Klant van de Rabobank zoekt harmonie en zekerheid Relatie met banken Groep 4 Zekerheidszoekers IIWIVMI ledereen kijkt op zijn eigen manier naar geldzaken en heeft een persoonlijke kijk op de relatie met zijn bank. Klanten zijn niet over één kam te scheren. Ze hebben verschillende verlangens en verschillende behoeften. De bank moet daaraan tegemoet komen. Om een inzicht te krijgen in de behoeften van cliënten wordt regelmatig onderzoek gedaan. >- 'Vroeger hebben we regelmatig metingen gedaan om het imago van de Rabobank in kaart te brengen', vertelt drs. Peter de Munck Mortier van Communicatie Onderzoek en Ontwikke ling. 'We vroegen dan aan klanten en aan niet- klanten om met behulp van stellingen aan te ge ven hoe ze over banken denken. Bijvoorbeeld: 'Met de...bank kun je prettig zaken doen' of 'De ...bank geeft deskundige adviezen' of' De ....bank zet zich volgens u actief in voor de klanten'. We vroegen in hoeverre de ondervraagden dergelij ke stellingen van toepassing vonden op diverse banken. Daar kwamen percentages uit. En die percentages konden we in de loop van de tijd met elkaar vergelijken om te zien of er beweging in zat.' Wat zit erachter? 'Op die manier kregen we wel enige informatie', vervolgt De Munck Mortier, 'maar onvoldoen de inzicht in wat daarachter zat, hoe klanten tot een oordeel kwamen. Waarom denkt een klant zo over ons? Dat was aanleiding om eens dieper te gaan graven. Dat hebben we met behulp van het bureau MarketResponse gedaan bij 48 klan ten, 24 bedrijfsrelaties en 24 particuliere klanten. Die hebben we bij wijze van spreken op de sofa gelegd. Met iedereen is ruim twee-en-een-half uur gepraat en er zijn allerlei testjes gedaan. Ze moesten bijvoorbeeld aan de hand van foto's van uiteenlopende typen mensen een bijpas sende bank kiezen. De vraag naar het waarom van juist die keuze levert een schat van infor matie op.' Verschillende behoeften Uit het onderzoek, dat officieel een psychody namisch onderzoek heet, kwam veel informatie. Het onderzoeksbureau heeft de Rabobankklan- ten uiteindelijk ingedeeld in vier hoofdgroepen met verschillende behoeften. Dat is duidelijk ge maakt in een matrix. Hoe staat de klant tegenover financiën en hoe capabel voelt hij zich op dat terrein. Staat hij boven de materie of voelt hij zich een volslagen leek? In het model is dat de verticale as. Daarnaast is de vraag van belang of de klant vindt dat hij zijn eigen boontjes kan dop pen of dat hij juist graag geadviseerd wil worden door zijn bank. Dat komt op de horizontale as tot uitdrukking. Door achter de behoeften van de Rabobankklanten te komen, kan het beleid daar vervolgens op worden afgestemd. Vier soorten klanten Rabobankklanten zijn vooral harmonie- en Hoofdrol relatiebeheerder Groep 1 Onafhankelijkheidszoekers Groep 2 Harmoniezoekers Rol bank: Sparringpartner ACTIEF MEEDENKEN, INFORMEREN >- INITIATIEVEN NEMEN V FLEXIBEL ZIJN, GEEN STARRE REGELS OPENHEID Rol bank: Partner (persoonlijke, langdurige relatie) >- MEEDENKEN, VERDIEPEN IN DE SITUATIE ADVISEREN, INFORMEREN SAMENDOEN INZETTEN VOOR KLANT BEUNGEN BEHARTIGEN Beheersingszoekers Rol bank: Uitvoerder van opdrachten REGELEN >- INSTRUMENTEEL Groep 3 Rol bank: Coach >- (bege)leiden, aanmoedigen ENTAMEREN zekerheidszoekers. Minder klanten zijn onaf hankelijkheid- en beheersingszoekers. Harmo niezoekers vinden zichzelf ten aanzien van financiële zaken bekwaam en zelfstandig. Ze zien de bank als een partner, waarmee men een per soonlijke relatie onderhoudt. Men denkt in ter men van samenwerken en wil graag aandacht van de bank. Een zekerheidszoeker acht zich veel minder bekwaam en zelfstandig ten aanzien van financieel beheer. Hij ziet de bank als coach, die de financiële zorgen voor een groot deel over neemt en hij hecht aan een persoonlijke relatie. De onafhankelijkheidszoeker vindt zichzelf be kwaam en zelfstandig op financieel gebied. Hij is risico-georiënteerd en ziet de bank als spar ringpartner, die actief meedenkt, maar in prin cipe uit is op eigen belang. De persoonlijke rela tie met de bank wordt minder belangrijk ge vonden. De beheersingszoeker tot slot voelt zich niet zelfstandig en bekwaam, maar heeft ook weinig vertrouwen in een bank. Hij stelt zichzelf heel centraal, is vaak materialistisch en ziet de bank meer als opponent. Behoeften kennen Zo'n 70 procent van de Rabobankklanten heeft behoefte aan een hechte relatie met de bank. Dat geldt zowel voor de harmoniezoekers, die de bank als partner zien, als voor de zekerheids zoekers, die zich graag laten coachen. Dit onderscheidt de Rabobank duidelijk van de an dere banken. De Munck Mor tier: 'In dit model kunnen we onze klanten heel herkenbaar onderbrengen en we kunnen er ook heel veel uit afleiden over de manier waarop wij met onze klanten om moeten gaan om optimaal aan hun behoeften tegemoet te komen.' Relatiebeheerder belangrijk Een aantal uitkomsten van het onderzoek valt De Munck Mortier op. 'Mensen hebben bij voorbeeld geen duidelijk beeld van banken. Vrij beperkt van hun eigen bank, maar zeker beperkt van andere banken. Van hun eigen bank kennen ze alleen de mensen van hun vertrouwde bank kantoor. Die zijn beeldbepalend. Vooral de re latiebeheerder, die alles van de klant weet, wordt hoog gewaardeerd. Klanten willen graag, dat de relatie met de bank ontspannen is. Ze willen het veilige gevoel hebben, dat zaken in orde zijn. Een punt waarop vooral ook onze relaties even tueel afknappen, is onzorgvuldigheid en een te kort aan aandacht.' Positionering 'Het leuke van dit model is, dat iedere relatiebe heerder zelf kan inschatten in welke categorie de klant met wie hij te maken heeft thuis hoort', al dus De Munck Mortier. 'Dan kan hij zijn gedrag aanpassen om zo tegemoet te komen aan de wensen van de klant en hem te benaderen zoals die dat graag wil. De gegevens uit het onderzoek worden ook gebruikt bij de nieuwe positione ring van de bank. We weten wat de klanten wil len. We kunnen dus beter inspelen op hun vraag. Wat de klant zoekt is deskundigheid en gelijk waardigheid. Ook wordt verwacht dat de bank eigentijds en alert is. In de laatste Centrale Kring vergadering is voorgesteld om de positionering wat meer op te schuiven in de richting van het profiel dat harmoniezoekers van een ideale bank verwachten. De Vergadering stemde daar van harte mee in.' 6 RABOBAND NUMMER 11/9 JUNI 1994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6