Visies op veranderingen en vernieuwingen IEJESEE3 Er ging een andere wereld voor mij open Kwaliteit van het werk toegenomen Gestructureerde aanpak levert resultaat op Samenspel van groot belang De wereld verandert en de Rabobank verandert mee. De concurrentie neemt toe. De cliënt wordt steeds kritischer en gaat voor bepaalde bankdiensten niet zonder meer naar zijn 'huisbankier'. De keuze valt dan in veel gevallen op een bank die voor hem het voordeligst is. Om in die turbulente markt overeind te blijven, zijn binnen de Rabo- bankorganisatie verschillende projecten gestart. Die moeten leiden tot een besparing op de kosten. Dat brengt nogal wat veranderingen met zich mee. Het terugdringen van de kosten alleen is niet voldoende om te overleven. Ook de baten moeten omhoog. Daarom richten andere projecten zich op vernieuwing van de commerciële activiteiten. Ze hebben tot doel de commerciële slagkracht van de Rabobank te verhogen. Inmiddels hebben al heel wat mensen binnen de Rabobankorganisatie te maken met veranderingen en vernieuwingen. Enkele visies. >- De Rabobank Epe-Vaassen heeft in 1992 als proefbank meegedaan aan het Edab-project. 'Destijds was ik hoofd Commerciële Onder steuning', zegt Jan Brummel, kantoorbeheer der in Vaassen. 'Mijn afdeling zat middenin de verwerkingsprocessen waarop Edab zich richt. Voorafhad ik zelf het idee dat wij behoorlijk ef ficiënt werkten. Na doorlichting bleek echter dat het veel efficiënter kon. Volgens Edab kon het aantal formatieplaatsen binnen drie jaar met 11,5 dalen tot zo'n 68 mensjaren. Hier door ontstond binnen de bank een onzekere sfeer, want wie zou zijn plek kwijtraken? Ge lukkig werd het geheel door een goed sociaal plan afgedekt. Voor mezelf heb ik het anders vertaald. Wij moeten er samen voor zor gen dat het werkge bied dusdanig wordt vergroot, dat de for matieplaatsen kun nen worden behou- den. Mede daarom had ik er geen moei te mee om in 1993 binnen de bank van functie te verande ren. Nu ben ik kan toorbeheerder en daarmee is voor mij een andere wereld open gegaan. Ik ervaar dit tot nu toe erg positief. Al le Edab-voorstellen zijn nog niet gerealiseerd, maar de besparing in mensjaren verloopt vol gens schema. Achteraf bekeken vind ik overi gens, dat de taken die vóór Edab ten onrechte bleven liggen, tijdens en na het proces onvol doende zijn meegenomen.' Miranda Niemans van de afdeling Com merciële Ondersteuning Particulieren bij de Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo werkt onge veer twee jaar met Laura. 'Het voordeel van Laura is dat er meer toepassingen op het sys teem zitten. Je kunt cliëntgegevens opvragen terwijl je in de tekstverwerker Word bezig bent. Het opvragen van cliëntinformatie verloopt soms traag, dat vind ik wel vervelend. Nu wij ook Sabine hebben, blijkt dat sommige gegevens, zoals sal do's van leningen, daar actueler zijn dan in Laura. Sinds enkele weken heb ben wij ook de be schikking over Lau- ra-Lan. Dat is een duidelijke vooruit- 31 gang in het automa- tiseringsgebeuren. Naast Word zijn in dit netwerk alle MS-DOS programma's opgenomen waar ik veel mee moet werken. Wij gebruiken ook vaak de mo gelijkheid om documenten tussen diverse ge bruikers uit te wisselen. Een grote verandering ten opzichte van vroeger is, dat je voor het op zoeken van allerlei gegevens niet meer van je plaats hoeft. Je hebt alles in de computer onder handbereik. Ook kan ik sneller werken en is de kwaliteit van het werk toegenomen. Al met al vind ik Laura, en nu ook Laura-Lan, een be hoorlijke vooruitgang. Maar het zou nog fijner zijn als je alle systemen op één werkplek tot je beschikking zou hebben.' 'Het kwam ons goed uit dat wij proefbank werden voor het Delta-project', vertelt Wim Teunissen, hoofd Relatiebeheer bij de Rabo bank Arnhem. 'Wij werkten al langer aan inte grale cliëntadvisering. Daarbij selecteerden wij de cliënten op basis van een produkt, bijvoor beeld een koopsompolis. Op 1 september vo rig jaar hebben wij een afdeling Relatiebeheer PIE opgericht. Wij dachten het als afdeling goed te doen. Toch is tijdens het Delta-project gebleken, dat wij in aanpak een flink aantal verbeteringen konden aanbrengen. We komen nu veel beter voorbereid aan tafel bij de cliënt. Bo vendien blijkt dat de cliënt, die in eerste instantie zeer verrast is, ons initiatief om hem of haar te bena deren op prijs stelt. Delta heeft ons geleerd planmatig bezig te zijn. Omdat de relatiebeheerders erg verkoopgericht zijn, was dat één van de moeilijkste opdrachten. De grote verdienste van de mensen van het Del ta-team is, dat ze ons hebben kunnen overtui gen dat deze gestructureerde aanpak resultaat oplevert.' >- Jan van den Bosch (r) en Michel Driessen, beiden werkzaam bij Rabobank Nederland bin nen het Directoraat Operations van het Cen trale Bankbedrijf, zijn de afgelopen periode ook betrokken geweest bij veranderingsprocessen. 'Die hebben consequenties voor iedereen. Door het samenvoegen van functies krijgen we allemaal te maken met taakverbreding en vaak taakverzwaring. Voor het management bete kent het een andere manier van leidinggeven.' De veranderingen werden en worden project matig uitgevoerd met het management en de medewerkers volgens de CLIP-formule. Dit be tekent cliëntgericht inrichten van de proces sen. De cliënten van het Directoraat zijn de be- drijfsrelaties van het CBB. Van groot belang daarbij is het samen spel tussen het pro jectteam en het ma nagement, dat de eindverantwoorde lijkheid heeft. Daar naast is een open communicatie ge wenst met alle be trokken medewer kers. Na afronding van de onderzoeks fase is binnen Be- taal- en Informatie diensten gestart met de implementatie van de nieuwe organisatie en het fasegewijs invoeren van de nieuwe processen. Het uiteindelijke doel is een cliëntgerichte, foutloze verwerking tegen zo laag mogelijke kosten. Binnen de Back Of fice Financiële Markten is de huidige situatie in kaart gebracht en vindt op dit moment het her ontwerp van de nieuwe processen plaats. Ten slotte merken Van den Bosch en Driessen op, dat de veranderingen een continu karakter heb ben. Dat vraagt om een flexibele en cliëntge richte instelling van medewerkers en manage ment. 2 RABOBAND NUMMER 11/9 JUNI 1994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 2