We moeten beter naar elkaar luisteren Dubb Vil tl Gert Bouwkamp is sinds september 1993 directeur Particulieren bij Rabobank Nederland. Daarvoor was hij directeur van Rabofacet. Sinds twintig jaar werkt hij bij Rabobank Nederland. Hij is op marketing leest geschoeid. >- Hoe kijkt u aan tegen de particuliere cliënten en de particuliere markt? 'De particuliere cliënten zijn voor onze or ganisatie, gezien hun potentiële rentabiliteit van essentieel belang. De Rabobank heeft er van oudsher een fors aantal aan zich weten te binden. Met een huidig marktaandeel van ruim 34 procent kun je niet anders zeggen dan dat de Rabobank in deze markt een sterke po sitie heeft. Deze positie en met name de ren tabiliteit staan echter sterk onder druk. De steeds duurder wordende spaarmiddelen en de hoge distributiekosten zijn hier debet aan. Ook de verliezen op het betalingsverkeer en de nog in onvoldoende mate aanwezige commer ciële slagkracht drukken zwaar op de renta biliteit.' Welke gevolgen heeft dat voor de organisatie van de eenheid Particulieren? 'Voor het beantwoorden van deze vraag zul len we eerst helder op ons netvlies moeten krijgen wat de financiële behoeften van de particuliere cliënten zijn. Daarna komt pas de vraag aan de orde welke rol de Rabobank wil spelen om deze behoeften in te vullen en wat de gevolgen hiervan zijn voor de organisatie. Ik ben dan ook van mening dat we in onze or ganisatie meer zullen moeten gaan redeneren vanuit de behoeften van de klant. We zullen continu zijn huidige en toekomstige behoef ten moeten identificeren, zodat acties kunnen worden genomen om deze behoeften op ren dabele wijze in te vullen. De klant centraal stellen dus. Dat is de kern van marketing. Een gecoördineerde inventarisatie en omschrij ving van behoeften, een gecoördineerde ont wikkeling van produkten, distributievormen en marktbewerking. Daarnaast zal een sterke re coördinatie tussen Rabobank Nederland en Interpolis respectievelijk Robeco/Iris tot stand moeten komen en een vereenvoudiging van de communicatielijnen met de banken.' Wat betekent dit voor de distributie? 'Voor ieder segment geldt in de toekomst een specifieke marketing en distributieformule. Bij het segment basisvoorzieningen bijvoor beeld is het met betrekking tot distributie be langrijk dat de bank altijd dichtbij is. Dit betekent niet alleen dat de bank fysiek snel bereikbaar moet zijn, maar ook dat meer ge bruik gemaakt zal worden van alternatieve distributiekanalen. Direct marketing vanuit Rabobank Nederland zal onderdeel gaan vor men van de marktbewerking Daarbij zal de Rabofoon een belangrijke rol vervullen. Bin nen het segment aanschaf eigen huis is het voor het bepalen van distributiekanalen es sentieel dat de cliënt op het juiste moment wordt benaderd. Met name zal het de hypo theekadviseur zijn die op jacht gaat naar klan ten. In sommige werkgebieden zal deze advi seur ondersteund worden door de lokale ma kelaar, om een meer effectieve marktbewer king te kunnen realiseren. Voor wat betreft de distributieformule voor het segment toe komstvoorziening zal de financieel adviseur de cliëntbehoeften op een door de klant ge wenste lokatie invullen. Dit kan zijn op de bank, maar ook vaak bij de klant thuis. En dat meestal in de avonduren. Om goed in te kun nen spelen op de veranderde marktomstan digheden zijn er dus op distributiegebied for se veranderingen te verwachten.' Wat betekent het voor de marketing? 'De grootste vernieuwingen op het marke- tingvlak zijn te vinden in het segment basis voorziening. Als voorwaarde om in dit seg ment slank en slim te kunnen opereren is een gestandaardiseerd produktenpakket met ge standaardiseerde verwerking noodzakelijk. Dit betekent landelijk uniforme produkten en een landelijk prijsbeleid. Ook de landelijke marketingacties vereisen deze uniformiteit, ook omdat het feit dat klanten in de toekomst ook via de Rabofoon geaccepteerd moeten kunnen worden tegen gelijke voorwaarden. Deze veranderingen waarmee bovendien schaalvoordelen worden gerealiseerd, bieden plaatselijke banken de mogelijkheid gebruik te maken van centrale ondersteuning op bij voorbeeld data based marketing gebied.' Wat betekent hel voor de medewerkers? 'Ik wil niet verhullen dat op de plaatselijke banken functies zullen verdwijnen door het verder doorvoeren van automatisering. Het wegvallen van transactiegerichte activiteiten en routinematig werk, biedt echter ook nieu we en inhoudelijk interessante uitdagingen.' Voldoen de medewerkers die nu in de bank zijn aan de eisen van de toekomst? 'Of alle medewerkers aan de eisen van de toe komst voldoen, durf ik niet te zeggen. De er varing bij Delta Particulieren is dat wanneer Bouwkamp: 'Wanneer bij medewerkers zelf de bereidheid bestaat om te veranderen, valt met hen prima te werken. Het nieuwe particulierer samenwerking tussen Rabc banken. Zonder ingrijp medewerkers als in de organi antwoord hebben op de vero dubbelinterview geven Gert van Rabobank Nederland en C Katwijk aan Zee, hun bij de medewerkers zelf de bereidheid bestaat om te veranderen, met hen prima valt te wer ken. Sommige medewerkers zullen zelfs beter tot hun recht komen in de meer verkoopge- richte situatie.' Hoe kijkt u aan tegen de samenwerking tussen Rabobank Nederland en de plaatselijke banken? 'Zelf zie ik met name partnership centraal staan. Als we leren nog beter naar elkaar te luisteren, moeten we, ieder vanuit zijn eigen rol, er samen voor zorgen dat de Rabobank de klant kan bie den wat hij wil. En daar gaat het tenslotte om.' Hoe zal volgens u de verhouding van de coöperatie tot het particulier bankieren zijn in de toekomst? 'Coöperatie heeft het begrip samenwerken in zich. Dat spreekt mij aan. Coöperatie zijn be tekent samenwerken: werken met en voor le den. Als marketing man weet ik als geen an der dat klantgerichtheid hèt vertrekpunt moet zijn. Dit zal dan ook voor de Rabobank de sleutel tot succes vormen voor het particulier bankieren in de toekomst.' 1 2 RABOBAND NUMMER 11 /9 JUNI 1 994

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 12