Meer structuur in afstemming produkten MJuSML ortret I0220QBS3 Cor Dorst is directeur van de Rabobank Katwijk aan Zee. Sinds begin dit jaar is hij lid van de BeleidsVoorbereidingsCommissie Particulieren. De Rabobank Katwijk aan Zee heeft een sterk aandeel in de particulierenmarkt. Dorst: 'Mentaliteitsverandering en opleiding als voorwaarden voor blijvend succes.' j stelt hoge eisen aan de Nederland en de plaatselijke veranderingen bij zowel tructuur zal de Rabobank geen ;nde particulierenmarkt. In dit rkamp, directeur Particulieren rst, directeur van de Rabobank op de vernieuwingen. Hoe kijkt u aan tegen de particuliere klant en markt? 'De particuliere klant is mondiger geworden, minder banktrouw en stelt hogere kwaliteits eisen. De klant vraagt om meer complexe maatwerkprodukten dan voorheen. De Rabobank heeft in Katwijk een goede naam en een groot marktaandeel. Tot voor enkele jaren terug was één van de twee gefinancier de huizen in Katwijk door de Rabobank gefi nancierd en dat ondanks alle concurrentie. Door de hogere hypotheekrente in de orga nisatie, waarin wij zijn meegegaan, en de op komst van de Hypotheker is ons marktaan deel onder druk komen te staan. Door de re latieve stijging van de middelenprijzen zijn de marges krapper geworden.' Welke gevolgen heeft dat voor de organisatie van de eenheid Particulieren en de Rabobank Katwijk aan Zee? 'We zullen meer kostenbewust moeten ope reren. De back office werkzaamheden zullen voor een deel centraal worden uitgevoerd en verder zoveel mogelijk moeten worden ge standaardiseerd en geautomatiseerd. Daar naast zullen we meer verkoopgericht moeten zijn. Maar aanpassing van de organisatie kan pas als het distributieplan helder is. Je kunt op dit moment geen hypotheekhunter selecteren, omdat de taakbeschrijving van die functie er nog niet is. In hoeverre de back office mensen verkoopgericht bezig zullen zijn, is groten deels afhankelijk van de mate waarin de auto matisering zich ontwikkelt.' Wat betekent bet voor de distributie? 'We hakken de markt in mootjes al naar ge lang de behoeften van die markt. Ieder seg ment vraagt om een eigen distributieplan. Voor het segment basisvoorzieningen zal veel centraal moeten gebeuren. Tevens zullen ap paraten veel werk gaan overnemen: profes sioneel en efficiënt. Wat dat betreft verwach ten we veel van Rabobank Nederland. Voor de overige segmenten, eigen huis en toekomst voorzieningen, zullen we wellicht niet ontko men aan aangepaste openingstijden. Advi seurs zullen met de laptop bij de mensen thuis komen. De hypotheekhunter zal zich uitslui tend met verkopen bezighouden en niet meer belast zijn met de afhandeling of relatiebeheer. De specialisten werken vanuit het hoofdkan toor. Door de moderne communicatiemid delen zullen minder (bemande) vestigingen nodig zijn.' Wat betekent het voor de marketing bij de Rabobank Katwijk aan Zee? 'Ik denk dat de methode van het Deltaproject de leidraad geeft voor de toekomstige markt bewerking. Delta particulieren richt zich heel sterk op het ontwikkelen van inventieve se lectiecriteria aan de hand waarvan je de markt pro-actief gaat bewerken. Uitgaande van de wensen van de klant ga je met de produkten op stap. Zo kun je je score zo hoog mogelijk stellen.' Wat betekent het voor de medewerkers van de Rabobank Katwijk aan Zee? 'Kernpunt vormt de cultuuromslag: van re actief naar pro-actief. Alle medewerkers zul len ervan doordrongen moeten worden. Elk verkoopsignaal moet worden opgepikt en ver werkt of doorgeleid. Daarnaast vraagt de ver hoging van het kwaliteitsniveau om verdere opleiding. De hypotheekhunter zal moeten leren hoe hij in een kort tijdsbestek tot een af ronding van het hypotheekgesprek moet komen. Nu proberen we nog zo volledig mo gelijk te zijn. Het back office gebeuren zal straks waarschijnlijk minder medewerkers tel len door de centralisatie van een aantal dien sten, de automatisering en de tendens tot schaalvergroting. Een eventuele afslanking van ons personeelsbestand zal zeker ook af hangen van de groei die we zullen realiseren.' Wat verwacht u van de samenwerking tussen Rabobank Nederland en de plaatselijke bank? 'Gelet op de centralisering van taken denk ik dat de samenwerking inniger en meer ge stroomlijnd zal moeten worden. Met name de wijze waarop produkten nu over ons worden uitgestort, behoeft meer structuur. Nu gebeurt het wel dat je met de adviseurs hebt afgespro ken om een bepaald produkt ter sprake te brengen. Dan komt vanuit een andere hoek, nog geen twee maanden later een verbeterde versie op de markt. Het komt echt niet goed over als het ene produkt over het andere heen tuimelt. Terwille van de uniforme bewerking van het segment basisvoorzieningen zullen we een stukje autonomie moeten prijsgeven. Het gemeenschappelijke doel - een efficiënte en professionele marktbewerking - is dat zeker waard.' Hoe zal volgens u de verhouding van de coöperatie tot het particuliere bankieren zijn in de toekomst? 'Wat mij aanspreekt in de coöperatie is het respect voor de cliënt. Ik vind dat we iets moeten behouden van de 'nestwarmte' van de coöperatie. Hoewel de particuliere cliënt in de toekomst steeds minder naar de bank komt, wil ik toch een binding met de klant die uit gaat boven het zakelijke. Dat kan door je in de plaatselijke gemeenschap te manifesteren. De Rabobank Katwijk aan Zee heeft veel meer particuliere leden dan leden uit de bedrijven- sector. Elk jaar bezoeken er zo'n 350 de alge mene vergadering. Dat wil ik beslist niet ont moedigen.' -< 13 RABOBAND NUMMER 11 /9 JUNI 1994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13