Samen op weg naar een nieuwe Rabobank 3 Actueel De Rabobank is aan vernieuwen toe Veranderen is een <ontinu proces I Nieuwe huisstijl rekent af met stoffig imago Coöperatie staat voor samenwerken Vil li RABOBAND NUMMER 1 2/27 JUNI 1994 De muzikale show bij de kennismaking met de nieuwe huisstijl op de Algemene Vergadering, de actuele editie van Bank in Beeld en de speciale Raboband over Samen Vernieuwen. Verschillende manieren om te laten zien dat de Rabobank een nieuw gezicht krijgt. Maar er gebeurt meer. De gevolgen van reorganisatieprojecten beginnen merkbaar te worden. Het werken op de bank verandert. Hoe wordt dat alles binnen de organisatie ervaren? 'Het werd tijd voor veranderingen op al lerlei gebied', vindt directeur Ben Scholten van de Rabobank Nijkerk. 'Organisatiestruc turen, een huisstijl, ze hebben maar een be paalde tijd van leven. Dan wordt het tijd voor vernieuwing. De Rabobank was eraan toe. We moeten er wel voor zorgen dat de huisstijl niet te veel nadruk krijgt. Dat hebben wij ook ge schreven in ons interne weekbericht. Natuur lijk telt het uiterlijk, maar je manier van ban kieren is de hoofdzaak. Wij willen op 1 janu ari in alle opzichten opnieuw beginnen. De afgelopen jaren hebben we te veel met de lui ken dicht naar binnen zitten kijken. Onze bank heeft Edab achter de rug en dat heeft in tern consequenties op het organisatori sche vlak. Extern wil len we per 1 januari het nieuwe beleid op de particulieren- en de bedrijvenmarkt im- Jfi plementeren. Ik hoop H» wel, dat Rabobank j Nederland zich aan PP"* de uitgezette tijds- *V lijnen zal houden. Wij waren proefbank 3 voor Laura en staan daar dus wat sceptisch tegenover. Je moet al les eerst intern naar de medewerkers zien te verkopen, dat is soms al moeilijk genoeg, en vervolgens naar de klanten. Je moet je belof tes naar beide groepen kunnen nakomen. An ders schiet de vernieuwing haar doel compleet voorbij. De nieuwe huisstijl spreekt me aan. Ik schrok wel even, toen bij de introductie op de Algemene Vergadering een aantal heren op het podium werd geïnterviewd. Dat vond ik nou typisch de Rabobank-oude-stijl. Maar het vervolg bracht echt een schokeffect teweeg in de zaal. Dat liet de Rabobank-nieuwe-stijl zien.' 'De veranderingen, die nu bij de lokale banken plaatsvinden, hebben hun weerslag op de organisatie van Rabobank Nederland', al dus Heidi van Woudenberg, marktmanager HID bij Marketing Services Bedrijven. 'We moeten ons afvragen wat voor ondersteuning de banken willen hebben. Daar houdt het pro ject Focus zich mee bezig. Door het opvoeren van de eigen kwaliteit en door de verdergaan de automatisering zal het soort ondersteu ning, dat de banken van Rabobank Nederland nodig hebben, veranderen. Overigens werd het hoog tijd dat de Rabobankorganisatie in beweging kwam. Als een bank een tijd lang stilstaat, heeft dat consequenties voor bijvoorbeeld je marktposities. Er ver andert nu veel in kor te tijd. Maar ik denk, dat het veranderen een continu proces zal worden. Je kunt niet op een gegeven moment zeggen: nu zijn we er. De wereld draait door en de Rabobank moet mee. Overigens is het een goede zaak dat we bij de veranderingen nu meer redene ren vanuit de klant. We stellen ons marktge richter op. Dat zie je ook in de nieuwe huis stijl. Ons imago moet veranderen van een ge zapige, agrarisch getinte bank naar een actie ve bank, die financiële diensten aanbiedt tegen een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Dat betekent bediening met een persoonlijk advies, waar dit voor klanten toegevoegde waarde biedt en efficiënt en geautomatiseerd als het om meer routinematige diensten gaat. Denk aan Telebankieren. Dat betekent dat we niet passief moeten wachten tot de klant zijn wensen kenbaar maakt, maar dat we moeten nagaan welke financiële diensten voor een klant interessant kunnen zijn en de klant ver volgens daarmee benaderen. Daarbij mag de nadruk best liggen op klanten die voor de bank het meest rendabel zijn of kunnen wor den.' 'Prima, die nieu we huisstijl', vindt hoofd Particulieren Jaap de Vries van de Rabobank Heeren veen. 'Met deze frisse kleuren kunnen we snel van ons wat stof fige imago afkomen. Klanten en zelfs me dewerkers weten niet eens meer waar 'de opgaande lijn', het huidige logo, voor staat. Het nieuwe logo symboliseert mijns in ziens enerzijds heel goed dat de klant centraal staat en anderzijds dat de bank naar de klant toekomt. De introductie zal nog een hele klus worden. Elk formulier en zelfs de suikerzak jes moeten worden aangepast. Maar het past helemaal in deze tijd en sluit goed aan bij de interne veranderingen. Wij zijn toetsbank voor Delta Particulieren. Belangrijk in dat tra ject is, dat de relatiebeheerders vooral zelf con tacten met klanten kunnen plannen. Allerlei administratieve rompslomp hoeven ze niet meer zelf te doen. De daardoor vrijkomende tijd wordt benut met het actief benaderen van klanten, pro-actieve cliëntbenadering heet dat officieel. Natuurlijk mogen we niet verwach ten, dat elk gesprek direct tot meetbare resul taten leidt, maar wel bijvoorbeeld tot relatie- behoud. Soms duurt dat wat langer. Wel pro beren we van te voren de mogelijke resultaten op een rijtje te zetten. De reacties van klanten zijn zeer positief.' 'Het thema van de Algemene Vergadering, Samen Vernieuwen, sprak me bijzonder aan', vertelt Kees Schouten. Hij is melkveehouder en lid van de raad van toezicht van de Ra bobank Westfries land-Oost. 'Samen werken is de essentie van een coöperatie. Wil je als bedrijf recht van bestaan hebben, dan moet je beter zijn dan gemid deld, je moet iets ex tra's bieden. Dat geldt voor mijn eigen bedrijf, maar zeker ook voor de Rabobank. En dat coöperatieve is nou net wat wij extra kunnen bieden. Dat moeten we benutten. Maar wel op een manier die in deze tijd past. De bank Westfriesland- Oost is al een aantal jaren aan het vernieu wen. Drie jaar geleden zijn we ontstaan uit een fusie van vijf banken. Toen is gekozen voor decentraal bankieren. Intussen hebben we een nieuw hoofdkantoor geopend waar een aantal zaken centraal is belegd. Dat is een kwestie van meegaan met de tijd, van zo goed mogelijk je klanten bedienen. We gaan de klanten ook meer binnenhalen, bijvoorbeeld met interessante bijeenkomsten. De nieuwe huisstijl past goed in deze tijd. Ik vind het dy namisch, hoewel de kleuren me in eerste in stantie aan de ING Bank deden denken. Ik vraag me overigens wel af of het verstandig is om de introductie uit te stellen tot 1 januari. Hoe gaan dan bijvoorbeeld de agenda's en de kalenders eruit zien die we al vanaf oktober weggeven?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3