eesbl I05B5SB3 1 Betrokken door meer informatie Opkomst ledenvergadering verzevenvoudigd kantoor. Wie een kantoor belt dat op dat mo ment dicht is, krijgt een antwoordapparaat met een verwijzing naar het andere kantoor. De duokantoren zijn dus altijd bereikbaar. >- 'De jongerenraad is een college van jon geren, dat tot doel heeft zich de problematiek van beleid, beheer en controle van de bank ei gen te maken en de relatie tussen de jongeren en de beheerscolleges te bevorderen.' Zo luidt een passage uit het reglement voor de jonge renraad van de Rabobank Noordoostpolder. Bij coöperaties is een jongerenraad geen on bekend fenomeen, maar bij Rabobanken komt zo'n orgaan niet vaak voor. De jonge renraad in Emmeloord werd opgericht omdat jonge ondernemers aangaven behoefte te heb ben aan meer informatie over bancaire aange legenheden. Daardoor kunnen ze meepraten over het beleid van de bank. Omdat jonge be- drijfsrelaties voor de bank een belangrijke doelgroep zijn - vaak zijn ze mede-onderne mer van een familiebedrijf en zullen ze hun ouders opvolgen als eigenaar - ging de bank Noordoostpolder in 1979 over tot de instelling van de jongerenraad. Raadsleden vooral twintigers De jongerenraad bestaat op dit moment uit acht jonge ondernemers. In het reglement staat dat de samenstelling van de raad qua be roepen zoveel mogelijk overeen moet komen met het ledenbestand van de bank Noord oostpolder. Zes leden zijn agrariërs, twee zijn afkomstig uit de sector handel, industrie en dienstverlening. Leden van de jongerenraad moeten minimaal 21 jaar zijn en mogen bij benoeming niet ouder zijn dan 30. De zit tingstermijn is maximaal vier jaar. Tijdens die periode dienen de raadsleden een primaire bankrelatie te onderhouden met de bank Noordoostpolder. De jongerenraad vergadert De jongerenraad van de Rabobank Noordoostpolder in vergadering met een lid van het bestuur en een directielid. De raad praat over vrijwel dezelfde agendapunten als de Raad van Toezicht. maandelijks en bespreekt vrijwel dezelfde punten als de Raad van Toezicht. Een lid van het bestuur en een directielid wonen de ver gaderingen bij. Eens in de twee maanden be handelt de jongerenraad, naast de reguliere agendapunten, een thema. Dat kan ook een niet-bancair onderwerp zijn. Extra toetsingsinstrument De jongerenraad kan gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen aan het bestuur en de directie. In de praktijk gebeurt dat vaak mon deling. Directeur Jan Schonewille van de Rabobank Noordoostpolder: 'Wij pikken tij dens de vergadering signalen op en nemen die mee in de beleidsvergaderingen. Ik zie de jongerenraad vooral als een klankbord, een extra toetsingsinstrument. Zeker zo belang rijk is dat de jongerenraad bevordert dat wij naar potentiële relaties overkomen als een jonge, dynamische bank. Een ander voordeel voor de bank is dat leden van de jongerenraad geschikte kandidaten kunnen zijn voor een toekomstige functie in één van de beheers colleges. Voor de jongeren zelf is het leereffect heel belangrijk. Daardoor zijn ze in staat om op een kritische manier betrokken te zijn bij de bank.' vonden en vinden we belangrijker dan grote aantallen niet betrokken leden.' Gesprekken met bedrijfsrelaties De bank Roermond ging op zoek naar be drijfsrelaties die het lidmaatschap van de bank op een actieve manier wilden invullen. De re latiebeheerders Bedrijven gingen gesprekken aan met cliënten. Als voorbereiding kregen ze een korte bijscholing over het hoe en waarom van de coöperatie. Niet alleen debetrelaties, ook creditrelaties werden gepolst. Scheepers: 'Wij wilden ons gaan profileren als coöpera tie voor bedrijfsrelaties en ons niet beperken tot het kredietgedeelte. Dat doen we vooral op een immateriële manier, met het organise ren van bijeenkomsten en het uitgeven van een ledenblad.' De bank Roermond nam geen initiatieven naar particuliere cliënten toe. 'Particulieren kunnen wel lid worden. Voor waarde is dat we een bepaalde betrokkenheid met de bank kunnen constateren', aldus Scheepers. Relatiebeheerder moet zijn gezicht laten zien Scheepers zegt dat de bank Roermond reke ning houdt met de meningen van leden. Hij geeft een voorbeeld: 'Onlangs organiseerden >- De Rabobank Roermond heeft 400 leden. Daarvan komt ruim een kwart naar de alge mene ledenvergadering. Ook de ledenbijeen komsten die een aantal keren per jaar plaats vinden, worden druk bezocht. De leden pra ten mee over het beleid van de bank en zijn dus betrokken. Zes jaar geleden namen ge middeld 15 mensen de moeite een bezoek te brengen aan de ledenvergadering. De leden van de Stadsbank waren in 1988 voornamelijk afkomstig uit de particuliere sector. Om de coöperatie nieuw leven in te blazen, besloot de bank het lidmaatschap op een andere manier aan te pakken. Geen automatische koppeling meer met een financiering, maar cliënten - bij voorkeur uit het bedrijfsleven - die gemo tiveerd kozen voor het lidmaatschap van de bank. Directeur Har Scheepers van de bank Roermond: 'Kwaliteit, dus echt actieve leden, 11 RABOBAND NUMMER 11 /9 JUNI 1 994 De algemene ledenvergadering van de Rabobank Roermond. De laatste jaren is de opkomst ruim 25 procent. Een goed resultaat voor de bank, die van haar leden een actieve en betrokken opstelling vraagt. wij een lunchbijeenkomst over coöperatief bankieren. Toen kwam ook aan de orde dat wij als coöperatieve bank langer achter de le den blijven staan. Een veelgehoorde reactie was: als dat zo is, stuur ons dan vaker een re latiebeheerder. Daarmee waren we het zelf ook eens, maar we hadden een capaciteits probleem. Die signalen waren voor ons een extra reden om als proefbank met Delta Be drijven mee te gaan doen. Door dit project kun je de capaciteit van de relatiebeheerder beter benutten. Vreemde ogen dwingen ons nu tot een andere manier van werken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 11