meer automatische en elektronische betalingen Goedkope betaalvormen blijken na drie jaar in opmars te zijn. Van alle girale betalingen ver loopt 45 procent via machtigingen. Geld op nemen gebeurt in 66 procent van de gevallen bij de geldautomaat. Het aantal betaalauto maten in Nederland steeg naar 25.000, terwijl het aantal bea-transacties in het afgelopen jaar 67 miljoen bedroeg. Daarentegen nam het ge bruik van girobetaalkaarten en eurocheques af met 25 procent. Verder bankieren steeds meer mensen elektronisch. Op dit moment zijn er meer dan 150.000 aansluitingen op Teleban kieren. Besparingen geen verdiensten Wat consumenten bespaarden in de periode 1990 tot en met 1993 is volgens onderdirecteur Betalingsverkeer Ad Geerts moeilijk vast te stellen. Hij schat de kostenreductie bij onder nemers op zo'n f 200 miljoen en de besparin gen bij de Nederlandse banken op ongeveer f 250 miljoen. 'Met besparen bedoelen we in dit geval minder kosten. Voor de Nederland se banken is het betalingsverkeer nog steeds zwaar verlieslatend. De geraamde besparingen zijn weliswaar hoopgevend, maar we zijn er absoluut nog niet. Om deze besparingen in klinkende munt om te zetten, moet het bedie ningsapparaat - huisvesting en personeel - van de banken ook worden aangepast.' Het be talingsverkeer groeit volgens Geerts nog steeds in volume. 'Bij ongewijzigd beleid van de ban ken en ongewijzigd gedrag van de gebruikers blijven de kosten stijgen. Daarom is de inten tieverklaring uitgebreid met een aantal nieuwe aanbevelingen. Die zullen eind volgend jaar worden geëvalueerd.' Alternatieven voor contant geld Eén van de nieuwe afspraken in de intentie verklaring gaat over muntgeld en bankbiljet ten. Zowel voor de winkelier als de bank zijn dat dure betaalvormen. De ondernemer moet meer betalen voor het muntgeld, omdat de subsidie van het ministerie van Financiën is vervallen. Verder heeft hij te maken met tarie ven voor het afstorten van contant geld. De bank lijdt verlies op het afstorten. Geerts ziet de betaalautomaat als de belangrijkste bespa- ringspost voor de bank en de winkelier. 'Daar door zal de gemiddelde hoeveelheid contant geld bij de ondernemer afnemen. Minder af stortingen en dus lagere kosten voor de cliënt zijn het gevolg.' Alleen bedrijven met een klein aantal grote betalingen of met een groot aan tal kleinere betalingen vinden de betaalauto maat nog aan de dure kant. Geerts: 'Binnen BeaNet zullen contractvoorwaarden en tarie ven opnieuw worden bezien, om de toegangs drempel van de bea voor de ondernemer te verlagen. Maar daar ligt ook een taak voor de PTT en de leveranciers van betaalautomaten.' Toezeggingen banken De Nederlandse banken zullen zich niet alleen gaan bezighouden met de kosten van de be taalautomaat. Zij hebben ook toegezegd voor zichtig om te gaan met structurele tariefsver hogingen. Banken zullen geen kosten doorbe rekenen aan cliënten die geld opnemen aan de balie als ze blijvend problemen hebben met de geldautomaat. Verder zullen de Nederlandse banken hun klanten adviseren de creditcard met name te gebruiken voor grotere bedragen. Particuliere cliënten die geld willen lenen, kun nen niet meer worden verplicht bij dezelfde bank een betaalrekening te openen. Geerts: 'Dat wil niet zeggen dat we cross selling niet meer moeten toepassen, integendeel.' Interne maatregelen Geerts stelt dat de Rabobank wat de kosten be treft ook intern de vinger aan de pols houdt. 'We hebben de processen binnen Betalings verkeer bij Rabobank Nederland tegen het licht gehouden. Dat resulteerde in een her ontwerp, met als gevolg besparingen bij Rabo bank Nederland en bij plaatselijke banken.' Ook aan sturende maatregelen wordt gewerkt. 'Er zijn nog teveel Rabopassen in omloop met geen of beperkte pinmogelijkheden. En dat, terwijl pinnen zo populair is. Eigenlijk zou iedere pas geschikt moeten zijn voor gebruik in geld- én betaalautomaten. Ik realiseer me dat dat een spanningsveld oplevert, omdat zo'n pas minstens f 5,- kost. Daar zullen we ons op moeten bezinnen. Verder denken we erover de pakketgrootte van eurocheques te rug te brengen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5