Nieuwe huisstijl wordt uitgewerkt iiMnv/xii De nieuwsgierigheid bij iedereen die de nieuwe huisstijl nog niet heeft gezien, groeit. Bank in Beeld laat er op 10 juni in een extra uitzending iets van zien, maar in print zal er voorlopig nog niets verschijnen. Gert Sluis en Jan Olthuis van Communicatie leggen uit waarom. Sluis kan maar een klein tipje van de slui er van de nieuwe huisstijl oplichten. 'Ik kan er in dit stadium alleen over zeggen, dat het vig net onze houding naar de klant toe plastisch uitbeeldt. De klant centraal, dus. Dat wil zeg gen, dat er niet voor een abstract beeld is ge kozen. Gebleken is dat figuratieve logo's veel sneller worden herkend. Ik schat dat het niet meer dan een halfjaar tot een jaar hoeft te du ren voor de bekendheid van het nieuwe logo dat van het oude ver achter zich laat. Over de kleuren kan ik nog wel onthullen dat ze oer- Nederlands zijn. Maar daar blijft het bij.' Wachten, niet experimenteren 'Voor die geheimzinnigheid rond de nieuwe huisstijl zijn tenminste twee goede redenen', zegt Olthuis. Hij heeft niet alleen de voorge schiedenis volledig meegemaakt, maar zal ook worden belast met een belangrijk deel van de uitvoering van de nieuwe huisstijl. 'Vorig jaar werd een tussenvoorstel gepresenteerd en tot onze verbazing begon iemand op grond daar van relatiegeschenken te produceren. Een tweede, belangrijkere reden is, dat we nu slechts beschikken over basisvoorstellen. Die voorstellen moeten nog worden uitgewerkt voor alle mogelijke toepassingen. Pas dan be gint zo'n huisstijl te leven. We zijn nog niet zo ver. Aan banken die al iets hebben gezien van de nieuwe huisstijl zou ik het advies willen ge ven niet te gaan experimenteren met elemen ten ervan. Zolang er nog geen uitwerking is, kan dat alleen tot onnodige kosten en teleur stelling leiden. Het Huisstijl Projectbureau wil graag alle vragen beantwoorden en kan advi seren als daarom wordt gevraagd.' Lange weg De ontwerpen die er nu liggen, zijn zeker niet zo maar uit de lucht komen vallen. Ze zijn het resultaat van lang en hard werken. In eerste in stantie zijn pogingen ondernomen om de be staande huisstijl te moderniseren. Dat werd geen succes. Uit onderzoek en testen bleek dat de waardering voor de oude en de bijgestelde huisstijl onvoldoende was. Keja Donia, het bureau dat ook was belast met de uitwerking van een concept voor een nieuwe bankhal, werkte een heel nieuwe huisstijl uit. De resul taten daarvan leken nog niet voldoende aan te sluiten bij de vernieuwde Rabobank zoals die uit diverse onderzoeken naar voren kwam. Omdat er vooral in Engeland zeer gerouti neerde en begaafde huisstijl-ontwerpers ope reren, werd ook daar een opdracht geplaatst. De ontwerpen van het Engelse ontwerpbu reau Newell Sorrell werden tenslotte naast diverse ontwerpen van het Nederlandse bu reau gelegd. Sluis: 'Bij het zien van de Engel se ontwerpen was meteen duidelijk, dat dit ruimschoots was, waar we al die tijd naar had- Tot de introductie van de nieuwe huisstijl blijft de 'opgaande lijn' het beeld bepalen. den uitgekeken. Het nieuwe imago van de Ra bobank is door Newell Sorrell op een heel bijzondere manier gestalte gegeven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijna iedereen die de nieuwe huisstijl ziet, er gelijk voor is ge wonnen. Het resultaat is een stijl met aan trekkingskracht. Ik verwacht ook dat ze inspi rerend is voor de medewerkers.' Vertalen naar toepassingen Sluis: 'We staan aan het begin van een gigan tisch karwei. De basisontwerpen moeten ver der worden vertaald naar praktische toepas singen. Denk daarbij aan briefpapier, formu lieren, geldautomaten, neons, noem maar op. Olthuis (l) en Sluis: 'Voor we de huisstijl introduceren moeten we hard werken aan een hogere klantgerichtheid'. De interne organisatie die daarin voorziet, is inmiddels samengesteld. We moesten daar al in een vroeger stadium mee beginnen, willen we tenminste begin 1995 met één slag de gor dijnen kunnen opendoen.' Olthuis: 'De pe riode van september tot december zal niet al leen worden gebruikt om hard te werken aan de uitvoering. We gaan ook met een interes sante presentatie het land in om alle mede werkers te laten zien waarmee we bezig zijn. We verwachten veel van de positieve impuls die de nieuwe stijl zal hebben op de mede werkers. Als zij daardoor beter worden gemo tiveerd en duidelijker weten waar de ver nieuwde Rabobank voor staat, maakt de nieuwe huisstijl voor de interne communica tie haar doelstelling waar.' Vaak maatwerk 'In september hopen we zo ver te zijn, dat we de plaatselijke banken aanbiedingen kunnen doen', aldus Olthuis. 'We denken daarbij aan het samenstellen van diverse basispakketten.' Sluis: 'Onze nieuwe huisstijl zal natuurlijk pas echt succesvol zijn, wanneer alle banken die gaan gebruiken. Vandaar dat de aan te bieden pakketten veelal maatwerk zijn en tegen aan trekkelijke prijzen kunnen worden aangebo den.' Het gebruik van de elementen van de huisstijl zal aan strenge regels zijn gebonden. 'Het auteursrecht van de nieuwe huisstijl be rust daarom nadrukkelijk bij Rabobank Ne derland', meldt Olthuis tenslotte. 'Het gebruik ervan kan uitsluitend worden geregeld via het Directoraat Communicatie.' 9 RABOBAND NUMMER 11 /9 JUNI 1994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 9