Samen vernieuwen Vernieuwen Wie is de klant van de Rabobank? Nieuwe Rabobank: veel méér dan huisstijl jifj|r Rabobank is in beweging RABOBAND Internationalisering en technologisering drukken een stempel op de maatschappij van nu. De individualisering neemt toe. Mensen hebben minder behoefte zich te binden. Al die factoren hebben ook voor de Rabobank grote gevolgen. Immers, de concurrentie neemt toe. Distributiekanalen veranderen. De mondige klant is niet meer trouw aan één financiële dienstverlener. Hij bepaalt steeds opnieuw zijn keus. De Algemene Vergadering 1994 stond in het teken van de veranderingen in en rond de Rabobankorganisatie. Samen vernieuwen, was het motto. Tal van projecten bij Rabobank Nederland en bij de plaatselijke banken hebben al resultaten afgeworpen. Een goed voorbeeld is de Efficiency Drive Aangesloten Banken, beter bekend als Edab. Dat project levert in sneller tempo besparingen op dan verwacht. Het nieuw ontwikkelde beleid voor Particulieren en Bedrijven zet de koers voor een efficiëntere en pro-actieve marktbenadering. Via de projecten Delta Particulieren en Delta Bedrijven krijgen de banken de benodigde instrumenten om in beide markten de commerciële slagkracht te vergroten. Aan de medewerkers worden door de veranderende taken en door bijvoorbeeld fusies andere eisen gesteld. Kwaliteit, flexibiliteit en mobiliteit zijn daarbij de sleutelwoorden. De Rabobank in beweging, waarbij de mens - klant of medewerker - centraal staat, vraagt om een nieuw gezicht. De huisstijl, die dateert van de fusie in 1972, past niet meer bij de bank van deze tijd. De Algemene Vergadering maakte nu al kennis met enkele elementen van het nieuwe gezicht van de Rabobank. In het najaar zal een presentatie plaatsvinden voor iedereen op de plaatselijke banken. Op alle fronten werkt de Rabobank aan een stevige positie op de Nederlandse markt. De veranderingen zullen gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, voor de commerciële aanpak, voor het communicatiebeleid. Maar het zal vooral een zaak van mensen zijn. Als de bestuurders, managers en medewerkers de nieuwe Rabobank 'tussen de oren' en 'in de vingers' hebben, is succes verzekerd. Klanten zijn niet over één kam te scheren. Ze hebben verschillende verlangens en behoeften. De klant van de Ra bobank zoekt door de bank genomen harmonie en zeker heid. Dat blijkt uit resultaten van psychodynamisch onder zoek. Zo'n 70 procent van de klanten van de Rabobank heeft behoefte aan een hechte relatie met de bank. Dat on derscheidt de Rabobank van andere banken. Meer over de klant en zijn verlangens en behoeften op pagina 6. De Rabobank laat zich een nieuwe huisstijl aanmeten. In een special van Bank in Beeld wordt een tipje van de sluier opgelicht. Die huisstijl is echter het topje van de ijs berg. Daaronder ligt een vraag als: 'Hoe wil de Rabobank zich straks in de bedrijven- en de particulierenmarkt onderscheiden?' Het antwoord is samengevat in de sleutel woorden persoonlijk, samenwerken en deskundig. De ach tergronden van de nieuwe positionering en de nieuwe huisstijl op pagina 8. Plaatselijke banken spelen in op veranderingen. In- en externe ontwikkelingen noodzaken tot bijvoorbeeld een nieuwe manier van werken, andere openingstijden of een andere invulling van het lidmaatschap van de coöperatie. Voorbeelden van plaatselijke banken die de bakens hebben verzet: De Rabobank Noordoostpolder koos voor een extra klankbord, de jongerenraad. De bank Roermond stelt kwa liteit boven kwantiteit als het om actieve leden gaat. En de Rabobank Steenwijk-Brederwiede koos voor duokantoren met beperkte openingstijden. Pagina 10. In deze Raboband volop aandacht voor het thema 'Samen ver nieuwen'. Daarvoor is alle ruimte gemaakt. De gebruikelijke rubrieken komen voor één keer te vervallen. Op de pagina's 14 en 15 staan echter wel de vacatures, en onder meer een rubriek met nieuws over de Rabo Top 40, de Rabo Roadshow en de eer ste aflevering van de Top 40 prijsvraag. 3 RABOBAND NUMMER 11 /9 JUNI 1 994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3